Doel: Een werkgeverscampagne voor het Radboudumc gericht op emotie. 70% van onze beslissingen zijn gebaseerd op emotie, slechts 30% op ratio. Daar hebben we vol op ingezet in combinatie met de thema’s waarin wij als werkgever gezien willen worden: vitaliteit, duurzaamheid, innovatie en persoonlijke ontwikkeling.
Wens:
- Toename in een positiever beeld van het Radboudumc als werkgever na het zien van de arbeidsmarktcampagne. Het gevoel dat jij kan bijdragen aan de duurzame zorg van de toekomst, dat is wat we willen bewerkstelligen.
- Toename trots gevoel bij huidige medewerkers. We willen hen herbevestigen voor het Radboudumc.
Creatieve rationale
Werken in de zorg doe je met hoofd, hart en handen. Het begint bij het hart: de intrinsieke motivatie iets te betekenen voor de ander. Om de kwaliteit van leven van mensen te verbeteren. Bij Radboudumc gaan we verder. We willen de beste zorg. Of zoals onze missie luidt: To have a significant impact on health and healthcare. We kijken naar morgen en zien dat het zorgsysteem innovatiever en duurzamer moet om het toekomstbestendig te maken. Hier komt het aan op het hoofd: het denken. Er is wetenschappelijk onderzoek nodig om te innoveren zodat we medische behandelingen kunnen verbeteren en de zorg slimmer en kwalitatief hoogstaand maken. Er is onderwijs nodig om de zorgprofessionals van de toekomst op te leiden. Professionals die willen blijven groeien en ontwikkelen in het veranderde zorglandschap. Kortom: we denken verder.
Met denken alleen maken we niemand beter.
Maar met denken alleen, maken we niemand beter. Het hoofd maakt het verschil in combinatie met de handen. Als we innovaties bedenken en evidence based toepassen in de praktijk. Als we elke dag gedreven aan de slag gaan en vanuit de praktijk merken dat ons werk nog slimmer, beter, duurzamer kan. Dus: we werken anders. We denken verder én we werken anders. Zonder die twee hebben we geen impact op de zorg. Wat je functie ook is. Bij het Radboudumc denk je verder en werk je anders. We nodigen je van harte uit om dat talent in te zetten.
Wat was de impact van de case?
Brand video
- LinkedIn 175 reposts > veelal door eigen medewerkers, gevoel van trots, video zorgt voor herbevestiging in keuze Radboudumc
- Instagram en Facebook > ruim 1 miljoen vertoningen
- YouTube > bijna 10.000 gebruikers video volledig afgekeken
- In september 2023 en januari 2024 als preview voor iedere film in Filmhuis LUX getoond > 30.000 mensen bereikt
In- en externe zichtbaarheid
- 2 weken abri’s in en rondom Nijmegen > massabereik 24/7
- Bedrukte bakwagen > rijdende abri in en rondom Nijmegen
- 1.000 duurzame mokken verdeeld in huis > goed ontvangen!
- Kick off met RvB lid + ambassadeurs > betrokkenheid mdws direct omhoog
Cijfers
- Werkenbij-pagina – 50% stijging bezoekers
- Aanmaken job alert – 400% stijging
- Aantal sollicitanten per vacature – 19% stijging
- Doorlooptijd van vacatures -> 11% daling
Alle uitingen sluiten aan bij de lef die we als Radboudumc willen uitstralen. We prikkelen, dagen uit, moedigen aan. We leggen de focus op brede zorggerelateerde en maatschappelijke thema’s. En we stellen vragen die het verder denken ‘aanzetten’: Hoe zorg jij met aandacht? Hoe kijk jij naar de zorg van morgen? Ongeacht of mensen door deze campagne bij ons komen werken > wij laten zien dat wij als kennisinstituut ons daar non-stop mee bezighouden. Met deze campagne hebben we indirect impact op hoe men naar de zorg kijkt en wat men bijv zélf kan doen aan preventie en duurzame zorg.
Budget was 100.000 euro. We zijn binnen budget gebleven met een verdeling van 50% naar middelen (foto, video, mokken), 20% naar online campagne (OnYourline en LUX), 12% aan printmedia (abri’s), 15% naar concept (Teldesign), 8% naar tekst en vertalingen (Roestvrijtaal en Into Languages). Website in eigen beheer ontworpen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
In de ontwikkeling van deze campagne hebben we ons als campagneteam continu laten inspireren door onze eigen collega’s. We hebben onszelf uitgedaagd ‘verder te denken en anders te werken’. Dit zie je terug: we hebben bijna alles in eigen beheer of met lokale professionals ontwikkeld. Zo is de spoken word-tekst van de brand-video door ons zelf geschreven. De video en foto’s zijn niet gescript. Het is een authentieke weergave van hetgeen zich dagelijks in ons huis afspeelt.
Als campagneteam zijn we meerdere keren geraakt door patiënten, collega’s en bezoekers. We hebben creatieve middelen ingezet: zoals de voorvertoning in Filmhuis Lux, lokale abri’s, de bedrukte bakwagen als rijdende, duurzame abri en de duurzame mokken. Kiezen voor lokaal was logisch gezien de gemiddelde reistijd van woon/werkverkeer van zorgprofessionals op 32 minuten deur-tot-deur ligt (stuk lager dan het Nederlands gemiddelde van 39 minuten). Conversie is leuk, maar we wilden mensen vol in het hart raken. Dat is gelukt!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Afdeling Communicatie:
- Viola Peulen – hoofd communicatie
- Nicole Klein – sr communicatieadviseur
- Madelon Hermsen – merkadviseur
Afdeling HR:
- Riemke Govaart – MT-lid en verantwoordelijk voor mobiliteit & ontwikkeling
- Nienke van Stiphout – hoofd Recruitment (opdrachtnemer en budgetverantwoordelijke)
- Marloes Willems – sr adviseur arbeidsmarktcommunicatie
Videoproducent: Sherman Emers
Fotografie: Jenneke Luijmes, studio de Zwarte Kater (Arnhem)
Spoken word artiest: Danny Kuiper
Basisconcept: Teldesign ontwerpbureau
Tekstbureau: Roestvrijtaal
Filmhuis LUX
JC Decaux
Onyourline Marketing (Nijmegen)
IntoLanguages vertaalbureau (Nijmegen)
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Meer informatie en tickets
Lees ook