Gem. leestijd 6 min  300x gelezen

Dit zijn de 8 Nederlanders die optreden op UNLEASH 2022

Meer dan 200 (!) sprekers zijn deze week te vinden in Parijs, waar het HR-techwalhalla UNLEASH plaatsvindt. Welke 8 Nederlanders maken daarbij hun opwachting op het podium, en wat hebben ze zoal te vertellen?

Dit zijn de 8 Nederlanders die optreden op UNLEASH 2022

Als je ook maar íets doet met HR en technologie, dan is Parijs dezer dagen the place to be. Hier vindt deze week namelijk UNLEASH World plaats, ook wel bekend als de hoogmis van de HR-tech. Duizenden bezoekers, honderden standhouders, het is een waar gekkenhuis in het Franse Convention Centre. Waar te beginnen om hierover te schrijven?

Tussen de ruim 200 officiële sprekers vinden we een flinke handvol landgenoten.

Nou, laten we het in de eerste plaats eens houden bij: wie zijn de Nederlanders hier? Want niet alleen bij de vele mensen die hier rondlopen, maar ook tussen de ruim 200 officiële sprekers die op een van de vele podia verschijnen vinden we een flinke handvol landgenoten. Wie had je hier kunnen horen spreken? En wat had je dan ongeveer te horen gekregen?

#1. Sander de Bruijn: employee experiences

Oudgedienden kennen hem misschien nog van Monsterboard. Maar inmiddels is Sander de Bruijn alweer een jaar of 4 werkzaam bij ING, waar hij actief is als Head of Employee Experience. De eerste ooit die die rol bij de bank invult. Wat komt daar bij kijken? Hoe zorg je voor een goede employee experience voor al die duizenden medewerkers?

Hij is de eerste ooit die deze rol bij de bank invult.

‘Bij ING willen we dat alles wat een medewerker ziet, hoort, denkt en voelt als hij of zij met onze organisatie interacteert persoonlijk, slim en eenvoudig is’, vertelde hij. ‘Noem het een customer experience, maar dan intern.’ Maar dat dan wel op een wereldwijde schaal. Dat kan alleen maar als je het data-driven maakt, legde hij zijn gehoor uit. Waarbij zelfs een NPS-score van het ene tot het andere land behoorlijk blijkt te kunnen verschillen.

#2. Anita Lettink: trends in de markt

De auteur van het boek How to Select Your Next Payroll. Waarmee je al meteen duidelijk hebt waar Anita Lettink in gespecialiseerd is: payrolling. Na een lange loopbaan in HR besloot ze haar eigen business in payroll-advies te starten, en daarbij onder meer HRTechRadar.com op te richten. Ook is ze Partner bij het Strategic Management Centre.

Op UNLEASH spreekt ze vandaag vooral als investeerder, en zit ze in een panel om de laatste ontwikkelingen op de markt van HR-tech te bespreken.

#3. Judith Engels: interne marktplaats

Dan over naar de enige andere vrouw in dit gezelschap, de associate director Talent Management bij Coca-Cola Europacific Partners. Judith Engels is bij de bottelier van de frisdrankengigant verantwoordelijk voor alle Talent and Performance Management-structuren, processen en technologie. In een sessie, gesponsord door eightfold.ai, legde ze met haar collega Magda Malé-Alos uit hoe hier de afgelopen jaren een interne Talent Marketplace is opgezet.

Het buzzwoord op deze editie: de Internal Marketplace.

Dat laatste was overigens toch hét buzzwoord op deze editie van het grote HR-congres. Er waren nog niet heel veel concrete voorbeelden van, maar iedereen had het wel over Internal Marketplaces als the next big thing. Op dit soort interne platformen kunnen medewerkers hun skills en interesses bijhouden, zodat hiring managers ook beter intern naar kandidaten kunnen zoeken. Bij Coca-Cola Europacific Partners in elk geval een uitkomst, zo hield Engels woensdag haar publiek voor.

