Omschrijving van de case
De uitdaging
NN Group is een relatief jong merk, ontstaan uit fusies en afsplitsingen. Het is het moedermerk van diverse financiële dienstverleners, verspreid over 20 landen. Deze versnippering zorgde voor een onduidelijke identiteit van het werkgeversmerk. Daar moest verandering in komen. Met een EVP dat wereldwijd consistent en lokaal relevant is.
De menselijke kracht van het werkgeversmerk
Je verwacht het misschien niet van een grote multinational, maar NN Group is een heel menselijke organisatie. Vanwege deze ogenschijnlijke contradictie besloten we dit menselijke karakter te omarmen als onderscheidend vermogen. De EVP bestaat uit 5 communicatiepijlers: de bouwstenen voor een solide werkgeversmerk, in lijn met de overkoepelende merkbelofte ‘You matter’.
Zo kreeg het werkgeversmerk een gezicht
NN snapt dat je meer bent dan alleen collega. Vaardigheden en competenties ontwikkel je niet alleen op werk. Je hebt verschillende rollen in het leven en overal neem je wat van mee. Dat maakt ons allemaal anders. NN omarmt de persoonlijke eigenschappen, perspectieven en talenten die jou, jou maken. Juist doordat mensen verschillen, vullen ze elkaar aan. Dit universele, menselijke inzicht vormt de basis van het werkgeversverhaal waarmee de EVP tot uiting komt.
NN omarmt de persoonlijke eigenschappen, perspectieven en talenten die jou, jou maken.
En wie kunnen dat verhaal beter vertellen dan de mensen van NN zelf? Zij zijn tenslotte NN. Hun verhalen geven het werkgeversmerk een gezicht en brengen het tot leven.
Een werkgeversmerk van wereldformaat
Om een sterk werkgeversmerk neer te zetten én er talent mee aan te trekken, zijn veel contactmomenten nodig met potentiële kandidaten. Passend bij de candidate journey, is het verhaal inspirerend in de touch-fase, verdiepend in de tell-fase en overtuigend in de sell-fase. De middelen zijn gebundeld in een lookbook waarmee alle landen een campagne kunnen uitrollen. NN Nederland bijt het spits af om de EVP te laden, de eerste resultaten zijn veelbelovend.
Wat was de impact van de case?
Met 15.000 collega’s in 20 landen is NN Group een verdeelde organisatie. De EVP komt voort uit vele interviews, workshops, paneldiscussies en presentaties van en met NN-collega’s wereldwijd; van Nederland en België tot Roemenië, Hongarije, Polen en Spanje. Ook is het werk in elke fase van het proces getoetst met het internationale netwerk. Met als resultaat een verhaal dat in alle lagen en landen van de organisatie gevoeld en gedragen wordt én volledig in lijn is met de corporate merkbelofte ‘You matter‘.
Het lookbook biedt een scala aan middelen om makkelijk zelf mee aan de slag te gaan.
Het lookbook biedt een scala aan middelen en mogelijkheden om gemakkelijk zelf mee aan de slag te gaan. Budgetten verschillen van land tot land, dus het ene land neemt middelen één-op-één over en het andere land benut de handvatten en adviezen om zelf middelen te produceren, in lijn met het verhaal.
In Nederland toont de eerste campagne al mooie resultaten. Engagement met het werkgeversmerk is met 150% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Retargeting van doelgroepen met relevante content en vacatures zorgt een ruime verdubbeling in terugkerend verkeer naar het carrièreplatform én een forse stijging in het aantal sollicitaties.
Engagement met het werkgeversmerk is met 150% gestegen ten opzichte van vorig jaar.
De campagne draagt niet alleen bij aan zichtbaarheid en daarmee de positionering van het werkgeversmerk, maar ook al aan het vervullen van vacatures. Na Nederland volgen uiteraard nog meer landen. Zo onderscheidt NN Group zich stap voor stap als meest menselijke werkgever op de internationale arbeidsmarkt.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het is een opvallende case. In de eerste plaats omdat we de diversiteit, verscheidenheid en eigenheid van NN-collega’s vieren. De mens staat centraal en dat voel je aan alles. In de tweede plaats staat deze menselijke, warme en persoonlijke communicatie haaks op het verwachtingspatroon bij een grijze, saaie, stijve corporate.
Deze menselijke en warme communicatie staat haaks op wat je verwacht bij een saaie, stijve corporate.
Het is een realistisch en herkenbaar verhaal. Arbeidsmarktcommunicatie gaat over mensen, maar toch presenteren bedrijven zich vaak inside-out, met de bedrijfsvisie en producten en diensten in de etalage. Het verfrissende van deze case is dat het andersom is. Zo creëer je een verhaal waar mensen zich mee kunnen identificeren.
Het werk is tot stand gekomen in samenwerking met de gehele organisatie. Dit zorgde niet alleen voor internationaal draagvlak, maar ook voor maximale consistentie in communicatie wereldwijd en tegelijkertijd lokale relevantie.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Team NN Group:
- Bjorn Luiters – Employer Brand specialist Global
- Miranda de Mooij – Employer Brand specialist Nederland
- Noortje Schravesande – Recruitment Marketeer
- Charlotte Trommelen – Recruitment Marketeer
- Remco Barbier – Head of Branding
Team Kaliber:
- Ronald van Schaik- Strateeg
- Céline van de Sande- Strateeg
- Jurgen van Kralingen – UX Director
- Hugo van de Hoef – Creative Director
- Sarieke Brinkhuis – Copy writer
- Gert-Jan Noordanus – Client Service Manager
- Suzanne Visser – Interactive Producer
- Michiel Koorstra – Designer
- Maarten Gentenaar – Designer
- Maria Barmentlo – Designer
Team MrWork:
- Ruud van der Wel – Team Lead Customer Succes
- Emiel Berghout – Online Marketeer
Zcene – Video productie
Milan Vermeulen – Fotografie
Ook kans maken op een Werf& Award 2021?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Of bekijk eerst alle inzendingen.