Een video zegt al snel meer dan 1.000 woorden en is dan ook onmisbaar in dit digitale tijdperk. We kijken en streamen massaal (on demand) video, non-stop. Niet zo gek dus dat YouTube na Google de tweede grootste zoekmachine ter wereld is. Video is taking over the internet! Maar wat moet je daar nu als recruiter precies mee? ik zie 3 mogelijkheden:
#1. Een bedrijfsvlog
Zakelijk vloggen is het presenteren van een bedrijf of organisatie door middel van een persoonlijke video. Het geeft de kijker een kijkje achter de schermen op een persoonlijke en laagdrempelige manier. Het geeft je organisatie letterlijk een gezicht. Door deze vorm van storytelling krijgt de doelgroep een ander beeld van een organisatie dan via tekst. Je geeft ze eigenlijk een kijkje in de keuken, op een persoonlijke manier. En dat is precies waarmee je anno nu de doelgroep kunt prikkelen. Een vlog is puur, niet ingestudeerd. Een creatieve manier om jouw organisatie écht te laten zien. Door te vloggen kun je inspireren, motiveren en verbinden.
#2. Afdelingsvlog
Wil je jouw doelgroep laten kennismaken met de verschillende afdelingen van je organisatie? Dat kun je doen met een afdelingsvlog. Door je afdeling op deze creatieve manier in kaart te brengen, trek je de kijker aan. En door dit voor elke afdeling in te zetten krijgt de kijker nog een beter beeld van de organisatie. Bovendien zorgt herhaling ervoor dat je als organisatie beter bij de doelgroep blijft hangen.
Wil je een extra creatief tintje geven aan je afdelingsvlog? Maak dan gebruik van een camera take over.
Wil je een extra creatief tintje geven aan je afdelingsvlog? Maak dan gebruik van een camera take over. Door de camera over te geven aan meerdere collega’s in één afdelingsvlog, krijgt de kijker een nog beter beeld van de organisatie en daarnaast zorgt het voor variatie.
#3. Een vacaturevlog
Door een vlog in te zetten voor één bepaalde vacature zorg je ervoor dat je meer opvalt dan met een uitgeschreven functieprofiel. Een vacaturetekst wordt al gauw te lang voor de doelgroep. Daarmee verlies je de aandacht van de lezer. Met een interessante vlog houd je de aandacht van de kijker langer vast.
Wat zijn de geschikte kanalen?
Oké, je hebt je vlog klaar. Maar laat je hem nou zien? Dit ligt helemaal aan de lengte van de vlog. Gebruik je een korte, maar krachtige video met bijvoorbeeld een camera take over? Zet dan Instagram Stories en Facebook Stories in. Via deze kanalen kun je een groot bereik creëren en daarnaast staat je vlog 24 uur lang online. Dit kan overigens ook een nadeel zijn, want na 24 uur is de content niet meer terug te vinden.
Gebruik je een korte, maar krachtige video? Zet dan Instagram Stories en Facebook Stories in.
Maak je gebruik van een langere bedrijfsvlog? Dan is YouTube een geschikt kanaal. YouTube kun je natuurlijk ook heel goed inzetten voor de kortere vlogs. En door een eigen kanaal aan te maken op YouTube, kun je zowel de bedrijfsvlog als de afdelings- en vacaturevlogs op één pagina uploaden. Zo heeft je doelgroep een duidelijk overzicht van alle vlogs die je aanbiedt als organisatie.
Merkperceptie
Zakelijk vloggen inzetten als bedrijf? Wat mij betreft zeker! Door verschillende soorten vlogs in te zetten onderscheid jij je als organisatie. Je geeft je organisatie een gezicht, prikkelt de doelgroep met relevante content en zorgt voor zichtbaarheid en transparantie. Al met al draagt het enorm bij aan je merkperceptie. Laat die camera maar draaien dus!
Over de auteur
Als online marketeer bij EN HR Solutions is Julene Kaandorp, net als haar collega’s, 24/7 online. Met haar specialisme op het gebied van Online Marketing, Social Media Advertising, Branding en Content Marketing (en vloggen dus) verstevigt zij de positie van haar klanten en draagt ze bij aan het vergroten van hun online zichtbaarheid.