Het tweede deel van de middag vertellen Arvato en Harper over de Talentpitch die ze hebben ontwikkeld voor het selecteren van callcenter-medewerkers. En Bas van de Haterd laat een aantal resultaten zien van het onderzoek Digitaal-Werven.
Meer kwaliteit en minder kosten met preselectie
Hoe verlaag je je verloop met 50% en je wervingskosten met tonnen? Marceline Beijer, CEO van contactcenter Arvato, stond voor de uitdaging om het verloop van 50% per jaar te verlagen. Ondanks dat het verloop bij sommige partijen 70% is, wilde Beijer zich er niet bij neerleggen. Zeker niet als de wervingskosten 3.000-5.000 euro per persoon zijn en deze persoon soms binnen 3 maanden al weer weg is. Arvato vroeg Harver om met een oplossing te komen.
Barend Raaf, CEO van Harver, begint met de employee journey waar zij online tools voor bouwen. Van interne ontwikkeling tot recruitment. Voor Arvato heeft Harver de Talentpitch ontwikkeld. De Talentpitch is een preselectie tool in game-vorm waarmee elke sollicitant een digitale assessment krijgt, nog voor de CV kan worden opgestuurd.
Voor de Talentpitch zijn 150 factoren bekeken samen met de Vrije Universiteit en GiTP. Uiteindelijk zijn er 26 factoren overbleven, waarvan een 8 competenties, 6 communicatiestijlen maar ook typevaardigheid en de vaardigheid om te multitasken. De uitkomsten geven de kans dat iemand na 6 maanden er nog zit. Zo blijkt dat iemand die 45 minuten met de bus naar het werk moet, een grotere kans heeft om uit te vallen dan iemand die met de auto komt. Naast het meten krijgen kandidaten ook informatie over wat de functie inhoudt, hoe de werkplek eruit ziet en voeren ze drie virtuele gesprekken met klanten. Aan het einde kunnen kandidaten en videosollicitatie en cv toevoegen. Mensen die de Talentpitch halen, komen in de talentpool. Alleen de beste 100 zitten in de talentpool. En als er een goed iemand bijkomt, gaat er iemand uit. Iemand die er niet doorheen komt krijgen na twee dagen de uitslag. In feite is de uitslag direct bekend, maar kandidaten moeten het gevoel hebben dat er serieus naar is gekeken. Iedere kandidaat krijgt een rapportage zodat hij/zij er zelf ook iets uit kan leren.
Bas van den Haterd schreef al eerder op Werf-en.nl dat de resultaten fenomenaal zijn. Zonder mediacampagnes komt de helft van de kandidaten autonoom naar de eigen recruitmentsite. De wervingskosten zijn nog maar 10% van wat het was toen iemand via het uitzendbureau binnenkwam. Het sollicitatiegesprek is nu nog maar 10 minuten en is op de werkvloer met de teamleider waar je gaat werken. Per kandidaat wordt 55 minuten bespaard door de Talentpitch. De kwaliteit van de mensen is beter waardoor ze beter kunnen worden ontwikkeld en langer blijven werken. Het ongewenste verloop is met 50% tot 60% verminderd en het imago van Arvato en de callcenterbranche verbetert. Er zijn nu veel minder oud-medewerkers die negatief over Arvato praten op feestjes.
Resultaten Digitaal-Werven 2014 onderzoek
Bas van de Haterd vertelt over het onderzoek dat meer dan 400 recruitmentsites van grote en populaire werkgevers heeft beoordeeld. O.a. is gekeken naar beursgenoteerde bedrijven, wie staan er in de Intermediair top 50 en AGO top 100. Deze worden beoordeeld op informatie, usability, design, proces en reactie. Opvallend is dat 41% van de werkgevers geen www.werkenbijorganisatie.nl heeft, wat slechts een investering vergt van 10 euro per jaar. 40% van de werkgevers zegt niets over de arbeidsvoorwaarden op de recruitmentsite en 56% zegt niets over de sollicitatie-procedure. Ook historie van de organisatie wordt vaak vergeten. Slechts 42% zegt daar iets over op de recruitmentsite. Een positief voorbeeld is ‘s-Heeren Loo’s digitale museum.
Het aantal niet-Nederlandstalige recruitmentsites is verdubbeld t.o.v. 2013 waarmee de vindbaarheid negatief wordt beïnvloed wanneer Nederlandse kandidaten in het Nederlands zoeken.
41% heeft geen privacy statement op de recruitmentsite, terwijl privacy een hot item is. Danone heeft zelfs een privacy statement in het Engels op haar site staan waarin ze stelt dat ze cv’s mag doorspelen aan derden als je akkoord gaat.
Als het gaat om verfijnen en filteren (faceted search) biedt 62% van de recruitmentsites dit inmiddels. Maar het bieden van een jobalert wordt door bijna tweederde niet aangeboden. En bij 3% van de recruitmentsites was het onmogelijk om te solliciteren. Er was geen link of sollicitatieknop. Het bieden van gerelateerde vacatures wordt door 12% aangeboden. In 2013 was dit nog 14%.
Wat betreft de reactietermijn meldt 11% dit concreet en 55% geeft hier geen enkele informatie over. 27% van de organisaties die een reactietermijn benoemt, houdt zich er niet aan. 15% van alle sollicitaties krijgt daarna niets meer te horen. 55% reageert tegenwoordig binnen een week. Van de afwijzingen had een derde een reden van afwijzing vermeld.