Een ‘valse start van de candidate journey‘, zo noemt Nicol Tadema de gemiddelde pagina die verschijnt, nadat een kandidaat klikt op de knop ‘sollicitatie bevestigen’. Waarom zo vaak gekozen voor een standaard, gevoelloze en nietszeggende sollicitatie-bedanktpagina?
Het is het ultieme resultaat van een zorgvuldig uitgedokterde campagne, bouwen aan je werkgeversmerk, een innovatieve wervingssite en een spetterende vacaturetekst: het moment dat de kandidaat op de button ‘sollicitatie bevestigen’ klikt. Kosten noch moeite zijn gespaard en eerlijk is eerlijk, het doel is bereikt: de sollicitatie is binnen. En nu?
Standaard bevestigingsscherm
Een gemiste kans en een diep dal in de candidate journey, dat nietszeggende, saaie en onpersoonlijke bevestigingsscherm dat vaak wordt vergezeld met dito bevestigingsmail. En ja, ik gebruik dan nu toevallig ARAG’s werkenbij-site als voorbeeld, maar een nietszeggende sollicitatie-bedankpagina is eerder regel dan uitzondering. Het wemelt van de standaardpagina’s die zo worden opgeleverd door een recruitmentsysteem en/of webbouwer en waar vervolgens niemand naar omkijkt. Echt niemand.
Het wemelt van de standaardpagina’s waar echt niemand naar omkijkt
Tijdens de trainingen die ik geef, vraag ik geregeld aan HR- en recruitmentprofessionals of zij wel eens via hun eigen werkenbij- of recruitmentsite hebben gesolliciteerd. ‘Nee’ is dan het meest gehoorde antwoord. Even los van de pijn die het mij doet dat HR- en recruitmentprofessionals hun eigen sollicitatieproces niet doorlopen, doet zo’n sollicitatie-bedankpagina, zoals hierboven getoond, mij ook pijn.
Deur in het gezicht dichtgeknald
Om de oorzaak van die pijn uit te leggen, gebruik ik als metafoor het krijgen van visite. Met een grote glimlach open je de deur, hang je de jassen van je gasten op, schenk je koffie in en serveer je er nog een lekkere koek bij. Als je gasten vertrekken, reik je hun jas aan, bedank je ze voor het leuke bezoek en zwaai je ze uit totdat ze bij de hoek van de straat uit je gezichtsveld zijn. Pas dan sluit je de deur.
Hoe bedoel je ‘leuk dat je er was?’ of ‘bedankt voor je sollicitatie’?
Een nietszeggend, saai en onpersoonlijk sollicitatie-bevestigingsscherm is alsof je de deur snoeihard in het gezicht van de gast dichtslaat. Een gast die je middels prijzige wervingscampagnes, een sterk employer brand en een wervende vacaturetekst eerder nog naar binnenlokte. En terwijl die gast nog beduusd voor je deur staat, barricadeer je hoorbaar de deur. Hoe bedoel je ‘leuk dat je er was?’ of ‘bedankt voor je sollicitatie’?
Daar zit dus mijn pijn. Ik vraag mij af: waarom zo’n emotieloze bedankpagina, terwijl een sollicitant net al zijn twijfels en zorgen opzij heeft gezet door bij jou te solliciteren? Alsof een sollicitant net zo makkelijk solliciteert als dat-ie een pakje boter koopt. Switchen van baan doet niemand zomaar; het is een life-changing event dat gepaard gaat met tal van emoties. En daar komt nog bij dat jouw sollicitant net 2 zeer waardevolle dingen aan je gegeven heeft: zijn/haar tijd en gegevens. En dat wordt dus bedankt met een emotieloze bedankpagina.
Maak jezelf onvergetelijk
Hoe kom ik hier nu zo op? Bij de bouw van onze nieuwe website vroeg ik onze websitebouwer om een feestgevoel te creëren als een websitebezoeker een dienst afneemt of een contactaanvraag doet. Om precies te zijn vroeg ik om confetti. En wat ik kreeg? Een verbaasde blik van de websitebouwer. De confetti volgde even later, en zo is het ook op onze Voor Tekst-site geregeld feest. Dit past bij onze brand: positief en plezier.
