Omschrijving van de case
Hoe werf en behoud je personeel in een overbelaste arbeidsmarkt? Zorgprofessionals hebben de banen voor het uitkiezen. Tegelijkertijd neemt werkdruk, verloop en ziekteverzuim toe. Juist nu is het voor het UMC Utrecht cruciaal om terug te gaan naar de kern. Het is tijd voor een employer branding-campagne waarin je beleeft wat werken bij het UMC Utrecht zo bijzonder maakt.
Het UMC Utrecht is het epicentrum van complexe zorg. Bijzonder is dat je die hoogtechnische zorg zo persoonlijk mogelijk vormgeeft.
Het UMC Utrecht is het epicentrum van complexe zorg. Bijzonder is dat je die hoogtechnische zorg zo persoonlijk mogelijk vormgeeft. Persoonlijke zorginnovatie voor patiënt én medewerker. Precies dat is de kern van het werk en de essentie van de campagne: ‘De UMC Utrecht opname‘.
Twee 3D-audio experiences
De campagne draait om rondleidingen in het ziekenhuis. Maar geen gewone. Want een innovatieve werkgever, communiceert vernieuwend. Kern van de campagne zijn twee 3D-audio experiences. Je bekijkt je nieuwe werkplek met je oren! Een uniek middel dat alle zintuigen prikkelt. In een 360-graden-luisterervaring ben je onderdeel van de dagelijkse praktijk en kom je op plekken waar je nooit eerder kwam. We maken persoonlijke videorondleidingen en verdiepende blogs waarin medewerkers vertellen over hun baan (interne trots). En we bieden de mogelijkheid voor een fysieke rondleiding.
Je bekijkt je nieuwe werkplek met je oren! Een uniek middel dat alle zintuigen prikkelt.
De campagne richt zich op Gespecialiseerd Verpleegkundigen, Anesthesiemedewerkers, Operatieassistenten, Apothekersassistenten. We bereiken hen met een geschakelde mediatactiek. Zo zijn we met abri’s in Utrecht en omgeving breed zichtbaar in het straatbeeld (zorgmedewerkers werf je effectief in de regio). Daarnaast targeten we doelgroepen online met de 3D-audio experiences en relevante video-rondleidingen via social en bannering. Op basis van online interactie met de campagne en websitebezoek bouwen we audiences op. Deze kansrijke groepen retargeten we met de verdiepende blogs en vacatures. Op de website kunnen gediplomeerde kandidaten direct solliciteren, of een fysieke rondleiding aanvragen. De nog niet gediplomeerden verwijzen we naar het eigen onderwijscentrum.
Wat was de impact van de case?
De campagne zorgt online voor sterke interactie met de doelgroep. Zo realiseerden we gedurende de campagneperiode van zes maanden 319.000 clicks en video views op Facebook, Instagram, YouTube, Google Display en Google Search. De 3D-audiotours hebben een sterke online stopping power. De gelaagde mediacampagne resulteert in 71.500 actieve bewegingen (sessies) op de werkenbij-site, waar de 3D-audio-experiences in zijn geheel te beluisteren zijn. Hiermee zorgt de campagne voor bijna een derde (30,3%) van alle sessies op de website. Interessant is dat van deze 71.500 sessies er 40.200 (53%) geregistreerd zijn als een nieuwe gebruiker. Dit laat zien dat de campagne ook in staat is om nieuwe doelgroepen aan te boren die zichzelf nog niet eerder bij het UMC Utrecht zagen werken.
De campagne zorgt niet alleen voor veel aandacht, maar converteert ook effectief.
De campagne zorgt dus niet alleen voor veel aandacht, maar hij converteert ook effectief. Gedurende de campagneperiode zijn 27.500 vacatures bekeken. In totaal zijn 859 sollicitaties direct, bewijsbaar te herleiden aan de campagne. Bovendien zien we gedurende de zes maanden durende campagneperiode een overall stijging in het aantal sollicitaties tot een totaal van 3.200 sollicitaties.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De ‘UMC Utrecht opname’ zet de standaard voor het vak. In deze campagne komen alle facetten van arbeidsmarktcommunicatie samen. Dit inzicht schakelt direct op het unieke DNA van de organisatie. Een eerlijk en authentiek beeld met een hoofdrol voor eigen medewerkers. Een vernieuwend communicatiemiddel waarmee het UMC Utrecht niet alleen opvalt, maar ook vakgenoten inspireert. En daarnaast ook een slim medianetwerk waarmee we de candidate journey invullen van inspiratie tot en met concrete conversie richting vacatures en persoonlijk contact. Deze campagne verdient dus een Werf& Award, omdat het laat zien dat je buiten de gebaande paden moet durven denken om beweging te kunnen werven in een overbelaste arbeidsmarkt.
Deze campagne laat zien dat je buiten de gebaande paden moet durven denken om beweging te kunnen werven in een overbelaste arbeidsmarkt.
Let op: beluister de 3D-audio-experiences met koptelefoon voor de échte ervaring!
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
De campagne is tot stand gekomen dankzij intensieve samenwerking tussen verschillende partijen. Vanuit het UMC Utrecht is het team Arbeidsmarktcommunicatie (Lieselotte Klop-Hendrix, Edith Kerkheide en Suzanne Smulders) in de lead. Daarnaast hebben diverse medewerkers van het ziekenhuis aan de basis gestaan van de campagnestrategie door deel te nemen aan diepte-interviews.
Bovendien zijn een aantal medewerkers daadwerkelijk onderdeel geworden van de campagne door een rol te spelen in de diverse rondleidingen. Zo is Steam als strategisch creatief bureau verantwoordelijk voor de campagnestrategie, concept en uitwerking. Het mediaplan, -executie en -evaluatie zijn uitgevoerd door Vonq. Voor de ontwikkeling van de 3D-audio experiences is samengewerkt met Soundcircus, specialist in het ontwikkelen van deze bijzondere communicatietechniek. Daarnaast zijn de video-rondleidingen ontwikkeld in samenwerking met productiemaatschappij BigShots. De fotografie is gerealiseerd door fotograaf Martin Dijkstra.
Ook kans maken op een Werf& Award 2020?
Ook kans maken op een Werf& Award? Stuur dan uiterlijk 31 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.