Dat je niet om employer branding heen kunt, heeft bijna iedereen inmiddels wel door. Maar hoe zorg je ervoor dat je Employer Value Proposition ook origineel is en je niet in holle termen vervalt?
Over die vraag geeft Deborah Hempenius tijdens de Webinar Week op 13 februari 2019 het webinar ‘In 3 stappen van sterk verhaal naar sterk employer brand’. Wij lichten alvast een tipje van de sluier op.
> Waarover ga je het hebben tijdens de Webinar Week?
‘Tijdens mijn webinar vertel ik hoe je in drie stappen van een sterk verhaal naar een sterk employer brand komt. Dat begint met beseffen dat je daarmee nú iets moet gaan doen. We zien dat de krapte in de arbeidsmarkt nijpender wordt en dat steeds meer bedrijven denken: ‘We hadden 2 jaar geleden al ons employer brand moeten vormgeven.’ Maar de doorlooptijd van employer branding is ook 2 jaar, voordat je merkt dat het effect heeft. Het lastige is dat veel bedrijven vaak wel nagedacht hebben over hun propositie en branding richting klanten, maar niet zozeer richting (toekomstige) medewerkers. Er kan dan discrepantie ontstaan tussen wat ze zeggen te zijn en hoe het daadwerkelijk wordt ervaren.
‘Het duurt 2 jaar, voordat je merkt dat employer branding effect heeft’
In mijn webinar kijken we in drie stappen naar employer branding. Als eerste: wat is de situatie nu? Als tweede: waarom is jouw bedrijf anders en hoe kom je daarachter? En als laatste: hoe bepaal je je Employer Value Proposition, of EVP, aan de hand van de eerste twee stappen? En hoe kun je daarmee direct al aan de slag, zodat je weet wat je kunt vertelling richting de doelgroepen en je arbeidsmarktcommunicatie?’
> Je vergeleek recruitment ooit met daten, waarbij je zei dat alles om de kandidaat draait. Draait het bij daten niet juist om beide kanten?
‘Zeker. Bij vacatureteksten zet je jezelf neer als werkgever. Maar de vacature voor een stagiair steek je heel anders in dan een vacature voor een finance professional. Het verhaal en de kernwaarden blijven hetzelfde, maar de manier waarop je het vormgeeft is anders. Zo praat je anders met iemand die op de basisschool zit en voor zijn werkstuk een paar vragen wil stellen dan als Martijn Hemminga een vraag stelt. Wie jij bent is hetzelfde, maar hoe je je profileert verschilt.’
> Wat wil je echt niet meer terugzien in 2019?
‘Holle termen zonder onderbouwing, dus dat als je jouw bedrijfsnaam weghaalt het ook een andere organisatie had kunnen zijn. Concreet voorbeeld: 9 op de 10 uitzendbureaus hebben als kernwaarde ‘persoonlijk’. Ik denk alleen niet dat dat dit jaar gaat verdwijnen. En volgend jaar ook niet, vrees ik.
‘9 op de 10 uitzendbureaus hebben ‘persoonlijk’ als kernwaarde’
Veel organisaties vinden het heel moeilijk, wat ik begrijp. Het kost veel tijd en energie, je moet er mensen voor vrijmaken en het is een investering die zich pas na verloop van tijd gaat terugbetalen. In het webinar wil ik dat mensen een beter beeld van krijgen van hoe ze daarmee zelf iets kunnen doen. Het belangrijkst: ga gewoon beginnen. Als je wacht, gebeurt het niet. En af is het toch nooit.’
> Wat is je grootste uitdaging?
‘Mijn werk is breder dan employer branding. Ik werk aan bureauzijde en moet soms voor klanten die in dezelfde sector werken dezelfde vacatures vervuld zien te krijgen. Alles wat ik maak, moet uniek zijn voor die klant en die specifieke doelgroep. Dat is makkelijker als ze nagedacht hebben over hun employer brand. Als dat niet het geval is, moet je namelijk zelf het wiel uitvinden.’
Meer weten over de visie van Deborah Hempenius?
Volg dan woensdag 13 februari haar webinar, waarin ze vertelt hoe je een sterk employer brand kunt opbouwen. Dit webinar is onderdeel van de Webinar Week, waarin 25 gratis webinars worden aangeboden.