In de razendsnelle zoektocht door stapels cv’s zijn er altijd een paar woorden die de aandacht vestigen, positief of negatief.
Careerbuilder onderzocht het en kwam tot de volgende twee lijsten. Waar mogelijk en nodig zijn ze vertaald, maar sommige woorden zijn ook in het Nederlands zo wijdverspreid, dat we ze maar even onvertaald hebben gelaten.
De slechtste keywords
Van clichés tot termen die geen enkele nuttige en/of objectieve informatie weergeven: dit zijn de kernwoorden die een cv op de stapel ‘afgewezen’ doen belanden.
- De beste in zijn soort (‘Best of breed‘): 38 procent
- Go-getter: 27 procent
- Think outside of the box: 26 procent
- Synergie: 22 procent
- Go-to person: 22 procent
- Thought leadership: 16 procent
- Waardetoevoeging: 16 procent
- Resultaatgedreven: 16 procent
- Teamspeler: 15 procent
- Bottomline: 14 procent
- Harde werker: 13 procent
- Strategisch denker: 12 procent
- Dynamisch: 12 procent
- Self-motivated: 12 procent
- Detail-georiënteerd: 11 procent
- Proactief: 11 procent
- Track record: 10 procent
De beste keywords
Aan de andere kant staan de woorden die recruiters juist wel op het puntje van de stoel doen belanden. Dat zijn vooral werkwoorden, zo blijkt. Als recruiters die zien, denken ze daarmee inzicht te krijgen in het échte verleden van een kandidaat, en daarom trekken ze de bijzondere aandacht. Dit zijn de bovenste 15:
- Bereikt: 52 procent
- Verbeterd: 48 procent
- Getraind: 47 procent
- Gemanaged: 44 procent
- Gecreëerd: 43 procent
- Opgelost: 40 procent
- Geholpen bij: 35 procent
- Beïnvloed: 29 procent
- Toegenomen/afgenomen: 28 procent
- Ideeën: 27 procent
- Onderhandeld: 25 procent
- Gelanceerd: 24 procent
- Winst/omzet: 23 procent
- Onder budget: 16 procent
- Gewonnen: 13 procent
Hoe zit dit in Nederland? Welke woorden zijn in Nederland echt taboe in een cv, en welke doen juist de oren spitsen? Meld het hieronder in het reactieveld!
Beeld via Flickr.