Tijdens het seminar Arbeidsmarkttrends 2019-2023 kwamen er uiteraard veel trends voorbij. Maar wat waren nou de belangrijkste? Wij lichten er 5 voor je uit.
Op donderdag 15 november vond het seminar Arbeidsmarkttrends 2019-2023 plaats met als sprekers Aad van der Werf en Geert-Jan Waasdorp. Hieronder de belangrijkste trends die zij bespraken:
#1. De flexibilisering zet door, ook nu
Een van de specifieke skills waarnaar de vraag steeds groter wordt, is flexibiliteit. Die moet niet alleen vanuit de werknemer komen, maar de kandidaat verwacht dat ook van het bedrijf waar hij of zij gaat werken. Flexibiliteit wordt namelijk steeds meer een factor van duurzame inzetbaarheid. Als organisatie grip krijgen op flexibilisering en weten hoe het in te zetten, vanuit welke gedachte, is dan ook cruciaal.
#2. Automatisering en robotisering hoog op de agenda
Inzetten op automatisering, robotisering en digitalisering om de productiviteit te verhogen staat hoog op vele agenda’s. (Nieuwe) Organisaties staan aan de vooravond van enorme investeringen. Een voorbeeld is de retail: we willen als consument alles steeds sneller hebben. We willen niet vandaag besteld, morgen in huis, maar nu besteld, over twee uur thuis. Alleen via verdere automatisering is die belofte ook waar te maken.
#3. Alles wordt een experience
Mensen willen een beleving. Dit geldt niet alleen voor je klanten, maar ook voor jezelf. Zorg dus dat het persoonlijk is en custom made (zoals bij Spotify en Netflix), door de wensen van je doelgroep te kennen en te volgen.
#4. De kandidaat wordt steeds beter voorbereid
Een experience bieden is voor een groot deel: verwachtingen managen. Nog voor het eerste sollicitatiegesprek moeten dus de verwachtingen, het interview, het proces en de vragen volstrekt duidelijk zijn voor de kandidaat. Candidate experience is namelijk belangrijker dan employee branding. Bovendien zie je hiervan snel resultaat en is het goed meetbaar. Een goed imago is immers fijn, maar met een slechte candidate experience is dat imago ook weer heel snel afgebroken.
Aanwezig bij seminar #arbeidsmarkt 2019 -2023 @werfen met presentatie van @aadvanderwerf over trends. Interssant👍🏼 pic.twitter.com/sT9joy2rjL
— Joris van den Beuken (@JorisvdBeuken) November 15, 2018
#5. Bereik de 98% van de mensen die níet solliciteert
Zo’n 98% van de mensen die jouw website bezoeken, solliciteert uiteindelijk niet. Hoe zorg je ervoor dat je hen toch bereikt? Steeds meer tools richten zich op hoe je deze mensen toch kunt prikkelen. Denk aan chatbots, lead generation tooling en het variëren van content, voor verschillende doelgroepen.