Meer dan driekwart van de onderzochte recruitmentsites scoort een onvoldoende wanneer het gaat om de online sollicitatie-ervaring. Dat is de belangrijkste conclusie van het onderzoek dat Digitaal-Werven jaarlijks uitgevoerd onder wervingssites van Nederlandse bedrijven.
In 2008 werden de wervingssites van ruim 350 bedrijven en organisaties in Nederland. Grote organisaties zijn hierin automatisch opgenomen en elk bedrijf – intermediairs uitgezonderd – met vacatures heeft de mogelijkheid om zich gratis aan te melden. Van de 350 organisaties vielen er uiteindelijk 80 af omdat ze geen vacatures op de site hadden staan.Vervolgens vielen er nog ongeveer 20 bedrijven af omdat hun wervingssite niet cross-browser compatible is, waarmee bedoeld wordt dat de site goed functioneert op de twee in Nederland meest gebruikte browsers Internet Explorer en Firefox 3. Van de ruim 250 overgebleven bedrijven scoort 75% een onvoldoende – dat was vorig jaar nog ‘slechts’ 50%.
Er is gelukkig ook een lichtpuntje. In 2007 scoorde geen enkel bedrijf hoger dan een 7, dit jaar was de hoogste score een 7,25 en waren er vijf bedrijven meer een score hoger dan 7. In totaal zijn er negen bedrijven genomineerd voor de beste digitale sollicitatie-ervaring, de jaarlijkse prijs van Digitaal Werven. De genomineerden zijn: Accenture, Ceasar Groep, Movares, Oranjewoud, Ordina, PricewaterhouseCoopers, TamTam, TenneT en Vodafone. De winnaar wordt bekend gemaakt op het Digitaal-Werven event op 3 december in Utrecht.