Een sollicitatie is grootser dan een contactaanvraag en moet ook groots beloond worden
Precies dit proces deed mij denken aan hoe het gaat op werkenbij-sites. Een sollicitatie is grootser dan een contactaanvraag en moet mijns inziens dus ook groots beloond worden. Die laatste stap zorgt er bovendien voor dat je een onvergetelijke indruk achterlaat bij je sollicitant. En dan is het wel zo tof dat je die indruk kan laten aansluiten bij het gevoel dat je als werkgever wilt creëren bij je doelgroep.
Angstvallig stil
Via social media (Recruitment Vrijstaat en Linkedin) vroeg naar voorbeelden van onderscheidende sollicitatie-bedankpagina’s. Helaas bleef het daarna angstvallig stil. Ik kreeg welgeteld 2 reacties waarbij ik de eerste niet kon testen, omdat ik het sollicitatieformulier simpelweg niet doorkwam. De tweede reactie was die van Robert Buning, online recruitment specialist. Bij zijn opdrachtgever Hiab introduceerde hij het sollicitatie-bedankfilmpje dat in beeld komt als je daar je sollicitatie afrondt. Zo krijgt Hiab echt een gezicht.
Het was wat karig, dus ging ik zelf nog op zoek. Opnieuw deed het pijn. Ik bezocht diverse werkenbij-sites en bijvoorbeeld bij de gemeente Elburg landde ik op een pdf-document waarin ik werd verzocht mijn sollicitatie te mailen. Bij de gemeente Den Helder ben ik gestopt op pagina 2 van 5 die je als sollicitant moest doorlopen om te kunnen solliciteren. Bij RTL moest ik eerst een account aanmaken. Als ik dat allemaal vergelijk met het thuis ontvangen van visite, dan zie ik een metershoge voordeurdrempel voor me.
Confetti all over the place
Omdat ik de hoop bijna wilde opgeven, bezocht ik voor de zekerheid Bol.com. De webwinkelier heeft zijn banensite altijd top in orde en ja, hoor, solliciteren was zó gedaan. En nog mooier, ook Bol.com strooit met confetti! Sterker nog, als de confetti is uit gedwarreld, kan ik het confettikanon opnieuw laten knallen.
Ook het vermelden waard is dat de sollicitatieprocedure door Bol.com op deze pagina helder uiteen wordt gezet. Bol.com laat zien hoe fun en informeren perfect samengaan op een sollicitatie-bedankpagina. Ruimte voor verbetering? Ja, de automatische en statische ontvangstbevestiging die in mijn mailbox plofte, was enigszins een domper op de ontstane feestvreugde.
De moraal van dit verhaal: maak van je sollicitatie-bedankpagina geen ondergeschoven kindje; een laatste indruk doet ertoe! Zorg daarom voor een magisch en sterk outro dat aansluit bij je werkgeversmerk. Daarmee bespaar je mij niet alleen pijn, bovenal weet jouw sollicitant dat zijn sollicitatie wordt gewaardeerd. Zo realiseer je een perfecte kick-off van jouw candidate journey.
Over de auteur
Na 10 jaar in diverse rollen werkzaam geweest te zijn in de wondere wervingswereld, richtte Nicol Tadema in 2011 Voor Tekst, het tekstbureau voor arbeidsmarktcommunicatie op. Met haar team adviseert, traint en schrijft Nicol als het gaat om teksten binnen arbeidsmarktcommunicatie. Nicol is naast oprichter en algemeen directeur bij Voor Tekst bestuurslid van Recruiters United, het onafhankelijk platform voor recruitment- en arbeidsmarktprofessionals en auteur van Werven met Woorden, de handleiding voor het schrijven van een goede vacaturetekst.
Lees hier alle blogs van Nicol.