Gem. leestijd 2 min  543x gelezen

Met dit keurmerk kun je jouw kandidaten laten zien wat je doet aan talentontwikkeling

Hoe laat je als werkgever aan potentiële werknemers zien wat je aan talentontwikkeling doet? Een verbeterd keurmerk wil organisaties daarbij helpen om zich te onderscheiden.

Met dit keurmerk kun je jouw kandidaten laten zien wat je doet aan talentontwikkeling

Hoe ze zich bij jou kunnen ontwikkelen wordt voor potentiële kandidaten steeds belangrijker. Maar hoe laat je als organisatie nu aan hen zien dat je dat onderwerp daadwerkelijk serieus neemt, en het niet alleen bij mooie woorden laat? Een (recent verbeterd) Keurmerk Talentontwikkeling, dat onderzoek en praktijk combineert, wil daar de oplossing voor bieden.

Het keurmerk moet ‘niet alleen als podium werken, maar ook als een community.’

Bedrijven die zich nu inschrijven, kunnen het ( gouden, zilveren of bronzen) keurmerk al binnen 2 maanden in hun bezit hebben, aldus initiatiefnemer Mirjam Baars, tevens grondlegger van onderzoeks- en trainingsbureau SatisAction. Ze werkt daarvoor onder meer samen met Stijn Statz, managing director bij people performance agency Reflective uit Breda. Het keurmerk moet volgens hem ‘niet alleen als podium werken, maar ook als een community waar je met gelijkgestemden talentontwikkeling binnen je organisatie naar een hoger niveau kunt brengen.’

Combinatie van wetenschap en praktijk

Statz zegt ervan overtuigd te zijn ‘dat deze combinatie van wetenschap en praktijk positief bijdraagt aan de diverse HR-doelstellingen van bedrijven.’ Het Keurmerk Talentontwikkeling bestond al langer, maar is sinds 1 januari vernieuwd en inhoudelijk versterkt. Het biedt werkgevers nu niet alleen kwaliteitsborging, maar ook voorstellen voor verdere verbetering en concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan. Bedrijven kunnen zich met het vernieuwde keurmerk beter onderscheiden op de arbeidsmarkt, aldus Baars en Statz.

‘Goede talentontwikkeling verlaagt het verloop en dit keurmerk levert meer kwalitatieve recruitment.’

De beide bureaus hebben afgelopen jaar samen het Talentmanagement Maturity Model® ontwikkeld, op basis waarvan bedrijven hun talentmanagementbeleid verder kunnen professionaliseren. ‘Goede talentontwikkeling verhoogt de retentie, verlaagt het verloop en dit keurmerk levert meer kwalitatieve recruitment voor werkgevers die het keurmerk zowel intern als extern in hun employer branding-activiteiten meenemen’, aldus Statz.

Mirjam Baars, gepromoveerd op talentontwikkeling in organisaties en initiatiefnemer van het Keurmerk Talentontwikkeling.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners