Deloitte en de Politie zijn momenteel de meest sociale werkgevers op Facebook blijkt uit de vorige week gelanceerde Nederlandse Social Recruitment Monitor. Hiermee kunnen Nederlandse werkgevers zelf zien hoe zij het op social media doen ten opzichte van hun concurrenten op de arbeidsmarkt.
SocialRecruitmentMonitor.nl
De SocialRecruitmentMonitor.nl is een initiatief van Maximum Employment Marketing Group. Eerder dit jaar lanceerden ze al een Wereldwijde en Engelse versie van de monitor en vorige week werd op TRU Amsterdam de Nederlandse versie gelanceerd.
Objectieve vergelijking
Werkgevers kunnen met de monitor precies vaststellen hoe hun activiteiten op social media zich verhouden tot andere werkgevers. De monitor publiceert nu nog uitsluitend de activiteiten op Facebook en laat onder meer zien of ze per week in de monitor stijgen of dalen. Ook biedt de monitor een overzicht en vergelijking met andere werkgevers in likes, postings, comments en shares en een aantal andere gewogen variabelen.
Volgende week wordt ook de ‘Twitter Monitor’ gepubliceerd en kunnen organisaties ook zien wat de activiteiten op dit sociale netwerk zijn én dat vergelijken met andere werkgevers en met andere kanalen. De monitors voor LinkedIn en Youtube zullen begin volgend jaar worden gepubliceerd.
Meer dan een like
De monitor gaat verder dan het aantal likes. Ook de groei van het aantal fans, het aantal postings, de ‘likes’ van die postings, de comments en het aantal shares maken allemaal gewogen deel uit van de SRM index. En ook de postings van de fans en reacties daarop worden meegenomen. Daarbij wegen ‘activity’ en ‘interactivity’ zwaarder dan bijvoorbeeld ‘popularity’ (aantal likes).” De SRM meet alle activiteiten over de voorgaande vier weken. Elke maandagochtend worden de nieuwe resultaten gepubliceerd.
Organisaties die de top van de lijst domineren slagen er in om relatief de meeste interactie te bewerkstelligen door middel van het posten van relevante berichten en daarbij uitnodigen tot interactie (“Wat vind jij?”), berichten die ‘fans’ leuk of interessant vinden om te sharen, te reageren op ‘comments’, etcetera. De ‘engagement ratio’ groeit nog meer als fans van deze organisaties ook zelf berichten gaan plaatsen (bijvoorbeeld een vraag aan de werkgever stellen); iets dat we in toenemende mate zien gebeuren bij de organisaties die de top van de Social Recruitment Monitor domineren.