Om 13.00 uur werd De Wereld Werft 2012 officieel geopend. Annemieke Berends van FrieslandCampina trapte af over de rol van het verhaal voor employer branding. Trendwatcher Sander Duivestein ging in op de invloed van technologie en Kapitein Stephan van der Wal vertelde over de werving van elitemilitairen.
Employer branding met een verhaal
Annemieke Berends, manager Corporate recruitment FrieslandCampina begint te vertellen over hoe Campina en Friesland Foods samen zijn gegaan in 2008 en dit het uitgangspunt was om de corporate identiteit opnieuw te vormen. Daarvoor waren 6 pijlers gedefinieerd vanuit de organisatie die zijn opgetekend uit verhalen uit de organisatie. Van sustainability en wereldwijde speler tot werkgeverschap. Verhalen zijn persoonlijk en authentiek en wereldwijd zijn medewerkers geinterviewd om erachter te komen waarom mensen gekozen hebben voor de organisatie. FrieslandCampina was echt op zoek naar het hart van de organisatie. Wie ben je, wat drijft je en wat straal je uit? Op basis hiervan is een positionering uitgedacht waarbij de pijlers en de stakeholders weer bij elkaar zijn gekomen.
Werving van elitemilitairen
De tweede spreker van de plenaire opening is Kapitein Stephan van der Wal, Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie bij het Ministerie van Defensie. Militair zijn is een vak stelt Van der Wal en we werken dan ook sterk vanuit beroepstrots. Defensie zoekt, ondanks de bezuinigingen, nog steeds enkele duizenden militairen per jaar. Een bijzondere categorie militairen zijn de mannen van het Korps Mariniers. In een volledig nieuwe arbeidsmarktcampagne richt Defensie zich op deze militairen. Maar alleen met een aanmelding via de site ben je er nog niet. Speciaal voor de belangstellenden voor het Korps, gaat een bijzonder traject vooraf aan de aanstelling. Zo kunnen kandidaten een eigen online trainingsprogramma bijhouden op Facebook. Maar nog steeds 70% valt bij de eerste fysieke test af. Uiteindelijk haalt 10% de eindstreep en dan moet de opleiding nog beginnen. Hier viel vroeger 50% van af, nu nog maar 15% door betere voorselectie.
De impact van technologie
Sander Duivestein, trendwatcher nieuwe media bij Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van Sogeti is de laatste spreker. De invloed die informatietechnologie heeft op mensen, bedrijven en de maatschappij is groot. In 2020 zijn we verslaafd aan data en connected zijn. Nu al weten de mensen niet meer wat ze moeten doen als Wordfeud er een paar uur uitligt.
De wereld wordt momenteel overspoeld met data, afkomstig van allerhande apparaten: de smartphone, de tablet pc, sensoren etc. Al deze informatie heeft de potentie om een enorme indruk en impact achter te laten. Voor recruitment biedt dit veel kansen aldus Duivestein. Privacy bestaat niet meer. Alle informatie ligt online. Ga daar mee experimenteren sluit Duivestein af. Het biedt voor zowel individuen als werkgevers veel kansen en mogelijkheden.
Volg De Wereld Werft
Via Twitter blijf je up to date over De Wereld Werft via #dww12. Rond 18.00 uur vind je op Werf-en.nl een reportage over de planaire afsluiting.