December is terugbliktijd. Wie is dit jaar als winnaar uit de strijd gekomen? En wie zijn de verliezers? In een korte serie kijken we de komende weken samen met experts uit het veld terug op het afgelopen jaar. Vandaag: de verliezers van 2018.
Er is volgens ons maar één verliezer dit jaar en dat is Jan-Peter Cruiming die Jobbird failliet verklaarde en daarna spoorloos verdween. Gelukkig voor de medewerkers neemt recruiter en uitzendbureau YoungCapital het bedrijf over, maar Jobbird heeft hierdoor wel een flinke klap gekregen.
De kandidaat heeft het niet makkelijk
Volgens de experts is echter de kandidaat de grote verliezer. Zo zegt Gertjan de Waal: ‘De verliezers van 2018 zijn de spammers; bedrijven en recruiters die met een dun verhaal mensen lastig vallen met Inmails en mailtjes om samen kopjes koffie te gaan drinken met als doel om ze te verleiden voor een nieuwe baan. Dat zit voor mij in dezelfde hoek als de telefonische energieverkopers.’
‘RECRUITERS DIE MET EEN DUN VERHAAL MENSEN LASTIG VALLEN ZIJN NET ZO VERVELEND ALS TELEFONISCHE ENERGIEVERKOPERS’
Een belangrijk element om in te zetten, is empathie volgens Martijn Smit: ‘Recruiters gaan op in technologie, maar vergeten dat het om mensen gaat. Als recruiter van de oude stempel vind ik dat in plaats van te investeren in technologie, men zou moeten investeren in empathie.’
Technologie zonder menselijkheid
En dat brengt ons bij de technologie, waarbij menselijkheid vooral niet uit het oog verloren moet worden. Dit is waar Amazon een fout maakte met het blindelings toepassen van algoritmes in de selectieprocedure. Hiervoor gebruikten zij cv’s van de laatste 10 jaar, waarvan het merendeel van mannen afkomstig was. Dit had als gevolg dat het algoritme zichzelf leerde om vrouwen uit te sluiten. Inmiddels hebben ze het project stopgezet. Volgens Janneke Oostrom is dit maar beter ook: ‘Het kan dus gevaarlijk zijn om te vertrouwen op een algoritme, met name als deze gebouwd is om menselijke beslissingen na te bootsen. Ook maakt het gebruik van algoritmes het erg lastig om aan kandidaten uit te leggen waarom zij afgewezen zijn. Er zou dus eerst goed gekeken moeten worden naar de aard van de beslissingen die gemaakt worden op basis van een algoritme, voordat deze ook echt toegepast wordt in de selectieprocedure.’
‘Vertrouw niet blind op algoritmes’
Vergeet daarbij ook Unique niet met de week van het anonieme cv. Zoals Annelies Graafland zegt: ‘Alsof de AVG alleen in de campagneweek van toepassing is.’
Zelf nadenken blijft daarom key, dus raadt Aaltje Vincent aan om te stoppen met Applicant Tracking Systemen die zo zijn ingericht dat ze binnen een paar minuten een kandidaat afwijzen.
Advies voor 2019
Kortom, het advies voor 2019? Focus op de kandidaat, vergeet de mens niet bij het gebruiken van technologie en blijf altijd zelf nadenken, om eventueel faillissement te voorkomen.