Dat sociale media steeds belangrijker worden als wervingskanaal? Het zal voor weinigen als een verrassing komen. Samen met de eigen recruitmentsite zijn sociale media inmiddels uitgegroeid tot de onbetwist meest gebruikte kanalen. Maar worden wervingsprofessionals gevraagd hoe effectief sociale media zijn, dan is het enthousiasme toch niet bijster groot, zo blijkt uit de recent verschenen zevende editie van De Stand van Werven 2021, een onderzoek naar alles wat recruiters boeit, uitgevoerd tussen februari en mei onder bijna 250 wervingsprofessionals.
Ook stagiairs scoren goed als manier om zogeheten outperformers aan te trekken.
Als het gaat om wat recruiters zien als meest effectieve wervingskanalen, dan gaan de hoofdprijzen eerder naar gamification, recruitment marketing automation, referral, talentpools, sourcing en – opvallend genoeg: detacheringsbureaus. Ook stagiairs, doorstroom van eigen medewerkers, en vakinhoudelijke activiteiten scoren goed als manier om zogeheten outperformers aan te trekken, zo laat het onderzoek zien. Waar het gaat om sociale media, dan scoort alleen de betaalde versie van LinkedIn een voldoende, met meer dan 15% outperformers.
Kansen voor het oprapen
‘Ook bij de inzet van wervingsmedia geldt dat we vooral meer doen van datgene dat we al deden’, zo analyseert hoofdonderzoeker Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group) de conclusies uit het rapport. ‘Ook al weten we dat dit suboptimale oplossingen zijn. De kansen om het slimmer te doen, liggen dan ook echt voor het oprapen.’ Waar de ondervraagde recruiters bijvoorbeeld videorecruitment en employer branding in overgrote meerderheid als (zeer) effectief beschouwen, geldt dit veel minder voor al dan niet betaalde sociale media.
‘Ook bij de inzet van wervingsmedia blijkt dat we vooral meer doen van wat we al deden.’
Toch duiken sociale media in het hele rapport geregeld op. Bijvoorbeeld als gevraagd wordt naar de meest invloedrijke onderwerpen voor 2021 (60% vindt social media hier van invloed, net na de ‘krappe arbeidsmarkt’). Of als gevraagd wordt naar de prioriteiten voor het komende jaar. Dan staan sociale media bij corporates met 57% op #4, na arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en ‘vacatures vervullen’, maar wel als veruit snelste groeier. Of tenslotte, als de respondenten de vraag krijgen welke bronnen van belang zijn om hun wervingsdoelen te realiseren. Dan scoort LinkedIn op #1, en sociale media op #2, nog vóór de eigen recruitmentsite en referral.
Maar dus niet veel outperformers
Maar hoeveel aandacht sociale media ook krijgen van de wervingsprofessionals, al met al zijn ze dus niet erg overtuigd van de werking ervan. Op zoek naar de echte toppers hechten ze dus meer geloof aan andere middelen.
Toch valt met name de enorme dominantie van LinkedIn wel in het oog. Nog maar 1 op de 5 wervingsspecialisten noemt LinkedIn niet belangrijk om de eigen doelen te halen. Zowel in betaalde als onbetaalde vorm blijkt dit inmiddels by far het belangrijkste wervingskanaal voor de Nederlandse recruitmentindustrie. Een belang wat bovendien jaar na jaar alleen nog maar toeneemt.
Nog maar 1 op de 5 recruiters ziet LinkedIn als niet zo belangrijk.
Maar gaat het om het aantrekken van de echte toppers, de groeibriljantjes, dan slaan recruiters dus andere bronnen hoger aan. ‘Interessant’, aldus Waasdorp. ‘Veel van de klassieke middelen in de arbeidsmarktcommunicatie, inclusief sociale media, blijken al met al maar een marginale rol te spelen in het aantal hires en het aantal outperformers.’
De Stand van Werven 2021
De Stand van Werven is een jaarlijks grootschalig onderzoek onder Nederlandse wervingsprofessionals. De zevende editie is recent verschenen. Het volledige onderzoek is hier te downloaden. Dit is de vierde artikel in een serie over dit onderzoek die in de zomerweken op deze site verschijnt.