December is terug- en vooruitbliktijd. Wat kunnen we volgend jaar verwachten? In een korte serie kijken we vooruit samen met experts uit het veld. Vandaag: de hot topics van 2019.
Dat de technologie zich verder zal ontwikkelen in 2019 moge duidelijk zijn. We verwachten dat vooral voice search een hoge vlucht neemt. De candidate experience blijft belangrijk, net als employer branding. En, geen zorgen: de recruiter verdwijnt niet.
Technologie staat voorop
De experts zijn het dan ook helemaal eens over hét belangrijkste onderwerp voor 2019: technologie in alle soorten en maten. Zo noemt Bas van de Haterd nieuwe assessmenttools als belangrijke ontwikkeling, en dan vooral: game based assessments: ‘In 2018 kenden deze duidelijk een doorbraak, maar als je naar het grote geheel kijkt zie je dat het gebruik nog steeds maar marginaal is ten opzichte van de potentie ervan.’
https://www.youtube.com/watch?v=iTyjQU_E5Ek
Als het om werving gaat, adviseert Jeroen Moerenhout volgend jaar vaker weg te blijven van de standaard pushberichten op LinkedIn, maar meer in te zetten op inbound recruitment: ‘Zorg voor relevante content die de kandidaat echt waardeert op het medium waar hij of zij zich actief beweegt, op het moment dat het hem of haar uitkomt.’
‘Zorg voor relevante content waar en wanneer de kandidaat dat zelf wil’
E-commerce is een sector waarvan de recruitmentwereld in dat opzicht nog veel kan leren, vult Anouk Kon hem aan. Daarnaast ziet ze disruptieve technologische trends zoals machine learning en programmatische reclame als ontwikkelingen die betere, meer relevante targeting en matching zullen stimuleren. En Frank Roders noemt naast het al eerder genoemde voice search ook gepersonaliseerde websites, chatbots, een overdreven ‘realistische’ inkijk in de keuken van werkgevers en mixed reality-advertenties als nieuwe trends.
Cultuurcommunicatie wordt key
Maar met alleen technologie kom je er ook volgend jaar niet. Cultuurcommunicatie op de arbeidsmarkt wordt key, stelt Gertjan de Waal: ‘We komen uit een periode dat een vacature hebben onderscheidend was. Dat is nu niet meer het geval. Het onderscheid tussen verschillende werkgevers wordt bepaald door hun bedrijfscultuur. Cultuurcommunicatie is die cultuur vangen in je arbeidsmarktcommunicatie.’
Het is wel duidelijk: we hoeven ons ook in 2019 in elk geval niet te vervelen!