Gem. leestijd 3 min  2514x gelezen

Dit zijn de 4 dominante recruiterstypes – welk type ben jij?

Dit zijn de 4 dominante recruiterstypes – welk type ben jij?

Ben jij een tester? Een tailor? Of toch eerder een tackler? Misschien zelfs wel een teller? En wat voor invloed heeft dat op wie je aanneemt?

scott wintripVolgens Scott Wintrip, die erover schrijft op Eremedia, bepaalt de persoonlijkheid van de recruiter en de hiring manager wie uiteindelijk een contract krijgt aangeboden. Dat dat af en toe nog steeds misgaat, heeft volgens hem een aantal oorzaken:

  • Slechte interviewvaardigheden
  • Onvoldoende duidelijke functiecriteria
  • Een slechte cultural fit
  • Oneerlijke kandidaten
  • Te gehaaste beslissingen

Zelfs de meest ervaren interviewers hebben hiermee te kampen, zegt Wintrip. En dat komt vooral omdat ze hun eigen vooroordelen en bias niet zien. Ze zien niet dat hun eigen persoonlijkheidstype óók van invloed is.

de 4 hiring types

Vier ‘Hiring Styles’

Wintrip onderscheidt vier verschillende ‘Hiring Styles’.

#1. De Tackler

Een tackler is iemand die snel besluiten neemt. Tacklers willen de indruk geven ‘in control’ te zijn en snel doelen te bereiken. Ze komen snel to-the-point en waarderen gesprekskandidaten die dat ook doen. Tacklers zijn geneigd mensen aan te nemen die de indruk wekken snel targets te kunnen halen.

#2. De Teller

Een teller is een prater. Hij of zij is graag zelf aan het woord, en gebruikt zijn communicatieve vaardigheden om mensen te motiveren. Tijdens een sollicitatiegesprek ‘verkopen’ tellers het bedrijf, en ze nemen graag mensen aan van wie ze verwachten dat ze handelen naar wat de teller net verteld heeft.

#3. De Tailor

Een tailor is een samenwerker, iemand die steeds opmerkt dat er in het woord ‘team’ geen ‘I’ zit. Tailors gaan in sollicitaties een open gesprek aan, en willen gedachten en gevoelens uitwisselen. Tailors zijn geneigd kandidaten aan te nemen van wie ze denken dat ze sterke teamrelaties kunnen vormen.

#4. De Tester

Een tester is datagedreven. Testers willen besluiten nemen op basis van harde gegevens en bewijzen. Tijdens sollicitatiegesprekken zijn ze voortdurend hun aannames aan het toetsen, feiten aan het verzamelen, details aan het opmerken. Testers zijn geneigd mensen aan te nemen die kwantitatief kunnen aantonen dat ze geknipt zijn voor de baan.

Wees je bewust

Het goede nieuws, zegt Wintrip, is dat geen van deze vier stijlen slecht is. Er is er ook niet één beter dan de ander. Maar het slechte nieuws, voegt hij daaraan toe, is dat we ons nauwelijks bewust zijn van onze eigen stijl. En dat beïnvloedt de realiteit, en staat dus in de weg dat soms de best passende kandidaat voor de functie wordt aangenomen. Kortom: het beïnvloedt de quality-of-hire negatief.

Hoe is het te voorkomen?

Maar eenmaal bewust van je eigen vooroordelen en je eigen stijl, hoe kun je de negatieve aspecten voorkomen en de positieve gebruiken? Volgens Wintrip gaat het om drie stappen:

  1. Bepaal je eigen Hiring Style. Welk type ben jij, denk je? Zoek naar voorbeelden in (recente) interviews die dat ondersteunen. En kijk naar de kandidaten die je recent hebt aangenomen. Bij wie passen zij het meest?
  2. Herken je blind spots. Als je weet welk type je bent, weet je waar je sterke én je zwakke punten zitten. Dat bewustzijn kan helpen je zwakke punten voortaan meer aandacht te geven.
  3. Vraag meer collega’s erbij. Probeer het liefst zelfs mensen van alle 4 types bij elkaar te krijgen. Hierdoor krijg je een soort 360-graden blik op de kandidaten, en zul je minder snel belangrijke signalen missen die het verschil maken tussen een geslaagde en minder geslaagde hire.

Meer over vooroordelen tijdens het sollicitatieproces?

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners