Gem. leestijd 2 min  239x gelezen

Helpt deze documentaire over duurzaamheid Rabobank aan nieuw IT-talent?

Een 4,5 minuut durende documentaire over de enorme CO₂-footprint van de IT-sector: het is weer eens een andere insteek als wervingscampagne. Toch probeert Rabobank er zo nieuw IT-talent mee aan te trekken. Hoe kwam de bank op dat idee?

Helpt deze documentaire over duurzaamheid Rabobank aan nieuw IT-talent?

Wist je dat de IT-sector wereldwijd méér CO₂ uitstoot dan de luchtvaart? En dat het streamen van een enkele video bijvoorbeeld net zoveel CO₂ uitstoot als het opwarmen van een maaltijd in een magnetron? Het zijn enkele van de feiten die voorbijkomen in de 4,5 minuut durende ‘documentaire’ over de enorme CO₂-footprint van de IT-sector, die Rabobank vandaag heeft uitgebracht. En dat alles om het gesprek aan te wakkeren en zo nieuwe IT-professionals aan te trekken.

‘We zitten nu in de fase waarin we intern bewustzijn en inzicht op het onderwerp creëren.’

In de documentaire met de titel IT’s hidden footprint – Script the Change, kijk je mee met een groep IT-collega’s van de Rabobank die zich hebben verenigd onder de projectnaam ‘Wavemakers’. ‘Dit project focust zich op het creëren van een IT-cultuur waarin milieubewust werken ingebakken zit’, aldus Tech Lead Renske Melchers – Vermolen. ‘We zitten nu in de fase waarin we intern bewustzijn en inzicht op het onderwerp creëren. We geven opleiding en ontwikkelen tools, zoals de carbon insights tool, waarmee we toewerken naar vermindering van de CO₂-uitstoot van onze IT-systemen.’

Typisch voorbeeld

De campagne is bedacht en ontwikkeld door Kaliber Interactive. Het is volgens hen ‘een typisch voorbeeld van de vele innovatieve IT-projecten bij Rabobank. Met deze campagne wil de IT-afdeling haar innovatieve karakter onderstrepen, en de mogelijkheden die dat met zich meebrengt.’ Bij de Rabobank werken inmiddels 9.050 IT-professionals, zo’n 20% van het totale personeelsbestand. ‘Door ons innovatieve karakter met deze campagne tastbaar te maken, willen we meer IT-talent enthousiasmeren om bij Rabobank te komen werken’, aldus Marketing Manager Employer Brand Sasja van Ravens.

Bij de Rabobank werken inmiddels 9.050 IT-professionals, zo’n 20% van het totale personeelsbestand.

Met de nieuwe documentaire, die tot het eind van het jaar te zien zal zijn via LinkedIn, META, Twitch, online video, radio en display, geeft de Rabobank een vervolg aan de Script the Changecampagne die in juni 2023 van start ging. Van Ravens: ‘In 2023 zagen we, onder IT’ers die de campagne gezien hadden, een significante stijging in de overweging van Rabobank als IT-werkgever. Daarnaast zien we dit jaar een stijging van 30% in het aantal sollicitaties in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.’

Bewuste keuze

De keuze voor een wat langere ‘documentaire’ mag gedurfd lijken, het is volgens Hugo van de Hoef (Creative Dirctor bij Kaliber Interactive) wel een bewuste. ‘We zijn ervan overtuigd dat we de IT-professional vanuit de inhoud kunnen enthousiasmeren. Met de vorm van de documentaire geven we het inhoudelijke verhaal de maximale ruimte die het verdient. We zetten een daadwerkelijk innovatief project in de schijnwerpers waar je als toekomstige collega aan zou kunnen werken. Daarnaast sluit het Wavemakers-project volgens ons mooi aan bij de werkgeversbelofte van Rabobank: Werk tegelijk aan jezelf & de wereld om je heen.’

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners