Zo’n 12 jaar geleden was in vrijwel elke winkelstraat nog wel een uitzendbureau te vinden. Zo had ook Manpower in die tijd nog ruim 100 vestigingen. Totdat Dennis Denekamp er aantrad als director process & innovation, en (mede) een beweging ‘van bricks naar clicks‘ inzette. Uiteindelijk bleven zo 22 multidisciplinaire ‘hubs’ over, waar het grootste deel van het voormalige werk nu geautomatiseerd werd uitgevoerd, en specialisten zich met het resterende deel konden bezighouden.
‘Als je technologie goed wilt inzetten, moet je vrijwel altijd je organisatie opnieuw inrichten.’
Een ‘leuke transitie’, blikt hij terug, in voorbeschouwing op zijn optreden bij het Werf& Event voor Bureaurecruitment, op 28 januari 2021. Hij zal daar verder ingaan op die stap naar digitalisering, die als een rode draad door zijn loopbaan loopt. Met meteen een waarschuwende noot vooraf: denk vooral niet dat dit alleen draait om een efficiëntieslag. ‘Als je technologie goed wilt inzetten, moet je vrijwel altijd je organisatie opnieuw inrichten. Nieuwe technologie en een oude organisatie is een nieuwe, dure organisatie.’
Blue oceans vinden
Denekamp is momenteel onder meer betrokken bij recruitersplatform FYGI (‘Happy recruiters’) en als directeur ‘Digitale Strategie, Recruitment & Business Development’ bij de Covebo Uitzendgroup in Nijkerk (onderdeel van The House of HR). Zijn persoonlijke uitdaging daar is, naar eigen zeggen: ‘Hoe creëer je waarde uit technologie en data?’ Want daar gaat het nog te vaak mis, zegt hij. ‘Je moet de blue ocean opzoeken, je businessmodel uittekenen, kijken naar je waardepropositie. Vervolgens zul je meestal zien dat je nieuwe skills nodig hebt en nieuwe overleg- en werkvormen. Als je dat niet allemaal combineert, zul je zien dat je vastloopt.’
‘De boardroom is vaak het moeilijkst bij veranderingen.’
Digitalisering, zegt hij, is ‘best veelomvattend.’ En het grootste struikelblok? ‘De boardroom is vaak het moeilijkst. Mijn overtuiging is dat je alle elementen van je businessmodel moet langsgaan en moet innoveren om impact te hebben. Als je bijvoorbeeld een verkeerde bonusstructuur blijft houden, dan beloon je het oude gedrag. En verandert er uiteindelijk dus vrijwel niets.’
Op zoek naar momentum
Bij verandertrajecten is hij altijd op zoek naar ‘momentum’, zoals hij het noemt. ‘Je moet je organisatie erop voorbereiden dat je een tijdje door verwarring heengaat. Dat hoort erbij. Maar als ik op een gegeven moment de vraag hoor “Kan het niet sneller?”, dan denk ik altijd: “oké, we hebben blijkbaar wel het goede punt bereikt. Op zo’n moment gaat de organisatie zelf trekken, in plaats van dat jij aan het pushen bent. Dan zie je momentum voor verandering ontstaan.’
‘De last mile in recruitment blijft altijd bij de mens.’
In de wereld van recruitment zou hij ‘zoveel mogelijk’ digitaliseren, en ook nog zo laagdrempelig mogelijk. Zo kunnen kandidaten en werkgevers vrijwel alles digitaal met elkaar afdoen, ‘en is pas menselijk contact nodig als daar aanleiding toe is’. Paradoxaal genoeg kun je volgens hem zo digitalisering gebruiken om beter persoonlijk contact te krijgen. ‘De last mile blijft altijd bij de mens.’
‘Veranderen begint bij jezelf’
Wat hij op 28 januari wil gaan vertellen? ‘Ik wil mensen in elk geval verrassen. Ik wil dat mensen na die 25 minuten anders naar hun eigen organisatie kijken.’ Nieuwsgierig zijn naar verandering, dat is volgens hem namelijk een van de belangrijkste succesfactoren. ‘Verandermanagement begint altijd bij jezelf. Je moet openstaan voor verandering, willen bijblijven, open staan om naar jongelui te luisteren.’
Bekijk hier alvast een voorproefje van wat je zoal kunt verwachten:
Meer weten?
Op zoek naar meer trends in technologie voor (bureau)recruiters? Op 28 januari 2021 vindt het Werf& Evenement voor Bureaurecruiters plaats. Hier zullen tal van sprekers ingaan op de recente trends en ontwikkelingen in de wereld van de bureaurecruiter. Schrijf je dus nu in!