Je kunt het lezen als een checklist voor als je zelf een werkenbij-site wilt beginnen: alle cijfers uit het grootste onderzoek in Nederland naar recruitmentsites.
Vandaag, woensdag 7 oktober, vindt het Digitaal-Werven Event plaats. Daar wordt niet alleen bekend gemaakt welk bedrijf de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt, ook worden de resultaten duidelijk van het onderzoek dat afgelopen zomer gehouden is onder ruim 450 gotere organisaties in Nederland.
Bij deze de belangrijkste resultaten op een rij:
Een krappe meerderheid heeft dus informatie over de arbeidsvoorwaarden op de recruitmentsite, een minderheid vertelt ook iets over de sollicitatieprocedure.
De meerderheid heeft noch iets over de missie van de organisatie, noch iets over diens historie op de site. Een cultuurtest is ook nog vrij uitzonderlijk, zo blijkt.
Slechts een fractie van de recruitmentsites helpt de kandidaat door ‘eerder bekeken vacatures’ te laten zien, iets wat toch vrij eenvoudig is in te bouwen.
Solliciteren wordt de kandidaat over het algemeen wel makkelijk gemaakt: de knop staat meestal vol in beeld, of direct onder de vacature.
CV-parsing: handig voor de kandidaat én de organisatie, maar nog niet erg ingeburgerd
Een e-mail alert service, handig voor terugkerende sollicitanten, is bij net iets meer dan een derde van de recruitmentsites mogelijk.
Een Facebookpagina hebben is niet echt onderscheidend meer, zo blijkt.
De reactiesnelheid op de Facebook-pagina’s is ook behoorlijk hoog, zo blijkt: twee derde antwoordt binnen 4 dagen. Wel neemt de snelheid gemiddeld iets af.
Opvallend: terwijl zoekverkeer steeds vaker via een smartphone of tablet gaat, heeft slechts 10 procent van de organisaties een aparte mobiele site, en is ruim 40 procent mobiel zelfs niet toegankelijk.
Op mobieltjes is nog niet de helft van de vacatures goed leesbaar, zo blijkt.
Bijna 1 op de 5 recruitmentsites heeft voor mobiele bezoekers een aangepast sollicitatieproces.
De Participatiewet is bij de meeste werkgevers nog niet echt doorgedrongen…
Diversiteit lijkt op recruitmentsites wél meer doorgedrongen dan op de ‘echte’ werkvloer: veel recruitmentsites laten in elk geval niet alleen blanken zien.
Toch nog gemiddeld 1 op de 200 bedrijven stuurt een brief om een sollicitatie te beantwoorden.
Vooral de jonge generatie wil graag snel antwoord op een sollicitatie, maar bedrijven lijken daar niet in te slagen: slechts 45 lukt het binnen een week.
Met 17 procent ‘onbeantwoorde sollicitaties’ is een trendbreuk zichtbaar, na 3 jaar van daling van onbeantwoorde sollicitaties. Onbegrijpelijk, aldus Digitaal Werven-onderzoeker Bas van de Haterd.
Ruim 60 procent van de sollicitanten krijgt nog steeds geen (concrete) reden te horen waarom hij of zij niet is uitgenodigd voor een volgende ronde.
Lees meer over het Digitaal Werven-onderzoek