Gem. leestijd 3 min  1103x gelezen

Deze 5 lessen heb je gemist op SourceCon

Deze 5 lessen heb je gemist op SourceCon

Michelle Kooijman toog vorige week voor Werf& naar SourceCon in Amsterdam, voor de beste tips op het gebied van sourcing en recruitmentmarketing. Welke topics van dag 1 bleven haar daarbij het meeste bij?

SourceCon is hét evenement voor jou als sourcing je vak is. Dit jaar was het Europese evenement weer eens in Amsterdam. Michelle Kooijman was erbij, en nam van de eerste dag deze 5 lessen mee naar huis:

#1. Gebruik storytelling: dé truc voor marketing

Glenn Cathey van Randstad Holding vertelt vanaf het podium een mooi verhaal over het gebruik van storytelling binnen je bedrijf. De conclusie van zijn presentatie: zorg dat je een duidelijk verhaal hebt over wat je als bedrijf wilt uitstralen en houd je hier ook aan. Laat een medewerker bijvoorbeeld een persoonlijk verhaal vertellen waarom hij of zij bij jouw bedrijf werkt. Maak er een mooie film van, eentje die bij iedere sollicitant blijft hangen. Vertel jouw verhaal op een vertellende manier, want verhalen blijven hangen, roepen emoties op en beïnvloeden zo beslissingen. Als je alleen maar feiten opsomt, is na 10 minuten nog zo’n 5% bij de luisteraar blijven hangen. Bij een verhaal is dat 65%.

Als je feiten opsomt, blijft na 10 minuten nog 5% hangen: bij een verhaal is dat 65%

#2. Noem altijd de naam van het bedrijf

De eeuwige discussie: wil ik als bureaurecruiter de naam van het bedrijf waarvoor ik zoek wel of niet benoemen? Als je de vacature exclusief hebt, is dit natuurlijk makkelijk. Gewoon doen! Maar als je niet exclusief aan de slag mag voor deze organisatie? De tip van Gert Jan van Swieten van TalentMapper: toch ook doen! Je vacature wekt 32% méér interesse op als er een bedrijfsnaam en logo bij staan dan als je deze niet benoemt.

Je vacature wekt 32% meer interesse op als er een bedrijfsnaam en logo bij vermeld staan

#3. Personal Branding: koop jouw naam als domeinnaam

Dorothea Bozicolona-Volpe van TEDx had een geweldig verhaal over personal branding. Wat mij betreft een verhaal dat voornamelijk interessant was voor recruiters, maar niet minder leuk om als sourcer aan te horen. Dorothea gaf 6 tips mee hoe je zelf met personal branding aan de slag kan gaan.

  • Tip 1: In je leven heb je 1 ding van geboorte tot dood: je naam. Maak daar gebruik van! Koop een domeinnaam van je eigen naam.
  • Tip 2: Wees online zichtbaar en attendeer mensen uit je social network op events. Zorg dat je zelf dan ook zo af en toe naar de events toegaat.
  • Tip 3: Luister en leer van anderen, maak bijvoorbeeld een Google-alert aan voor dingen die je interessant vindt en waar je je netwerk over op de hoogte wilt houden.
  • Tip 4: Creëer content.
  • Tip 5: Zorg voor consistentie in de content die je creëert.
  • Tip 6: Zorg ervoor dat je een strategie hebt achter wat je plaatst. Niet lukraak posten!

Onderzoek van tevoren hoe groot de vijver eigenlijk is

#4. Een goede voorbereiding is het halve werk

Dé tip voor de sourcer: ga voorbereid de gesprekken met klanten of hiring managers in. Doe vooronderzoek. Vaak heeft de klant en/of vacaturehouder totaal geen idee hoe groot de “vijver” is waar je uit kunt vissen naar kandidaten. Het scheelt je zeeën van tijd als je vooraf al even onderzocht hebt hoe groot die vijver nou eigenlijk is. Je schept een andere verwachting en kunt misschien al iets overeenstemmen over het profiel wat iemand zoekt.

#5. Help jezelf met deze handige tools

Verspreid over de dag kwamen er een aantal handige tools voorbij die ik jullie niet wil onthouden. De beste voor jullie opgesomd:

  • Yooying: Sourcing via Facebook.
  • Phantom Buster: Website met handige tools.
  • Unsplash: Website met high resolution-foto’s, ideaal voor jobposting.
  • Swordfish app: Vind telefoonnummers en persoonlijke mailadressen.
  • Llemlist: Stuurt automatische persoonlijke mails.

Over de auteur

Michelle Kooijman is sourcer bij Strictly People. In haar blogs deelt ze haar beste sourcing tips, maar schrijft ze ook graag over tips voor sollicitanten. Ze bezoekt daarnaast voor Werf& regelmatig events rondom sourcing en schrijft daarover.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners