Krapte op de arbeidsmarkt. Hoe kun je dan toch nog succesvol zijn met werven van kandidaten? Daarover ging het een hele donderdag lang in de Webinar Week van Werf& en Zipconomy. Met vaak verrassende oplossingen. Zoals blijkt uit dit overzicht:
#1. The Selection Lab: voorbij het cv
In een krappe arbeidsmarkt heeft het cv eigenlijk steeds minder waarde, constateerde Lotte Welten (The Selection Lab) tijdens de aftrap van de dag. Wil je nu nog succesvol werven, dan zul je verder moeten kijken. ‘Als je de potentie van mensen voor deze functie en dit bedrijf in kaart brengt, kun je veel betere kandidaten aannemen’, zo legde ze de kijker uit. En met snelle assessments blijkt dat in de praktijk tegenwoordig ook al stukken makkelijker dan vroeger.
#2. Academie voor AMC: 10 tips voor starters
In de Webinar Week was er ook aandacht voor de vele startende recruiters, die momenteel het vak binnenstromen. In haar webinar namens de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie deelde Dorien Waasdorp 10 inhoudelijke tips om hen meteen op het goede spoor te zetten. Al gaf ze hen ook meteen een stapeltje huiswerk mee. ‘Pas als je de inhoud snapt, dán ga je betere kandidaten krijgen.’
#3. HRlinkIT: Op tooltjesdieet
Als je succesvol wil werven, dan ontkom je niet meer aan automatisering van je belangrijkste processen. Maar zomaar automatiseren en allerlei tooltjes aanschaffen? Dat is onverstandig, legde Wim van Meerbeeck (HRlinkIT) uit in zijn webinar. Een volwassen werving- en selectieproces vraagt juist om een plan, een einddoel, en van daaruit het opbouwen van een strategie om daar te komen. ‘Digitalisering betekent op die manier paradoxaal genoeg vaak dat de organisatie op ‘tooltjesdieet’ moet’, aldus Van Meerbeeck.
#4. ProRail en IG!: data first
Een van de meer interessante praktijkcases van succesvol werven in tijden krapte kwam deze dag van ProRail. Zij lieten zien hoe ze, samen met Intelligence Group, arbeidsmarktdata inzetten om onder meer treinverkeersleiders te kunnen werven. Een uiterst actueel onderwerp, maar met data leert het spoorbedrijf wel steeds beter vooruit kijken en talentpools op te bouwen om op het goede moment de goede mensen te hebben klaarstaan. ‘Al kunnen we daarin ook nog wel een stap maken’, erkende TA Lead Teun van Keeken ruiterlijk.
#5. Traicie en Actonomy: predictive nabij
En zo komen we alweer bij het laatste webinar van de donderdag, waarin Jochen Roef (Traicie) en Filip de Geijter (Actonomy) de kijker meenamen in hoe voorspellend moderne recruitmenttechnologieën tegenwoordig al zijn. Succesvol de beste kandidaten werven wordt daarmee een heel andere beleving, zo lieten de twee zien, waarbij een klein stukje geschreven tekst en de informatie in een cv al veel zeggen over een kandidaat, en zo dus totaal nieuwe doelgroepen kunnen worden aangeboord.
Lees ook: ‘We kunnen al met 76% zekerheid voorspellen wie een topperformer wordt’
#6. Indeed: De waarde van ergens bij horen
Niet meer op donderdag, maar een dagje later ging ook Arjan Vissers (Senior Recruitment Evangelist Benelux bij Indeed) ook nog in op hoe je succesvol kunt werven in de huidige arbeidsmarkt. Hij vertelde dat werkzoekenden sinds corona ‘terughoudender’ zijn in hun zoektocht. Maar dat dit ook kansen biedt voor werkgevers. ‘Uiteindelijk wil je als werkende ergens bij horen. En als je dat als organisatie kunt realiseren, dat heeft waarde. Dit is echt een andere dimensie die je kunt meegeven.’