Als we het hebben over Kelly Services, denken we meestal nog direct aan de term ‘uitzendbureau’. Sterker nog: het bedrijf is 1 van de 10 grootsten van de wereld in deze branche. Maar tegelijk doe je het bedrijf daarmee ook behoorlijk tekort. Want het traditionele ‘handjes leveren’, dat pad is inmiddels behoorlijk verlaten. Of liever gezegd: verbreed.
‘In het hele life sciences-ecosysteem willen we dé flexleverancier zijn’
Tegenwoordig profileert het bureau zich als specialist. In de EMEA-regio (Europa, het Midden-Oosten en Azië) gebeurt dat vooral op het gebied van life sciences. Bedrijven die actief zijn in die sector, kunnen bij Kelly Services terecht voor de hele staffing van hun projecten. Of het nu gaat om productiepersoneel bij een farmabedrijf, of hoogopgeleide zzp’ers bij een biotech-start-up, vaste krachten, project resourcing, of business process outsourcing, ‘wij willen marktleider zijn in het hele life sciences-ecosysteem’, zegt Dinette Koolhaas.
Het belang van specialisatie
Koolhaas is senior vice president bij Kelly en managing director van alle EMEA-activiteiten. Ze werkt al haar hele leven in de staffing-industrie, eerder bij onder meer USG People; Unique, Secretary Plus en Start People. In 2008 verhuisde ze naar Zwitserland, waar ze nu in het Europese Kelly-hoofdkantoor in Neuchâtel werkt. Op 28 januari 2020 zal ze weer even in Nederland zijn, om te komen spreken op het Werf& Jaarcongres Bureaurecruitment.
‘Hoe blijf je relevant in de toekomst? Dat is de hamvraag.’
Daar zal ze onder meer haar visie op de toekomst geven, met bijzondere aandacht voor het belang van specialisatie. ‘Hoe blijf je relevant in de toekomst? Dat is de hamvraag. We zitten in een onzekere economie. Maar daarvoor bestaat onze industrie natuurlijk ook, om op die onzekerheid antwoorden te vinden. En volgens mij kan dat alleen door je te specialiseren, door echt waarde toe te voegen en een minder vluchtig contact met de klant aan te gaan.’
‘Alles, voor iedereen? Daar maak je het verschil niet meer mee.’
Marktleider worden, dat zou volgens haar het streven moeten worden. En dat betekent niet dat je dan ook maar meteen heel groot moet worden. ‘Dat kun je ook als je klein bent, in jouw gekozen niche. Maar: alles, voor iedereen, zoals veel bureaus nu nog gewend zijn? Daar maak je de komende jaren het verschil niet meer mee.’
De ervaring van klant én kandidaat centraal
Soms moet ze even zoeken naar de Nederlandse woorden. Niet omdat ze het Nederlands verleerd is, verre van dat. Maar wel omdat Engels de voertaal is in haar werk. Van challenges tot profitable growth en to compete, haar verhaal is ermee doorspekt. ‘We zijn in deze branche heel erg gericht op het closen van de deal‘, zegt ze op een gegeven moment bijvoorbeeld. ‘Maar we zouden juist de ervaring van de klant én de kandidaat centraal moeten stellen, en zo meer een langetermijnrelatie moeten opbouwen.’
De vraag is: hoe ga je om met de tijd die je wint door de invoer van meer tech?
De voortgaande automatisering zou bureaurecruiters en intercedenten daarbij goed kunnen helpen, verwacht ze. ‘Technologie in de breedste zin van het woord gaat hoe dan ook een grotere rol spelen in dit vak. De vraag is dan alleen: hoe ga je om met de tijd die je wint door de invoer hiervan? En hoe zorg je dat je automatisering en AI niet alleen implementeert, maar er ook optimaal gebruik van maakt?’
Relaties opbouwen
Willen uitzendbureaus van morgen overleven, dan moeten ze volgens Koolhaas op zoek naar ‘profielen, waarvan bedrijven nu nog niet weten dat ze ze straks nodig hebben.’ Specialisatie is daarbij van doorslaggevende betekenis, zegt ze. ‘Je moet hiervoor een netwerk opbouwen, relaties in de gekozen specialisatie. Met kandidaten, maar ook met bedrijven. En vervolgens die twee kanten in verbinding brengen, zonder meteen naar de plaatsing van morgen te kijken.’
