Om 12.00 uur vanmiddag is De Wereld Werft in 2012 van start gegaan. Meer dan 225 professionals op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment laten zich vandaag bijpraten en inspireren voor komend jaar. Werf& is er de hele dag bij en doet inverslag van onder meer employer brand experience bij Achmea.
Opening
De Wereld Werft vindt voor het eerst plaats in Regardz Planetarium. Na jaren in het Olympisch Stadion te hebben gezeten, groeide het event uit zijn jas. Na de inlooplunch begint het plenaire programma. Gastheer van vandaag is Jaap Vriend. In een energieke opening, waarin deelnemers elkaars sollicitatiebelevenissen moesten uitwisselen, spreekt hij het bomvolle programma door. De eerste spreker die hij mag aankondigen is Marloes Oldenhof van Achmea.
Draagvlak voor employer branding via crowdsourcing
De nieuwe arbeidsmarktcampagne van Achmea, ‘Kunnen wij jou onze klanten toevertrouwen?’, kende een bijzonder proces van totstandkoming vertelt manager arbeidsmarktcommunicatie Marloes Oldenhof. Via crowdsourcing is het Employer Brand team van Achmea in gesprek gegaan met ruim vierhonderd medewerkers. Uitgangspunt hierbij was natuurlijk het corporate merk Achmea met de propositie Achmea ontzorgt. Daarnaast organiseerde Oldenhof een live experience voor 20 directieleden en senior managers, een ‘Employer Brand Night’, waarbij de thematiek meer diepgang kreeg. Het resultaat: een employer brand campagne die naadloos aansluit bij wie Achmea is als werkgever en minstens zo belangrijk, een propositie die gedragen wordt door de eigen medewerkers.
De werkgeverspositionering werd uiteindelijk:kunnen wij jou onze klanten toevertrouwen? De eerste resultaten laten zien dat bezoekersaantallen aan de recruitmentsite zijn verdubbeld. Ook de blogs van medewerkers worden goed gelezen. Uit onderzoek blijkt verder dat er een lichte stijging zit in het werkgeversimago.
Lessons learned zijn onder andere dat bij crowdsourcing het belangrijk is om vertrouwen te geven. Dat is spannend omdat je niet weet wat de uitkomst wordt, maar medewerkers zijn betrokken. Verder is het goed om bedtaande techniek te gebruiken zoals Achmea in dit geval een gedloten LinkedIn groep.
Werven met beleving
De tweede spreker tijdens de plenaire opening van De Wereld Werft is Anja Bruijkers. Als manager Welzijn en Vrijwilligers bij Laurens is zij verantwoordelijk voor het werven én vasthouden van vrijwilligers. Mede door haar inzet, coachend leiderschap, het verzorgen van traingen, delen van verantwoordelijkheden en innoverende projecten, werken nu 254 vrijwilligers met trots op haar vestiging. Maar toen er na de verhuizing naar een nieuw gebouwd verzorgingshuis nog maar 70 vrijwilligers over waren. De vrijwilligers waren passief. Om er verandering in te brengen is Bruijkers begonnen met vrijwilligers te werven op hun talenten in plaats van vacatures te vervullen. Sollicitanten kregen een uitgebreide intake en een basistraining, wat daarvoor nooit gebeurde. En ook workmates zijn welkom, werkgevers die een middag vrijwilligerswerk komen doen.
Candidate experience
De derde en laatste spreker van de opening is Heleen Stoevelaar van Best Selector. Stoevelaar opent door te stellen dat doelgroepgerichtheid steeds belangrijker wordt. Doelgroepdenken als het gaat om generaties, zoals verschillen tussen starters en senioren bijvoorbeeld. Vervolgens is doelgroepkennis belangrijk. Wat is de belevingswereld van specifieke doelgroepen? Medewerkerstevredenheid, exitgesprekken en solicitatiegesprekken bieden veel informatie. Zo heeft Sandd de adressen van haar oud medewerkers in kaart gebracht. Uit welke wijk en straat komen medewerkers die het langst werkzaam zijn voor het postbedrijf. Door jouw doelgroep te kennen kun je hen een unieke beleving geven. De rode loper moet uit, ook voor de kandidaat die het niet is geworden.