Kandidaten inzicht geven in ons bedrijf, de baan en collega’s nog voordat zij gaan solliciteren; het bieden van een (innovatieve) candidate experience. Lees de hele case van Wolters Kluwer Legal & Regulatory Nederland die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.
Case Wolters Kluwer Legal & Regulatory Nederland
Omschrijving van de case
Kandidaten inzicht geven in ons bedrijf, de baan en collega’s nog voordat zij gaan solliciteren, dat is waar we bij Wolters Kluwer naar streefden in een Live Jobstream. We wilden een duidelijk beeld geven van de Digital Marketingafdeling en zo op een laagdrempelige manier in contact komen met kandidaten.
Voor de rol van Customer Intelligence Analist waren we bij Wolters Kluwer al langere tijd bezig met het werven van de juiste kandidaat. Dit was een uitdaging; kandidaten kennen ons niet als informatie dienstverlener en daarnaast is er in de markt sprake van een grote vraag naar goede marketing analisten. We hadden dus meer nodig dan enkel een vacaturetekst en enthousiast verhaal van een recruiter.
Live On The Job biedt een platform waar wij via een zogeheten Live Jobstream geïntresseerden live konden meenemen over de afdeling. We konden ze zo uit eerste hand laten zien en horen hoe het is om als analist bij Wolters Kluwer te werken. Net zoals je een huis bezichtigt voor je deze koopt, kunnen kandidaten hiermee al een beeld krijgen over Wolters Kluwer als werkgever.
En dat werkte! De Live Jobstream vond op 6 maart plaats met in totaal 20 deelnemers. Deze deelnemers hebben we geworven middels de inzet van social media, en door heel gericht kandidaten uit te nodigen. De stream werd gehost door een van onze eigen CI Analisten. Zij liep over de vloer en sprak daarbij collega’s aan waaronder de manager E-commerce en de manager van Customer Intelligence en Insights, tevens hiring manager.
Gedurende de Live Jobstream konden de deelnemers vragen stellen die direct werden beantwoord tijdens de stream of daarna in de chat. Het succes van deze Live Jobstream moet zich nog vertalen in een eerste hire, maar dat we hiermee kandidaten meer beleving in hun sollicitatie kunnen meegeven is wel te lezen uit de feedback die we hebben ontvangen. Zoals: “Deze livestream voelt heel persoonlijk aan. Het geeft een goede eerste indruk van de job en de werksfeer binnen het bedrijf”
Wat was de impact van de case?
De stream heeft uiteindelijk geleid tot 1294 views op een specifieke landingspagina, de aankondigingsvideo is 616 keer bekeken, 20 aanmeldingen, waarvan 6 geïnteresseerde met wie wij nu in gespreksrondes zitten.
De Live Jobstream werd opgenomen en van deze opname is een pakkende trailer gemaakt, deze content kunnen wij vanuit Recruitment weer voor verdere recruitmentdoeleinden gebruiken bv naar nieuwe sollicitanten.
We hebben onder een specifieke doelgroep onze naamsbekendheid vergroot en laten zien dat we ook op dit gebied aan de slag zijn met innovatieve tools.
Daarnaast hebben we een grote betrokkenheid van HR, Marketing en Recruitment collega’s gezien in de aanloop naar deze Live Jobstream. Dat deze live stream niet door Recruitment maar juist door het Customer Intelligence team zelf is gehost, was een bewuste keuze. Vragen konden direct aan de juiste persoon gesteld worden. Transparant en persoonlijk, zoals wij ook terugkregen in de feedback na de Live Jobstream.
Betrokkenheid van medewerkers van de Digital Marketingafdeling bij het recruitmentproces is vergroot, Zij hebben op deze manier van dichtbij kunnen ervaren hoe leuk en belangrijk het werven van nieuwe medewerkers is en kregen de mogelijkheid hier een rol in te spelen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Wolters Kluwer moet met deze case de award winnen omdat dit een innovatieve manier van werven is die transparant, authentiek en interactief is en daarmee van grote waarde voor de potentiele kandidaat. Het concept van “ervaren van een bedrijf” is niet nieuw, zo bestaat dit bijvoorbeeld in de vorm van een meet & greet. Maar het vernieuwende van Live on the Job is dat dit middels een live stream kan, dat het heel dynamisch is, anoniem maar toch heel open en gewoon (laagdrempelig) vanachter je pc of telefoon te bekijken.
Daarnaast, door dit heel concreet voor een vacature in te zetten, kun je intern ook de juiste gesprekspartners betrekken. We hebben kandidaten een echt beeld kunnen geven bij een vacaturetekst en rechtsreeks laten vertellen door iemand die eenzelfde soort rol vervult. Het is een innovatieve en transparante manier om mensen niet alleen meer informatie maar ook een gevoel bij Wolters Kluwer en haar medewerkers te geven.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Marieke Godschalk, HR Line of Business Manager Wolters Kluwer Legal & Regulatory
- Michelle Smith, Communicatie manager Wolters Kluwer Legal & Regulatory
- Winanda Sheombarsing, Customer Intelligence Analist Wolters Kluwer Legal & Regulatory
- Fabian van Lent, Manager CI&I, Wolters Kluwer Legal & Regulatory
- Mirjam van Emst, Recruitment Business Partner Wolters Kluwer Legal & Regulatory
- Andrea van der Linden, Recruitment manager Wolters Kluwer Nederland
- Willem de Boer, Live On The Job (liveonthejob.com)
Ook kans maken op een Werf& Award 2019?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.