Gem. leestijd 4 min  288x gelezen

Dit leerden we tijdens de maandag van de Webinar Week allemaal over tech in recruitment

Tijdens de Webinar Week ging het eerder deze maand een hele maandag lang over technologie in recruitment anno 2021. Wat konden we leren tijdens die 5 webinars?

Dit leerden we tijdens de maandag van de Webinar Week allemaal over tech in recruitment

Laat technologie voor je werken. Onder die noemer ging het tijdens de besneeuwde maandag van de Webinar Week een dag lang over hoe je in recruitment je voordeel kunt doen met de recente technologische ontwikkelingen. Hoe kan technologie je werk uit handen nemen? En misschien nog wel belangrijker: hoe kunnen die tools je werk op een hoger plan brengen? Dagvoorzitter Denise van der Lans leidde de kijker door deze vijf webinars om het antwoord op die vragen te vinden:

#1. Jan Hein Wilde en Jon Cassuto over: candidate lifecycles

Hoe kun je segmentatie toepassen? Hoe kun je jouw contacten in lijsten in je database zetten om hen vervolgens passende content aan te bieden? Wat zijn candidate persona’s en wat bedoelen we met een clickrate? Het waren zomaar een paar vragen die Jan Hein Wilde en Jon Cassuto, respectievelijk oprichter en partnershipmanager van SendtoDeliver, in hun webinar aan de orde stelden.

‘Er is niets zo vervelend als dat je salesmailtjes uitstuurt, maar de ontvanger tegelijk van jou ook marketingmails krijgt.’

Zorg er daarbij voor dat je vanuit één systeem werkt, hield Wilde zijn publiek daarbij voor. ‘Dus dat je recruitment- en sales-e-mails gelogd worden in hetzelfde systeem. Want er is niets zo vervelend als dat je salesmailtjes uitstuurt, maar de ontvanger tegelijk van jou ook marketingmails krijgt.’ Ook over hoe je de privacyrichtlijnen kunt blijven volgen, en toch gegevens van kandidaten kunt gebruiken, heeft hij nog een paar slimme tips in petto…

#2. Melvin Metz en Bastiaan Brans over: partners en koppelingen

Dan over naar OTYS, waarvandaan Senior Product Manager Bastiaan Brans en salesmanager Melvin Metz ons meenemen in hoe nieuwe technologie kan helpen om schaarse kandidaten te vinden en met hen vervolgens contact te leggen. Vanwege de sneeuwstorm schoof Metz wat later aan, maar Brans had genoeg enthousiasme voor een wervelende aftrap.

‘Wij zijn ervan overtuigd geraakt dat je voor alle toeters en bellen het best kunt samenwerken met partners.’

In hun webinar lieten ze bijvoorbeeld een precontact-tool zien, en gingen ze nader in op de vraag of je een all-in-one of een best-of-breed-systeem zou moeten aanschaffen. Wat daarbij in elk geval duidelijk werd is dat ‘koppelen’ het nieuwe toverwoord is als het gaat om technologie. ‘Wij zijn ervan overtuigd geraakt dat je de core van het ATS zelf moet doen, maar dat je voor alle toeters en bellen beter kunt samenwerken met partners.’

#3. Maikel Neelen over: de potentie van data

En zo komen we bijna als vanzelf bij het onderwerp ‘data’ terecht. Maikel Neelen, CTO & co-founder van softwarespecialist Tigris, laat in zijn webinar daarvan de potentie zien. Zeker flexbureaus genereren een schat aan data, zegt hij. Van sollicitatie t/m de salarisverwerking. Nu wordt het tijd om die goudmijn ook te ontginnen, zegt hij vanuit zijn platform voor de uitzendbranche dat als enige ontwikkeld is op het meest krachtige CRM-systeem ter wereld: Salesforce.

‘Ik denk dat je alleen met een techplatform techniek en mens optimaal op elkaar kunt afstemmen.’

‘De vraag als recruiter of uitzendbureau is: moet je je gaan focussen op technologie? Of kun je beter focussen op het persoonlijke contact met de kandidaat, en voor de technologie contact zoeken met een techpartner? Ik denk dat je alleen op die manier kunt krijgen dat techniek en mens optimaal op elkaar zijn afgestemd.’ Hij pakt daarbij graag het voorbeeld van bol.com erbij. ‘Die waren eerst alleen een eigen webwinkel, maar hebben op een gegeven moment het platform opengezet voor ook andere aanbieders. En dat zorgt eigenlijk voor veel meer transparantie.’

#4. Patrick de Pauw over: rijke sociale contacten

Oké, steeds meer van ATS’en naar platformen dus. Maar dan nog blijft de vraag: hoe bereik je die potentiële werknemers het beste? In elk geval door je eigen medewerkers daarvoor zo goed mogelijk in te zetten, zo legde Patrick de Pauw (Social Seeder) uit tijdens zijn webinar. En hoe kan dat beter dan via sociale media? Het online platform dat Social Seeder daarvoor bouwde wordt inmiddels door meer dan 250 organisaties wereldwijd gebruikt, vertelt hij.

‘Je wilt geen gamification. Want dan krijg je winnaars en verliezers in je bedrijf.’

En bewust bouwt hij daarbij géén gamification in. Dus géén extra bonus voor wie het meeste nieuwe medewerkers aandraagt, géén prijs voor wie de meeste dingen op sociale media post. ‘Want dan kom je tot een wedstrijd met winnaars en verliezers. En dat wil je niet in je bedrijf. Je wilt juist een community bouwen van mensen die uit zichzelf heel graag naar buiten komen met de naam van je bedrijf. Dat is een volledig ander proces.’

#5. Jochem Roef over: samenwerken met AI

En zo zijn we alweer bij het laatste webinar van de maandag, waarin Jochen Roef, oprichter van Traicie, laat zien hoe je tegenwoordig – op basis van slechts weinig informatie – toch al veel beter kunt matchen dan we in het verleden ooit gewend waren. En dat allemaal dankzij baanbrekende AI-toepassingen, die samen voor de meest inclusieve en accurate prescreening-technologie ooit moeten zorgen, die mensen wereldwijd helpt om een baan te vinden waarin ze dagelijks hun natuurlijke gaven kunnen inzetten.

‘Op basis van slechts twee documenten kunnen we een 85% procent accuraat soft skills-profiel opmaken.’

‘Als we het LinkedIn-profiel en het cv van een persoon hebben, kunnen we output genereren op 66 talenten en softskills die 85% accuraat is. Dus op basis van slechts twee documenten kunnen we een 85% procent accuraat softskillsprofiel opmaken. En dat heeft vervolgens een predictief vermogen van 76.2. Daar zitten 12% valse positieven bij, dus mensen van wie Traicie zegt: je moet het gesprek aangaan, terwijl je dat in de praktijk beter niet had kunnen doen. En er zijn ook 6% vals negatieven. Dus mensen waarvan Traicie zegt: je kunt beter niet het gesprek aangaan, terwijl je dat beter wel had kunnen doen.’

Geen perfecte score dus nog, geeft Roef meteen toe. Maar die heeft de menselijke recruiter natuurlijk ook niet. En, voegt hij toe, met gevoel voor actualiteit: ‘Een score van 100%, dat heeft ook geen enkel vaccin en geen enkele coronatest.’ Maar toch voelen de meeste mensen zich wel een heel stuk lekkerder als ze eenmaal (of beter nog: tweemaal) zo’n prik gezet hebben.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners