Na de lunch stonden een aantal sprekers op het programma die vertelden over hun succesvolle manieren van digitaal werven. In dit verslag lees je over high volume recruitment bij A.S. Watson en hoe Enexis kandidaten werft die iedereen zoekt.
Big data met high volume recruitment
Monique ten Buur is recruitmentmanager bij A.S. Watson (o.a. Kruidvat, Trekpleister en ICI PARIS XL) waar zij een team leidt van 6 mensen. Op jaarbasis ontvangt alleen al Kruidvat meer dan 220.000 sollicitaties. En het dagrecord staat op 1.757 sollicitaties op een dag! Het Recruitmentteam besloot 2 jaar terug het roer om te gooien en heeft het afgelopen jaar de slag gemaakt van een kwantitatieve aanpak naar een kwalitatieve aanpak, mede door het sturen op data.
Om de juiste mensen aan te nemen, heb je de juiste kwaliteit sollicitanten nodig. Daarom heeft A.S. Watson haar recruitmentproces geoptimaliseerd. Onder meer met de invoering van een recruitmentsysteem, werkenbij-sites voor alle labels, employer branding, proactief werven (talentpools) in plaats van reactief werven, referral recruitment en assessments. Om het resultaat van al deze activiteiten te kunnen bekijken, moet je meten. Door stap voor stap ken- en stuurgetallen op te bouwen.
Per vacature kan bijvoorbeeld de kwaliteit worden gemeten en waar deze vandaan komen. Ook wordt er per regio in kaart gebracht waarom het in de ene stad makkelijker is om een filiaalmanager te werven dan in een andere stad. In Amsterdam is Indeed de belangrijkste bron terwijl in Utrecht Nationale Vacaturebank op een staat.
Met killer questions in het sollicitatieformulier wordt de sollicitatie afgebroken als mensen deze vragen niet positief beantwoorden. De killer questions zorgen voor minder kwantiteit en meer kwaliteit (+20% meer kwalitatieve sollicitaties). Door te stoppen met bijna alle jobboards zijn in 2013 tov 2012 met 31% bespaart en voor 2014 tov 2013 wordt en besparing van 40% verwacht. De besparing wordt ingezet op LinkedIn en onder meer Google Adwords.
Momenteel is A.S. Watson bezig met het in kaart brengen van de hele candidate journey om met name de latent zoekenden in kaart te brengen. Dus niet alleen de ‘laatste klik’ voor het solliciteren, maar het traject dat mensen in een periode tot 6 maanden terug afleggen voordat ze uiteindelijk solliciteren. Vanaf Twitter komen er in eerste instantie geen aannames, maar Twitter speelt wel degelijk en rol bij sommige vacatures van A.S. Watson.
Ten Buur besluit dat de realisatie er een stuk weerbarstiger uitzag dan het oorsponkelijke plan. Neem als werkgever de tijd om je niet alleen te richten op de korte termijn, maar dwing jezelf om ook te investeren in de lange termijn.
Hoe werf je de kandidaten die iedereen zoekt?
Enexis won de afgelopen twee jaar de prijs voor de beste digitale sollicitatie-ervaring van Digitaal-Werven. Enexis zoekt geen enorme aantallen mensen, maar wel de zeer geweldige technici. Op dit moment staan er maar 13 vacatures open. Manager recruitment Thom van ‘t Hullenaar en recruiter Janny van Logten van Enexis vertellen hoe ze schaars talent werven in een competitieve markt.
Over een aantal jaar gaan 300 monteurs met pensioen en in een schaarse arbeidsmarkt moet Enexis op zoek naar vervangers. Op jaarbasis zijn er 350 vacatures waarvan 75% intern wordt ingevuld. Door de schaarse doelgroep worden medewerkers vooral intern ontwikkelt.
Enexis heeft onder haar medewerkers onderzocht waarom ze graag wilden bij hen wilde werken. Het antwoord bleek: gaaf werk. Vormgegeven in onderstaand filmpje.
Aan de hand van outdoor advertising langs onder meer de snelweg en radioreclame werden geïnteresseerden doorgestuurd naar de actiesite Gaafwerkman.nl, die doorlinkt naar de homepage. Aan de hand van filmpjes en verhalen van medewerkers wordt op de responsive werkenbij-site een beeld gegeven van het werk en de organisatie. De medewerkers kamen uit alle regio’s waar Enexis actief is om zo optimaal aan te sluiten op de regionale doelgroepen. 27% van het verkeer op de website van Enexis komt van mobiel.
Daar de vacatures regionaal zijn verspreid zijn via pointers op een Google maps kaartje de vacatures weergegeven. Verder wordt veel ingezet op de eigen medewerkers (referral recruitment) en social media (LinkedIn, Twitter en Facebook). Binnenkort start een nieuwe campagne om met name het gevoel van werken bij Enexis te laden.