Gem. leestijd 3 min  658x gelezen

De Unigarant Banen Bingo! (inzending Unigarant Verzekeringen N.V.)

Voor de personeelswerving gooit Unigarant het over een andere boeg. Geen lange procedures maar een speelse bingo! Volle kaart? Je kunt morgen beginnen! Lees de hele case in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2022.

De Unigarant Banen Bingo! (inzending Unigarant Verzekeringen N.V.)

Omschrijving van de case

Unigarant is het verzekeringsbedrijf van de ANWB en is gevestigd in Hoogeveen, knus tussen de studentensteden Groningen en Zwolle. Met een groeiend personeelsbestand, de teller staat ondertussen op ruim 600, bedienen we dagelijks honderden klanten die bij ons een schadeverzekering hebben.

‘Verzekeren saai? Dan ken je ons nog niet!’

Het gaat goed met ons bedrijf. Om het stijgende aantal klanten optimaal te kunnen helpen, zijn we doorlopend op zoek naar nieuwe collega’s voor onze afdeling Service & Advies. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor onze klanten. Maar zoals veel organisaties heeft Unigarant daarbij wel te maken met de krappe arbeidsmarkt en vacatures vullen wordt lastiger en lastiger. Om deze uitdaging het hoofd te bieden, kwam onze recruiter Carolien Manning met een echt out-of-the-box-idee dat ook nog eens heel goed aansluit bij onze arbeidsmarktbelofte: ‘Verzekeren saai? Dan ken je ons nog niet!’

De Unigarant Banenbingo!

Het idee is simpel: We wilden de drempel om bij ons te komen werken verlagen. Dus geen moeilijke procedures, sollicitatierondes en cv’s maar een speeddate-achtig gesprek, waarbij onze mensen aan snel kunnen inschatten of er een mogelijk match is. Leidraad bij dit gesprek is de ‘bingokaart’ waarop competenties en eigenschappen staan. Vink je als persoon de vakjes af? Dan heb je een volle bingokaart en kun je aan de slag. Simpel, doeltreffend en leuk.

Resultaat

De aanpak zorgde bleek ook behoorlijk mediageniek. Zo scoorden we een mooi artikel in de plaatselijke krant en veel positieve reacties op onze LinkedIn-pagina over het concept en de aanpak. Naast het werven van kandidaten, bouwen we met deze actie ook aan ons imago als werkgever in Hoogeveen en in het Noorden. Maar het echte succes van een concept meet je natuurlijk aan het resultaat. Tot op heden zijn er 4 Banenbingo’s georganiseerd, waarvan 2 tijdens corona-lockdown. Tot nu toe zijn er 16 mensen geworven. Dat is een conversiepercentage van bijna 100% van de mensen die naar de bingo’s toekwamen.

Wat was de impact van de case?

Deze manier van werven sluit perfect aan bij de ambities van Unigarant om de beste werkgever van het Noorden te worden. Een werkgever waar plezier en werkgeluk voorop staan. Dus geen ingewikkelde procedures maar een speelse en laagdrempelige kennismaking om te proeven of je bij ons past.

We zijn het concept nu verder aan het uitdiepen, met variaties op het spel.

Niet alleen is de aanpak succesvol op het gebied van conversie (we kregen in 4 sessies 16 nieuwe collega’s), ook kregen we veel reacties op onze social media en aandacht in de lokale nieuwsorganen. Het zorgt dus niet alleen voor meer nieuwe Unigaranters maar ook voor positieve invloed op ons imago. Daarnaast zijn we het concept nu verder aan het uitdiepen, met variaties op het spel. Opnieuw gaan we voor laagdrempeligheid, plezier en attentiewaarde. Benieuwd? Hou dan onze social media goed in de gaten!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat Unigarant met de Bingo laat zien dat zelfs verzekeringsbedrijven durven afwijken van de standaard conventies. We steken onze nek uit op een ongebruikelijke manier. Dat zegt veel over onze organisatie. Daarbij is het concept een mooi samenspel tussen alle intern betrokken partijen zoals Recruitment, de lijnafdelingen en Communicatie. Zoals zovaak is ook hier de som meer dan het geheel der delen.

‘Wij denken dat de bingo inspireert om echt out of the box te denken.’

Wij denken dat de bingo inspireert om echt out of the box te denken en je dwingt de vraag te stellen: waarom doen we sollicitatieprocedures voor elke functie eigenlijk hetzelfde? Kan dat niet anders?

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern zijn de teammanager van de afdeling Service en advies en onze recruiter betrokken. Tot slot speelt team Communicatie een rol bij het concept.

Ook kans maken op een Werf& Award 2022?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2022 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners