Gem. leestijd 5 min  354x gelezen

Demo_Day 2023: veel candidate journeys, marketing automation, en (gepraat over) A.I.

Op Demo_Day 2023 was er veel aandacht voor candidate journeys, marketing automation, en werd – natúúrlijk – veel gepraat over A.I. Maar waar waren de assessments gebleven? En waar was de wereld van flex in dit geheel?

Demo_Day 2023: veel candidate journeys, marketing automation, en (gepraat over) A.I.

Het was een drukke dag gisteren in het inmiddels bekende Van der Valk Hotel in Utrecht. Niet alleen waren hier maar liefst 45 aanbieders van recruitmenttechnologie samengekomen om hun nieuwste diensten te tonen, de in 2023 inmiddels voor de zevende keer georganiseerde Demo_Day trok over de dag heen ook nog eens zo’n 500 geïnteresseerden die wilden kijken hoe ze met die diensten hun eigen recruitmentprocessen konden verbeteren.

De vernieuwing blijkt vooral te zitten in de wereld van recruitment marketing (automation).

Wat valt er op te maken uit al dat aanbod? In elk geval dat de vernieuwing vooral zit in de wereld van recruitment marketing (automation). Kijk naar hoe Jobmatix de lifetime value van een medewerker in systemen probeert te vangen. Of hoe Taglayer een manier heeft gevonden om conversie omhoog te krijgen door content te personaliseren. Of kijk hoe Intractive interactieve video’s maakt, met de belofte minstens 5 minuten de aandacht van een kandidaat te kunnen vangen. En let ook op hoe Purple Squirrel Effect bijzondere 360º-ervaringen creëert om kandidaten vast een kijkje in de keuken te geven. De manier waarop ze dat bijvoorbeeld voor het Helmondse AAE hebben gedaan, inclusief cleanroom, zal velen tot de verbeelding spreken.

Niet alle 45

Het gaat te ver om hier alle 45 in detail te bespreken. Alle grote (en kleinere) ATS’en waren natuurlijk present, van Byner tot Otys en RecruitNow, en van Carerix, Bullhorn en Mysolution tot Recruitee, Tigris, Ubeeo en het wat nieuwe, maar leuke Recruition, dat ATS en websites bouwt voor kleine intermediairs, maar bijvoorbeeld ook voor VluchtelingenWerk, Siemens en Oostendorp.

Maar er was voor de bezoekers ook kennis te maken met meer vreemde eenden in de bijt van de recruitmenttechnologie, zoals de Recruitercode, de webinar-aanbieders van wbnrs, de messaging-gigant CM.com, of de opleidingen van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Wat wel opvalt is dat de wereld van de VMS’en voor de flexwereld nog steeds niet echt weet samen te komen met de wereld van de ATS’en (al maken we hier een uitzondering voor het opmerkelijk snel groeiende Malt, dat opdrachtgevers en freelancers matcht). En dat er wel weliswaar veel gesproken wordt over assessments, maar dat het aantal aanbieders van technologie op dit gebied (met 8vance, BrainsFirst, Thomas) op Demo_Day nog relatief klein is.

Veel (gepraat over) A.I.

Weinig verwonderend is verder dat Demo_Day ook grotendeels in het teken stond van the talk of the town: A.I. Bijna alle partijen zeggen wel een of andere vorm van zelflerende intelligentie in hun systemen te hebben verwerkt, al is het soms moeilijk te achterhalen wat er dan precies A.I. aan is. Wel is duidelijk dat er ook op het gebied van data in elk geval snelle vooruitgang in het recruitmentgebied geboekt wordt, via bijvoorbeeld de ID-verificatie van DataChecker, de Virtual Sales Recruiter van Jobdigger en TheMatchbox of de vele kandidaat-data van Intelligence Group.

Naast de vele infostands had de organisatie van Demo_Day 2023 ook een bomvol inhoudelijk programma weten samen te stellen. Aan de hand van Jobmatix’ campagnestrateeg Femke Marijne konden bezoekers zo kennismaken met maar liefst 16 (opvallend: allemaal mannelijke) sprekers.

Handig: wilde je een pitch horen, dan pakte je gewoon een koptelefoon, en volgde je in een soort silent disco de spreker op het podium.

In de zalen

In de zalen van het Van der Valk-hotel vond ondertussen ook een inhoudelijk programma plaats, waar je meer (van Martijn Hemminga) kon leren over onder meer de laatste ontwikkelingen in ChatGPT.

Implementatie-expert Hans Scheers, die samen met Daan Huisman de hele dag open stond voor een Q&A, nam in een sessie zijn publiek mee in de belangrijkste ins en outs over de keuzes én succesvolle inzet van recruitmenttechnologie.

Terwijl Bart van Rossem namens de KVK zijn tips & tricks deelde over hoe je zorgt dat je een nieuw ATS soepel implementeert en alle gebruikers meeneemt voor een optimale adoptie ervan.

Ook Leon Buijsman had een goed gevulde zaal voor zich, om onder meer over de ontwikkelingen rondom ‘zijn’ Ubeeo te vertellen.

Net als Koen Roozen, toen hij in een mini-masterclass nog eens de voordelen van de Recruitercode mocht onderstrepen.

Op Demo_Day 2023 koen roozen

Het was een stralende dag buiten…

Op Demo_Day 2023 van der valk utrecht

… maar de belangstelling voor wat er geboden werd, bleef eigenlijk over de hele dag groot.

Wat natuurlijk ook met de – opnieuw – prima lunch te maken kan hebben…

Op Demo_Day 2023 lunch

En met de nodige gezelligheid die binnen geboden werd. Want demo’s kun je natuurlijk ook online doen. Maar als er iets is dat Demo_Day ook in 2023 wéér duidelijk maakte, dan is het dat er nog steeds weinig kan tippen aan de fysieke live-ervaring en live menselijke interactie. Oók als het gaat om technologie om menselijke handelingen in recruitment zoveel mogelijk overbodig te maken…

Op Demo_Day 2023 was er veel aandacht voor candidate journeys, marketing automation, en werd - natúúrlijk - veel gepraat over A.I. Maar waar waren de assessments gebleven? En waar was de wereld van flex in dit geheel?

(Merendeel) Fotografie: Bas de Meijer. Of bekijk ook de aftermovie, van Stephan Bolderman, met reacties van bezoekers:

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners