Hoe kom je tot een succesvolle recruitmentsite voor jouw organisatie? Gespecialiseerd bureau Talmark heeft er recent een whitepaper over geschreven. Hier alvast een tipje van de sluier….
Geheim 1. Zorg voor een authentiek werkgeversmerk
Een goede positionering van jou als werkgever is de eerste stap. Bepaal de onderscheidende kenmerken die je als werkgever hebt. Wat zijn je merkwaarden als werkgever, je karaktereigenschappen en je unieke of bijzondere kenmerken? Verwerk dit vervolgens in een pakkende boodschap en een aansprekend communicatieconcept.
Geheim 2. Voor zowel de actief als de latent zoekende
Denk bij je positionering niet alleen aan de vacatures van vandaag, maar ook aan de instroom van talent voor morgen. De focus op actuele vacatures is verklaarbaar, maar bij de realisatie van een recruitmentsite een klassieke fout. Zorg liever dat je toekomstig talent verleidt door in te spelen op dat wat jouw talentendoelgroep drijft.
Geheim 3. Niet het proces maar de kandidaat centraal
Denk als een bezoeker en bezorg je kandidaat een plezierig bezoek aan je recruitmentsite. Persoonlijk en laagdrempelig contact moet centraal staan, juist op de momenten dat het de kandidaat past. Moeilijk? Welnee, we zijn immers allemaal kandidaat of anders zijn we dat wel ooit geweest. De kunst is jezelf te dwingen alles door de bril van de kandidaat te bekijken.
Geheim 4. Less = more
Websitegebruikers zappen door de inhoud en zijn snel afgeleid, zorg daarom voor compacte en toegankelijke informatie in woord en vooral in beeld. Gebruik een consequente stijl; breng je verhaal terug tot de kern in maximaal 3 alinea’s; zorg dat je in de eerste alinea de kern van je verhaal vertelt en vat waar mogelijk je boodschap samen in een korte bulletlist.
Geheim 5. Beeld beklijft
Beeld zegt meer dan woorden. Zorg met fotografie, video, illustratie en animatie dat je een plezierige bezoekerservaring biedt.
Geheim 6. Mobile first
You never have a second time to make a first impression. De ervaring van jouw swipende kandidaat moet in één keer goed zijn, ongeacht op welk scherm (notebook, tablet of smartphone) hij/zij jouw recruitmentsite bekijkt.
Geheim 7. SEO-proof
Verdiep je in de wereld van zoekwoorden en optimaliseer je recruitmentsite technisch en inhoudelijk voor vindbaarheid via Google. Zoekmachineoptimalisatie is een schier eindeloos gebied om aan te sleutelen. Maar het begint altijd met je goed verdiepen in waar jouw talentendoelgroep op zoekt. Een goede vuistregel is om je te verdiepen in de zoektermen van je doelgroepen en deze termen slim in te zetten in zowel de meta page title, de URL’s van je webpagina’s en de (sub)koppen.
Geheim 8. Genereer traffic
Met alleen een recruitmentsite ben je er nog niet. Een site zonder bezoek levert natuurlijk weinig op. Investeer daarom ook in online en soms ook offline campagnes om traffic naar je site te genereren. Een site zonder bezoek zal je immers ook geen kandidaten leveren.
Meer weten?
Lees de hele whitepaper