‘De uiteindelijke plaatsing blijft de basis van het verdienmodel.’
Ze noemt het een ‘fundamenteel andere aanpak’ dan die van het traditionele uitzendbureau. ‘Technologie gaat jou helpen om meer een specialist te worden. De uiteindelijke plaatsing blijft de basis van het verdienmodel. Maar de schaarste, behoefte van bedrijven en verwachtingen van kandidaten, vragen nu om een consistente aanpak. Ik ben geen futurist, maar ik zie wel dat bedrijven het simpelweg niet meer redden als ze niet in technologie investeren. Al zie ik aan de andere kant ook dat veel recruiters daar in de praktijk nog veel kansen laten liggen.’
Veranderende behoeftes
Het talent van vandaag heeft heel andere verwachtingen van een bureau dan 10 jaar geleden, zegt ze. ‘Ze hebben bijvoorbeeld nauwelijks behoefte aan massacommunicatie, verwachten juist dat zíj centraal staan in jouw communicatie. Dat gevoel moet je overbrengen. Je moet ook interesse tonen in hún volgende stap. En niet alleen op het moment dat je zelf een vacature te vervullen hebt. Loyaliteit moet je verdienen. En wie kandidaten weet te binden, is volgens mij de winnaar van morgen.’
‘Je moet bij kandidaten ook interesse tonen in hún volgende stap..’
Bij Kelly Services gebeurt dat via een strategisch project, Talent Experience genoemd. Het bureau houdt daarin onder meer structureel de interesses van al zijn kandidaten bij, om zo een langetermijnrelatie met ze te kunnen opbouwen. ‘Dat is een continu proces. En doordat je steeds de punten volgt die relevant zijn, leer je daarvan, en kun je dat koppelen aan operationele verbeteringen.’
Steeds meer digital savvy
Het bureau is sowieso steeds meer digital savvy, zegt ze. ‘We willen bij Kelly een cultuur neerzetten die innovatie aanmoedigt. In ons team propageren we een sfeer waarin mensen heel makkelijk nieuwe technologie kunnen pitchen en invoeren. Met kleine investeringen kun je tegenwoordig al veel bereiken. Zo hebben we tegenwoordig apps voor onboarding en freelancers en werken we met chatbots. We zijn groot genoeg om dat schaalbaar uit te rollen, maar klein genoeg om flexibel te zijn.’
‘Met kleine investeringen kun je nu technologisch al veel bereiken.’
Zo wordt het makkelijker om waarde toe te voegen voor de klanten, zegt ze. En dat levert ook andere dienstverlening op. Meer business process outsourcing, meer direct hires, vaker hele projecten bemensen. Zo werkt het bureau in Nederland bijvoorbeeld aan de distributie van medicijnen tussen farmabedrijven en ziekenhuizen. ‘Een héél ander proces dan het gewone uitzendwerk. Met dus ook een andere pricing‘, aldus Koolhaas.
Experts voor experts
En dat dus vooral dankzij de slimme specialisatie in life sciences, waarnaartoe bijna 10 jaar geleden de weg is ingeslagen. Al vraagt die weg ook extra investeringen. ‘We organiseren bijvoorbeeld ook events en summits om kennis op dit gebied op te bouwen. Dat doen we op universiteiten, op campussen en bij klanten. Zo bouw je een ecosysteem op. Onze teams concentreren zich allemaal op een eigen specialisatie, zijn soms zelfs ook specialist op dat gebied of bouwen het op door werkervaring. Experts voor experts.’
‘Maak een keuze, en onderscheid je vervolgens hierin met kennis, kunde en een netwerk.’
Ze wil maar zeggen: een duidelijk specialisme kan je redden, als bureaurecruiter. Of in elk geval: je ook in de toekomst nog relevant houden. ‘Een recruiter moet weten wat zijn of haar specialisatie is. Dat kan bij wijze van spreken magazijnmedewerkers zijn. Als je maar een keuze maakt, en je daarin vervolgens onderscheidt met kennis, kunde en een netwerk.’
Meer weten?
Wil je weten hoe Kelly Services naar de toekomst van de bureauwereld kijkt en hoe ze dit in eigen huis vormgeven? Kom dan op 28 januari naar het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters. Hier leer je hoe je als bureau(recruiter) succesvol blijft en in staat bent mee te bewegen in deze tijden van verandering.