Op het verlanglijstje van elke kandidaat staan 5 punten.
‘Lieve recruiter, ik wil…’ Wil je je kandidaat een goede ervaring geven? Denk dan aan deze 5 cadeautjes, zegt Robyn Melhuish van MedReps.com.
- Een makkelijk sollicitatieproces
Dus géén lange vragenlijsten, géén lange inschrijvingen voor je website, geen eigen formulieren, maar gewoon een plek waar kandidaten snel hun cv kunnen achterlaten. Een nieuwe baan zoeken is al stressvol genoeg zonder de frustratie van tijdrovende en gecompliceerde processen. Wil je toch uit alle macht je eigen formulieren in stand houden, stuur ze dan alleen naar kandidaten in wie je geïnteresseerd bent nádat je hun CV hebt gelezen, en maak het geen opgave voor iedere sollicitant.
- Gedetailleerde beschrijvingen
Kandidaten willen weten wat hen te wachten staat. Dus vertel ze het liefst zo uitgebreid mogelijk wat hen te wachten staat. Dus niet alleen wat de baan inhoudt, maar ook (globaal) wat ze ermee kunnen verdienen. Uit onderzoek van Jobvite blijkt dat functiebeschrijvingen het meest nuttig gevonden worden, gevolgd door de salariëring. In verhalen over diversiteit of MVO blijken kandidaten dan weer veel minder geïnteresseerd…
Kandidaten willen solliciteren bij functies waarvan ze het gevoel hebben dat ze weten wat ervan ze wordt verwacht; ze willen geen tijd verliezen aan vacatures die hen met vragen achterlaten.
- Optimaal voor mobiel
Ja ja, we schrijven het wel vaker (zie bewijzen als 1, 2, 3 en 4), en we weten het natuurlijk ook: mobiel is sterk in opkomst. Maar kun je gebruiker écht al net zo makkelijk vanaf een mobiel apparaat solliciteren als vanaf een desktop? Als je vacature niet beschikbaar is via mobiel, of niet voor mobiel is geoptimaliseerd, loop je de kans een groot deel van je kandidaten te missen. In het slechtste geval moeten kandidaten in elk geval je vacature (goed) kunnen lezen op hun mobiel. In het beste geval kunnen ze er ook meteen mee solliciteren. Zeg eens zelf, hoe ver is het bij jullie al gevorderd?
- Originele functiebeschrijvingen
Net zoals een recruiter onoriginele motivatiebrieven aan de kant legt, zo doet een kandidaat dat met sááie functiebeschrijvingen. Laat dus gerust wat van jezelf zien in de tekst. Wat maakt deze baan zo aantrekkelijk? Wat is er anders dan bij anderen? Waarom zou de kandidaat precies bij jóú moeten solliciteren. Schrijf dat goed en origineel op, en het kan je misschien net dat talent opleveren dat je nodig hebt. Het kost misschien tijd en moeite, maar het aantrekken van toptalent is dat waard.
- Maar hou de functienaam wel simpel
Kandidaten mogen creatieve functiebeschrijvingen misschien spannend en intrigerend vinden, te creatieve functietitels vinden de meeste kandidaten eerder irritant. Een ‘superman’ gevraagd? Oké, klinkt misschien leuk, maar de kandidaat die niet van Krypton komt zit er niet op te wachten en wil gewoon weten wat je écht bedoelt. Zoveel supermannen lopen er immers ook weer niet rond op de wereld… En wie zoekt er nou op zo’n term? Hou je daarom liever aan bewezen en bekende functietitels. Dan weet de kandidaat ook weer waar hij of zij aan toe is.
Foto boven via Flickr.com