Machines bouwen om eieren te sorteren en te verpakken, dat kunnen ze bij het Barneveldse Moba als de beste. Maar hoe vind je daar de goede developers voor? Het antwoord: door hen een kijkje in de keuken te geven.
Weinig Nederlandse bedrijven spreken zo tot de verbeelding als Moba. Midden in Barneveld, ‘kippenhoofdstad van de wereld’, bouwt het relatief onbekende bedrijf, machines die het voorstellingsvermogen bijna te boven gaan. Het bedrijf, dat dit jaar 70 jaar bestaat, heeft tot nu toe zo’n 2.000 machines gebouwd, die wereldwijd elke dag (!) ongeveer 1 miljard eieren sorteren, verpakken en verwerken, zeg maar: het hele proces vanaf de kip tot aan de supermarkt.
Hoe krijg je ze in Barneveld?
Een mooi staaltje Hollands Glorie dus, maar ook een bedrijf dat de nodige uitdagingen kent. Met name trends als Big Data, predictive maintenance en het Internet of Things zijn voor Moba zeer interessant. Maar hoe vind je de goede mensen om die trends (mede) vorm te geven? Software developers zijn een écht schaarse doelgroep. Hoe overtuig je hen om te verkassen naar Barneveld? Met alle respect: niet een plek die als erg swingend bekend staat.
Geen eitje
Moba klopte voor dat vraagstuk aan bij Dutchwebshark, bureau in ‘talent marktonderzoek en acquisitie’. Daar hadden ze al snel door dat deze opdracht …mmm… geen eitje zou worden. ‘Uit onze analyses blijkt dat in 2016 maar 2 procent van de software developers interesse had in een gesprek met een potentiële werkgever’, zegt Talent & Research Consultant Ian Hoefnagels. ‘Geen bemoedigend aantal.’
Eerst de markt onderzocht
Gewoon professionals uitnodigen voor een gesprek bij Moba ging dus duidelijk niet werken, hadden ze bij Dutchwebshark al snel door. Daarom werd eerst maar eens besloten de markt nader te onderzoeken. Daaruit kwam onder meer het volgende naar voren:
- 1.826 professionals op LinkedIn voldeden aan het door Moba gevraagde profiel.
- Deze mensen wonen en werken voornamelijk in Eindhoven, Amsterdam en Den Haag. Slechts een klein deel van hen woont in de buurt van Barneveld.
- Gemiddeld willen ze maximaal 1 uur reizen naar hun werk.
- 62% is niet actief op zoek naar een nieuwe baan, maar oriënteert zich wel op de toekomst. Slechts 15% is actief op zoek.
- Inhoud van de functie is een belangrijke drijfveer voor een eventuele volgende stap.
- 67% kent Moba niet, nog eens 4% kent het bedrijf alleen van naam.
Waarom doen we geen event?
Het mogen digitale tijden zijn, Dutchwebshark bedacht een behoorlijk analoge oplossing voor Moba’s probleem. Waarom geen evenement organiseren, waarbij je de doelgroep laat zien wat er allemaal gebeurt bij deze Hidden Champion? Zo gezegd zo gedaan. Een wervende en gerichte uitnodiging deed vervolgens zijn werk. En zo liepen begin januari ineens 17 talentvolle developers rond in de Barneveldse fabriek. ‘Voor zo’n schaarse doelgroep is dit een indrukwekkend aantal’, aldus Moba’s HR-director Dolf Ketelaar (foto).
‘Voor zo’n schaarse doelgroep is dit een indrukwekkend aantal’
Kennismaken in ontspannen sfeer
Op het evenement kregen de software developers echt een ‘kijkje in de keuken’ van Moba, legt hij uit. ‘De dag bestond uit een aantal presentaties en een rondleiding langs de machines in het trainingscenter en in de fabriek. Daarnaast konden de deelnemers ervaringen uitwisselen met onze Moba-werknemers, wellicht hun toekomstige collega’s dus. Voor de professionals was dit een goede gelegenheid om een beeld te krijgen van ons bedrijf en de inhoud van de baan, voor ons een goede kans om in ontspannen sfeer met hen kennis te maken.’
Eentje aangenomen, met 10 contact
Het evenement legde het bedrijf geen windeieren, zegt Ketelaar. Op dit moment is 1 van de deelnemers van het event al aangenomen als developer, met 6 professionals staat het bedrijf in contact voor de toekomst en er zijn bovendien 3 potentiële kandidaten voor stageplekken uit het evenement voortgekomen. ‘Uiteindelijk hebben we dus met 10 van de 17 kandidaten op lange termijn contact. Een mooi resultaat.’
Bij 87 procent van de deelnemers is het beeld van Moba na het evenement positief veranderd
Positief voor het employer brand
Daarnaast kende het evenement een positief effect op het employer brand, vertelt Hoefnagels (Dutchwebshark). ‘Na het evenement hebben we nog een onderzoek gedaan. Daaruit bleek dat bij 87 procent van de deelnemers het beeld dat ze hebben van Moba na het evenement positief is veranderd. Ze geven aan dat Moba zich door de organisatie en de inhoud van de baan onderscheidt van andere bedrijven.’
Laat die vis maar komen!
Volgens Ketelaar is het met name de combinatie van enerzijds de onderzoeken en anderzijds het live event geweest dat tot resultaat leidde. ‘Bij ons blijken er ook eigenlijk best veel vissen in de vijver te zwemmen. Maar het is vis die niet zo snel beweegt en niet zo snel overstapt. Met Dutchwebshark hebben we een manier gevonden om ze wel te bereiken en ze richting ons te bewegen.’
‘Er blijkt best veel vis in de vijver. Maar het is vis die niet zo snel beweegt’
Dit gaat zeker vaker gebeuren
Volgens Hoefnagels laat de case zien dat ‘datagebruik en de organisatie van events zeker een steeds grotere rol gaan spelen in de recruitmentwereld. Professionals worden steeds schaarser en hebben daardoor de ruimte om steeds kritischer te zijn. Met data en een event kun je deze uitdaging effectief aangaan. Dankzij data weet je precies wie de doelgroep is en wat ze belangrijk vinden. Door hen vervolgens echt te laten kennismaken met je organisatie en de baan, kun je hen enthousiasmeren voor jouw organisatie en jezelf onderscheiden.’
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!