Gem. leestijd 3 min  1497x gelezen

Dit was 2014: de 20 meest gelezen berichten

Dit was 2014: de 20 meest gelezen berichten

De recruiter van tegenwoordig is best zelfkritisch. Dat valt althans op te maken uit de lijst met meest gelezen artikelen van het jaar.

De ’20 vragen die elke recruiter zich af en toe moet stellen’ was het meest gelezen artikel van 2014. Wat jullie verder wilden lezen? Veel lijstjes, maar ook praktijkinterviews, en tips en trucs om het werk beter te kunnen doen. En natuurlijk: veel berichten die het vak werving en selectie en de mensen die het doen betreffen.

De hele top-20:

1. 20 vragen die elke recruiter zich af en toe moet stellen

Een checklist met de ‘grote vragen’, ja, dat gaat er natuurlijk in als koek.

2. Philips lanceert nieuwe employer-brandcampagne

In juni was de aftrap van een nieuwe campagne van Philips. Helemaal hip: helemaal op social media.

3. Overgekwalificeerde kandidaten? 20 redenen om ze aan te nemen

Het is helemaal niet erg om mensen aan te nemen die te goed lijken voor een baan. Hier waren de 20 redenen waarom dat zo is.

4. Arjan van den Born: ‘Zachte kant inhuur moet focus krijgen’

Als de Tilburgse hoogleraar pleit voor meer recruitment-aandacht voor flexkrachten, kan die boodschap op veel aandacht rekenen.

5. 3 redenen waarom recruitment toch echt marketing is

Kevin Wheeler was weer eens in Nederland. En legde voor de allerlaatste keer uit wat recruiters kunnen leren van marketeers.

6. De beste interviewvraag aller tijden: ‘Je bent het niet voor ons’

Waarom het soms zo verstandig is om al tijdens een sollicitatiegesprek iemand af te wijzen.

7. Participatiewet dreigt te mislukken wegens gebrek aan Wajongers

Mooi bedacht, hoor, 125.000 jonggehandicapten aan het werk helpen. Maar waar zijn die mensen dan allemaal?

8. Dit zijn de woorden waar iedere recruiter op afhaakt

‘De beste in zijn soort’, dat leest een recruiter liever niet. ‘Bereikt’, ‘verbeterd’ en ‘getraind’ wel, zo blijkt uit onderzoek.

9. Zappos: ‘Wij doen nooit meer aan vacatures’

Vacatures? Dat is zó 2013. Leren we althans van een van de hipste bedrijven van Amerika.

10. KPN kiest voor piepjonge klanten om hipo’s te werven

Waarom KPN 150 op maat gemaakte filmjes maakte om aan trainees te komen.

11. Nederlandse recruiters zijn de strengste van Europa

Kandidaten blijken in Nederland vaak getest te worden, en ook relatief vaak met het hoogste management een sollicitatiegesprek te moeten voeren.

12. De drie gouden tips om van pre-boarding een succes te maken

Veel kandidaten haken al af voordat ze aan hun nieuwe baan begonnen zijn. Maar dat is te voorkomen, en hier lees je hoe.

13. ‘Managers selecteren te veel op de klik’

Een klik zegt weinig over of iemand succesvol zal worden, maar toch geven we er veel aandacht aan. Waarom toch?

14. De 4 grootste mythes over recruitment

Nog een keer Kevin Wheeler. Nu prikt hij een aantal populaire misvattingen door.

15. Hoe werkt het internet? En nog 24 andere bizarre sollicitatievragen

Stel: je bent pizzabezorger. Welk voordeel kun je halen uit een schaar? Een vraag die ze bij Apple schijnen te stellen…

16. ‘Er zijn te veel onzichtbare recruiters’

Britt van Capelleveen en Floor Nobels horen niet bepaald bij de onzichtbare recruiters. In dit interview vertellen ze enthousiast waarom zichtbaarheid je professionaliteit vooruit helpt.

17. De slechtste interviewvraag ooit: ‘Wat is je zwakke punt?’

We zijn (zie punt 6) blijkbaar meer geïnteresseerd in goede dan in slechte vragen, maar goed, ook deze scoorde heel redelijk.

18. Hoe Maersk via Facebook 600 procent meer sollicitanten kreeg

Met minder dan 2.000 euro wist Maersk 3.000 nieuwe mensen aan te trekken. Hoe? Dankzij Facebook, en veel slimme ideeën…

19. De ideale recruiter: zo ziet hij/zij eruit

De ideale corporate recruiter blijkt 4 kerncompetenties en 3 rolcompetenties te bezitten. Hier lees je welke dat zijn.

20. Nieuwe medewerkers meteen productief: zo doe je dat

Vijf innovaties om een succes te maken van de eerste dagen van een nieuwe kracht.

Volgend jaar weer niets missen? Meld je dan aan voor de Nieuwsbrief, net als bijna 2.000 anderen voor je hebben gedaan.

Foto via Flickr.com

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners