Gem. leestijd 3 min  1591x gelezen

Dit zijn de 8 cruciale elementen van referral

Dit zijn de 8 cruciale elementen van referral

Voor veel organisaties is referral een van de belangrijkste wervingskanalen. Maar hoe maak je van je medewerkers ‘medewervers’? Waar moet je dan op letten? Heleen Stoevelaar helpt je op weg met dit mooie ‘acrostichon’ (net als het Wilhelmus).

Realiseer je dat je collega’s niet direct allemaal een ambassadeur zijn; ze zijn het of ze zijn het niet. De basis ligt bij de cultuur van je organisatie: ben je een goede werkgever voor jouw mensen, waar ligt de meerwaarde? Waarom werken mensen bij jouw bedrijf en hoe kunnen zij dat uitdragen naar hun netwerk, familie, vrienden, kennissen en oud-collega’s?

Extraverte en introverte mensen. Gelukkig bestaan ze allebei in elk bedrijf. Door de juiste combinatie krijg je winning teams. Dat betekent dus ook dat je je introverte collega’s, die niet zoals extraverte collega’s op elk feestje staan te vertellen hoe gaaf jouw organisatie is, moet helpen de boodschap te vertalen naar hun netwerk. Oftewel: activeer hen op een manier die bij hen past.

Door de juiste combinatie van extraverte en introverte mensen krijg je winning teams

Fun, superbelangrijk bij een strategische referralprogramma. Het moet leuk zijn en ergens aan bijdragen, en dat bijdragen is makkelijk: werkdruk verlagen, gezamenlijk vacatures oplossen en mooie teams bouwen. En fun dus ook, zorg dat het leuk is hoe collega’s bij de recruiters de potentiële kandidaten aandragen. Niet alleen een strak proces, maar ook daarvoor terug een beloning of een schouderklop. Geef het aandacht!

Eenvoud is key bij referral. Maak het allemaal niet te moeilijk. Laat collega’s niet hele A4’tjes volschrijven waar kandidaten allemaal aan moeten voldoen. Geef vooral aan dat de recruiters in charge zijn en dat zij zorgen voor een optimale candidate experience.

Richtlijnen; zorg altijd dat je de richtlijnen goed omschrijft, zodat het een eenvoudig proces blijft. Dat betekent dus ook dat je je Q&A en de kleine lettertjes op orde hebt. Voorbeeld: als een kandidaat al bekend is, mag hij dan nog een keer aangedragen worden? En krijg je daar dan ook een referralbonus voor?

Niets leukers dan lezen hoe andere collega’s kandidaten aanleveren voor jouw organisatie

Referral story; niets is leuker dan te lezen hoe andere collega’s kandidaten aanleveren voor jouw organisatie. Was dat op de sportschool, die verre neef die je tijdens een reünie weer tegenkwam? Altijd leuk om te weten en het activeert het denkproces in mogelijkheden bij al je collega’s.

Activatie, een goed referralprogramma heeft een (minimaal) tweewekelijks activatieprogramma. Dat kan van alles zijn: die ene vacature in de spotlights, een referral story of een leuke workshop. Zulke activatie kan zowel online als offline. Medewerkers op weg helpen samen LinkedIn in te duiken zet bijvoorbeeld ook enorme zoden aan de dijk.

Last but not least, een ad-hoc programma helpt even, maar een strategisch referralprogramma, onderdeel van je recruitmentstrategie helpt jouw organisatie écht verder. Investeer dus in referral en zorg dat je minimaal 30% van je hires uit referral haalt. De beste kandidaten, lage kosten en een snellere time to hire!

Over de auteur

Heleen Stoevelaar is eigenaar van The Referral Company. Ze is trainer bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en treedt regelmatig op als dagvoorzitter bij evenementen van Werf&. 

Meer weten?

Ga naar de workshop Referral Recruitment van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie op 25 april, waar je in 1 dag de start maakt naar een strategisch referralprogramma voor jouw organisatie. Of doe mee aan de masterclass Referral Recruitment op 9 april waar je leert hoe je een goede basis legt om effectief te werven via referrals. De workshop is een verlengstuk van de Masterclass. Ze zijn beide los te volgen, maar gecombineerd is dat natuurlijk effectiever. Schrijf je voor beide in met de code ‘combi-ref2’ en ontvang 290 euro korting.

Lees ook:

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners