Het Ministerie van Defensie is hard met de neus op de feiten gedrukt. In 2010 stopte het departement als gevolg van bezuinigingen rigoureus met werven van nieuw personeel. De gevolgen bleken desastreus en zorgen anno 2013 nog steeds voor ernstige personeelstekorten met name onder technici.
Stip op de horizon
Les één in arbeidsmarktcommunicatie en werving: houd altijd de stip op de horizon voor ogen. Toch verloor het ministerie de lange termijndoelstellingen uit het oog en moet nu op de blaren zitten. Dat concludeert minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie op basis van een onderzoek naar de werving van personeel op haar departement tussen 2008 en 2010. „De stevige positie en de zichtbaarheid van Defensie op de arbeidsmarkt waren in één klap vrijwel verdwenen”, aldus de minister.
Volledig stilgezet
Het ministerie had te maken met een groot tekort aan personeel, terwijl het aantal nieuwkomers gering bleef. Daarom begon Defensie in 2008 het Actieplan Werving en Behoud, waarmee de tekorten moesten worden weggewerkt. Maar het programma werd in 2010 feitelijk volledig gestopt vanwege bezuinigingen.
Lange termijn
„Achteraf bezien, constateer ik dat de werving te rigoureus is gestopt. Het weer op gang krijgen van de werving is te vergelijken met het weer op gang krijgen van een tanker; het duurt lange tijd voordat die weer op stoom komt”, aldus Hennis. Nog steeds kampt het departement met een tekort aan personeel, onder meer op technisch en medisch vlak. Jaarlijks kunnen zeker 4000 tot 5000 schoolverlaters instromen bij Defensie. Hennis wil in elk geval dat er een langetermijnperspectief komt voor de werving van nieuw personeel.
Op de goede weg
Dat men alweer op de goede weg zit blijkt wel uit het feit dat de wervingscampagne voor technici bij Defensie door de SJP (Stichting Jaarprijzen Personeelscommunicatie) in november 2012 is bekroond met een Magneet. Een creatieve en effectieve campagne waarbij op marktplaats ‘fake’ advertenties werden geplaatst in technische categorieën, waarin bijvoorbeeld het voorwiel van een F-16, de radar van een marineschip of een motorblok met een inhoud van 16 liter te koop werden aangeboden.
Guerilla
Geïnteresseerde technici die deze buitenkansjes niet wilden mislopen, werden na het aanklikken van de advertentie meegenomen in de wereld van techniek bij Defensie. En ontdekten via een kort filmpje een nog veel grotere kans: een technische carrière bij Defensie.
Deze guerrilla Marktplaats-banners zorgde voor veel nieuwe bezoekers (ruim 94%) op werkenbijdefensie.nl en kenden een opvallend hoge CTR van 0,50%. Bovendien leidden ze tot meer inschrijvingen voor voorlichtingsevenementen en extra sollicitaties