Omschrijving van de case
Agora Network is een vereniging waar werkgevers en werknemers elkaar ontmoeten. Onze missie is om de boodschap van diversiteit en inclusie in de bestuurskamers te laten klinken om zo de carrièrekansen van bicultureel talent te vergroten. We hebben dan ook twee soorten leden: organisaties en professionals. Om de rol van bruggenbouwer nóg beter te kunnen vervullen, willen we groeien.
Centraal in onze nieuwe wervingscampagne is de branding movie: eigentijds, persoonlijk en vooruitstrevend.
Centraal in onze nieuwe wervingscampagne is de branding movie: eigentijds, persoonlijk en vooruitstrevend. Biculturele rolmodellen vertellen hierin wat diversiteit en inclusie voor hen betekent. We hebben de deelnemers geïnterviewd, wat tot persoonlijke uitspraken leidde zoals: “Mijn kracht is dat ik kan manoeuvreren tussen culturen en talen.” En: “divers talent brengt dynamiek in een organisatie.”
Superactueel
Het thema diversiteit en inclusie is superactueel. De campagne heeft een eigentijdse look and feel en zet mensen aan het denken. Bicultureel talent ziet: dit zijn mijn rolmodellen, dit kan ik dus ook bereiken. Maar ook is er een boodschap voor werkgevers. Door ingebakken stereotypen worden leiderschapskwaliteiten – vaak onbewust – niet aan bicultureel talent toegeschreven. Gelukkig werkt de campagne als een counter-stereotype in de beeldvorming.
De campagne werkt als een counter-stereotype in de beeldvorming.
In de campagne zetten we diverse talenten daarom in hun kracht. Júist niet in een slachtofferrol. De film straalt empowerment uit ook doordat we talenten op een voetstuk te plaatsen. En door in de belichting de huisstijlkleur paars te gebruiken vallen verschillen in huidskleur weg!
De lancering was op Diversity Day 2021 via het eigen LinkedIn-kanaal en de timelines van de rolmodellen. Vooraf kregen zij een eigen portretfoto in campagnestijl, met daarin hun quote. Zo konden ze én de video én hun eigen boodschap delen. De campagnestijl ‘one colour’ is ook doorgezet op de website en in webinars. Resultaat: heel veel reacties, interacties, interviews, PR, uitnodigingen en een enorme groei in aanmeldingen door zowel individuele leden als organisaties.
Wat was de impact van de case?
De campagne heeft als een katalysator gewerkt om zowel maatschappelijke impact te maken, als effectief leden te werven.
Intern: een overweldigend aantal leden wilde graag meedoen met de campagne. Waaronder zelfs de Secretaris-generaal van het ministerie van OCW, Marjan Hammersma. Dit geeft een enorme impuls om dit programma jaarlijks te doen.
Extern: de kwalitatieve feedback bij de exposure in de socials was enorm.
– Geweldige vernieuwende campagne!
– Tof, heel gaaf, boodschap is in de roos.
– Origineel! Het valt op!
Publiciteit:
– hoofdartikel in online magazine NieuwWij,
– lovend artikel op werf-en.nl,
– verschillende interviews met voorzitter Selda Akbal.
Resultaat: sinds de lancering op Diversity Day staat de teller op meer dan 10.000 views op LinkedIn, veel reacties en ontelbare shares, likes en hartjes. Alle doelstellingen werden overtroffen:
– Op de gerestylede website steeg het aantal bezoekers van 1.500 naar 6.000,
– Verviervoudiging bezoekers Facebook en Instagram,
– Groei vereniging verviervoudigd,
– 5 nieuwe organisaties aangesloten: KPN, NPO, Kraft Heinz, BOL.com en de Sociale Verzekeringsbank. Directe bereik is daarmee gestegen met 17.500 individuen, werkzaam bij deze organisaties. Een 20-tal organisaties overweegt lid te worden,
– Aanmeldingen masterclasses gestegen naar 1.200 deelnemers per event,
– Organisaties hebben Agora Network geïntegreerd in hun HR- en wervingsstrategie. Zo is het aantal vacatures dat via ons netwerk wordt gedeeld verviervoudigd.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Diversiteit en inclusie zijn juist in 2021 belangrijke thema’s op de arbeidsmarkt. Niet alleen voor professionals en talent, maar óók voor werkgevers. Het is bijzonder dat Agora Network hen verbindt. De positieve visie op de multiculturele samenleving en het ‘bewijs’ dat geleverd wordt door de inzet van rolmodellen op leidinggevende posities, maken de boodschap extra sterk.
Het resultaat laat zien dat het inspireert en de aandacht trekt van talent en werkgevers.
Het concept ‘one colour’ is visueel sterk en eigentijds. De uitspraken van de rolmodellen zijn indrukwekkend en authentiek. De branding-video is mooi, prikkelend en goed geschikt voor social media. De lancering op Diversity Day is een slimme keuze gebleken. De focus op media zoals LinkedIn is niet alleen gratis, maar door de betrokkenheid van de leden én de unieke video ook zeer effectief gebleken. Het resultaat laat zien dat het inspireert en de aandacht trekt van talent en werkgevers: meer dan 10K views op LinkedIn en zelfs verviervoudiging van zowel ledenaanwas als bezoek aan web en socials.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Selda Akbal, voorzitter Agora Network
- Hakan Akdogan, lid Agora Network
- Rik Blokland Creative Direction, strategie, concept, regie
- John de Koning, fotograaf
- Robin Datema, videograaf
- Zerferaaz Gulzar, editor
Ook kans maken op een Werf& Award 2022?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 23 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.