De wereld van bureaurecruiters staat de komende jaren voor een grote verandering. Recruiters uit alle facetten van de Nederlandse samenleving merken de enorme schaarste op de arbeids- en flexmarkt. Tegelijkertijd vliegen er allerlei technologische ontwikkelingen om de diverse recruitersoren. Een vorm van innovatie, niet alleen technologisch, maar ook op het gebied van hun businessmodel, lijkt noodzakelijk.
Innovatie, niet alleen technologisch, maar ook qua businessmodel, lijkt noodzakelijk.
Daarom stelden wij tijdens het 2020 Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters één alomvattende vraag aan zowel bezoekers als sprekers: ‘Hoe ziet de recruitmentwereld over 5 jaar eruit?’ Dat leverde de volgende impressies en voorspellingen op:
Van ‘menselijke connecties maken’, zoals Sjamilla van der Tooren zegt, tot ‘het debat van kosten naar waarde verplaatsen’, zoals Steven Gudde bepleit, en ‘af en toe ook nee durven verkopen’, zoals Sonja Brouwer (Driessen) zegt: de toekomst is aan de recruiter die menselijk gezien echt het verschil kan maken. Of, zoals Van der Tooren de wereld van bureaurecruiters in 2025 samenvat: ‘Het is belangrijk dat we ervoor zorgen dat we geen robots worden. Want als je je gedraagt als een robot, dan weet je één ding zeker: dan word je ook vervangen door een robot.’
Video door Jasper Spanjaart (SPNJRT.com).