Als er één trend voor 2019 nu al kan worden voorspeld, dan is het dat relaties met de kandidaat nóg persoonlijker worden dan nu al het geval is.
Dat valt in elk geval af te leiden uit een korte rondgang op de eerste editie van Talent Acquisition Live, dat eind september in Amsterdam werd georganiseerd. ‘Recruitment en marketing zullen nog meer met elkaar versmelten’, zei bijvoorbeeld een van de bezoekers. ‘Er is meer talent nodig dat verstand heeft van beide vakgebieden.’
Een droom verkopen
Nick Eaton, een van de sprekers op het evenement, had het over ‘selling a dream’ in plaats van ‘Shortlisting and interviewing’, het werk waar recruiters van oudsher meer om bekend staan. Hij zag een nabije toekomst voor zich van communities, waarin het gaat om engagement met kandidaten.
‘Recruitment en marketing zullen in 2019 nog meer met elkaar versmelten’
Ook andere geïnterviewden hadden het over die meer persoonlijke benadering. Maar wel digitaal, en met snelheid in de reacties voorop. Daar speelt overigens ook nog een ander onderwerp mee; de GDPR. ‘Ik heb het gevoel alsof die nog niet door iedereen helemaal omarmd is’, zei een van de bezoekers. ‘Maar juist deze regels zorgen ervoor dat het belangrijker is dan ooit om persoonlijker contact te maken met kandidaten.’
Bekijk de hele video:
Meer trends?
Op donderdag 15 november organiseert Werf& in Amersfoort het breaking seminar ‘Arbeidsmarkttrends 2019-2023‘. Wil je in 1 middag helemaal op de hoogte zijn? Schrijf je dan nu in.