#4. Eric Houwen: TA-transformatie

‘Ongeveer hetzelfde verhaal als ik bij Werf& Live gehouden heb.’ Eric Houwen, head of Talent Acquisition and Employer Branding bij Deloitte Nederland, reageert nuchter als je hem ‘s ochtends vraagt waar hij het die middag over gaat hebben. Maar die nuchterheid verbloemt dat hij in zijn sessie op de woensdagochtend wel degelijk een grote verandering beschrijft, over hoe zijn team in de covid-tijd eigenlijk een complete metamorfose onderging. Van centralisatie van de TA-technologie tot een sterke focus op diversiteit, en van een herstructurering van het TA-team tot een revitalisering van het werkgeversmerk: het komt in zijn verhaal allemaal voorbij.

#5. Dirk Jonker: alle data verzamelen

Over naar de wereld van de data, en wel die van Crunchr, het snelgroeiende Amsterdamse bedrijf dat van People Analytics zijn specialiteit heeft gemaakt. Oftewel: alle data van medewerkers bijhouden, in systemen stoppen, en daar vervolgens bruikbare informatie uithalen. Het is een specialisme waar steeds meer belangstelling voor is, mag oprichter en CEO Dirk Jonker uitleggen tijdens een Product Announcement aan het begin van de woensdagmiddag.

Gartner noemde de dataverzamelaar al een cool vendor in Human Capital Management’.

De gewezen actuaris is sowieso een behoorlijk succesverhaal aan het maken van Crunchr. Niet alleen zijn de groeicijfers goed, dankzij grote klanten als MetLife, AkzoNobel en de Rabobank, Gartner noemde de dataverzamelaar ook al een cool vendor in Human Capital Management’. Momenteel doet het bedrijf onderzoek naar hoe artificial intelligence het behoud en verloop van talent kan voorspellen. De data die ze verzamelen blijken het vooral goed te doen als ‘mythbusters’: om managers erop te wijzen dat de gedachten die ze hebben in de werkelijkheid vaak toch net even anders in elkaar zitten.

#6. Arjen Swank: employee listening

En nu we toch in de wereld van data zijn, over naar de Senior Employee Engagement Specialist van het Amsterdamse onderzoeksbureau Effectory, Arjen Swank. De specialist in ‘employee listening’ hield een presentatie over wat ervoor nodig is om dit in elke organisatie te kunnen gebruiken.

Autonomie, werkdruk en sfeer blijken belangrijker dan salaris.

Daar leerden we bijvoorbeeld dat salaris eigenlijk nooit de reden is dat mensen vertrekken bij een werkgever. Uit het onderzoek van Effectory blijkt het veel eerder te gaan om dingen als autonomie, werkdruk en sfeer. En ook opvallend getal: 63% van de mensen die bij een organisatie vertrokken zijn, zegt best te hebben willen blijven als de organisatie daar beter zijn best voor had gedaan.

#7. Bas van de Haterd: tough questions

De oprichter van Digitaal-Werven stond woensdag al heel vroeg in de ochtend geprogrammeerd. Terwijl op de Main Stage openingsspreker Costas Markides het woord voerde, mocht ‘professional snoop’ Bas van de Haterd aanschuiven in een panel met onder meer SmartRecruiters-CEO Jerome Ternynck om enkele ‘tough questions on HR’ te beantwoorden. Een kolfje naar zijn hand.

#8. Ruben Wieman: frontline-app

En zo komen we bij de laatste van de acht Nederlandse sprekers die we konden ontdekken in de uitgebreide line-up van dit event: Ruben Wieman, oprichter en CEO van start-up Oneteam, gespecialiseerd in de totale employee experience van specifiek de frontline-workers.

Wieman is uit frustratie tot deze app gekomen.

Wieman is tot de oprichting van deze app gekomen uit frustratie over zijn eigen ervaring als frontline-medewerker bij een supermarkt en een fastfoodrestaurant. De chaos in interne communicatie die hij daar tegenkwam, deed hem besluiten dat het anders moest. In een breakoutsessie met vier andere start-ups, onder leiding van (opnieuw) Jerome Ternynck, mocht hij vertellen hoe dat uiteindelijk resulteerde in een app met alle ingrediënten om de medewerkers in de frontlinie succesvol en betrokken te houden. En het allerbeste nieuws voor hem? Hij mocht er ook nog eens de Start-up Award in ontvangst nemen. Hollands Glorie!

Iemand gemist? Laat het ons weten

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners