Gem. leestijd 4 min  1024x gelezen

De zaag zetten in traditionele werving (inzending Praxis Doe-Het-Zelf Center)

Praxis herdefinieert recruitment: data-inzichten sturen efficiënte werving en voorspellende strategieën, meer succes, lagere kosten. Lees de hele case van Praxis Doe-Het-Zelf Center, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

De zaag zetten in traditionele werving (inzending Praxis Doe-Het-Zelf Center)

Praxis, 3.500 medewerkers en 190 winkels, wordt geconfronteerd met een uitdaging: het efficiënt werven van personeel, met 0,9 fte toegewijd aan recruitment (decentraal beheerd). In antwoord hierop hebben wij, in samenwerking met Marksmen, onze recruitmentstrategie radicaal herzien, met een sterke nadruk op een data-gedreven aanpak.

Praxis, 3.500 medewerkers en 190 winkels, wordt geconfronteerd met een uitdaging: het efficiënt werven van personeel.

Wij zijn gestart met het doorbreken van silo’s, oftewel het combineren van verschillende databronnen zoals de advertentiekanalen, webanalytics, ATS en HR. Waarom? Op deze manier werd een 360-graden beeld verkregen van de potentiële kandidaten. De gecreëerde inzichten vormden brandstof voor de always-on campagne. Zo waren we beter in staat om kanaal- en budgetkeuzes te maken gebaseerd op rendement.

De evolutie naar Predictive Recruitment

We kwamen tot het inzicht dat ‘alleen’ het focussen op hires niet genoeg was voor échte vooruitgang. Deze realisatie leidde ons naar het concept van ‘predictive recruitment’ in combinatie met lokale werving. Door het combineren van personeelsbewegingen uit het HR-systeem met operationele data, konden we onze wervingsbehoeften identificeren en de bezettingsgraad nauwkeurig in kaart brengen.

Door de wervingsbehoefte aan mediadruk te koppelen maakten we recruitment voorspelbaar.

Maar hoe passen we dit toe? Door de wervingsbehoefte aan mediadruk te koppelen. Als een filiaal bijvoorbeeld te maken had met onderbezetting, dan kwamen alle mechanismen in werking: de campagne werd gelanceerd via diverse kanalen, waar de graad van onderbezetting het mediabudget bepaalde. Als een filiaal een stabiele bezetting had, dan ondernamen we ‘niets’ actief, ondanks openstaande vacatures. Deze vervulden we met organische middelen (niet-betaald). Resultaat: forse budgetbesparing en middelen inzetten, alleen waar de business het hardst nodig heeft.

Om snel te kunnen blijven anticiperen op de (veranderende) wervingsbehoefte, hebben we het proces grotendeels geautomatiseerd en geïntegreerd in de always-on campagne. Met een stevige basis ziet de toekomst er rooskleurig uit voor verdere innovaties en successen.

Wat was de impact van de case?

Onze vernieuwde aanpak van recruitment heeft overduidelijk succesvolle resultaten opgeleverd.

Bij de werving voor onze winkels zagen we een:

  • indrukwekkende toename van 37% aan sollicitanten
  • een stijging van 7% in hires.
  • maandelijkse groei in sollicitaties, variërend van 13% tot maar liefst 70%
  • Gerealiseerd met 47,4% minder budget

Ook op ons hoofdkantoor (HQ) hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt:

  • een verhoging van 15% in het aantal hires binnen een jaar
  • 76% van de vacatures die binnen 60 dagen werden vervuld, een verbetering ten opzichte van de eerdere 65%.

Een ander opmerkelijk resultaat was de verbetering van onze match rate. Van een eerdere match rate van 14%, zagen we een verbluffende toename naar 65% voor sollicitaties en zelfs 60% voor hires. Dankzij onze doelgerichte strategie hebben we, vergeleken met voorgaande jaren, wederom een verbetering in het niveau van bezettingsgraad gerealiseerd. Voor de komende periode is ons doel om in deze succesvolle lijn door te gaan en procentuele stappen hierin te maken. Dit alles bewijst dat onze aanpak niet alleen de kunst van het werven naar een hoger niveau tilt, maar ook daadwerkelijk leidt tot meetbare successen.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Met 50% minder budget betere resultaten draaien dan ooit tevoren. Do we need to say more? En dat in een tijdperk waarin de arbeidsmarkt erg dynamisch en competitief is. Praxis, heeft samen met Marksmen, een vooruitstrevende draai gegeven aan recruitment en de ingezonden cases van afgelopen jaren.

Met 50% minder budget betere resultaten draaien dan ooit tevoren. Do we need to say more?

De transitie naar datagedreven en predictive recruitment maakt ons pioniers. We focussen niet op bereik of websitebezoeken, maar op het vinden van nieuwe collega’s (hires). Onze aanpak toont aan dat verandering niet alleen gaat over het volgen van trends, maar ook over het creëren ervan. Met onze visie en durf om de recruitmentstrategie fundamenteel te herzien, hebben we als Praxis niet alleen onze eigen organisatie getransformeerd, maar bieden we ook een blauwdruk voor anderen in de branche om hun wervingsprocessen te innoveren.

Praxis herdefinieert recruitment: data-inzichten sturen efficiënte werving en voorspellende strategieën, meer succes, lagere kosten. Lees de hele case van Praxis Doe-Het-Zelf Center, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2024.

Kortom, onze case toont baanbrekende innovatie in recruitment, met bewezen effectiviteit en efficiëntie. We zetten een nieuwe richting in voor de branche.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Niels van Lindenberg – Employer Brand en Recruitment Manager bij Praxis
  • Marksmen – Full service (online) recruitmentbureau
  • VideoBird – Content Productie

 

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners