De candidate experience is een trend die al lange tijd zichtbaar is. En die zal voorlopig ook niet verdwijnen, aldus Ivo Winkes, arbeids- en organisatiepsycholoog bij LTP. En datzelfde geldt voor de tijd die kandidaten willen besteden aan het recruitmentproces. Oftewel: solliciteren moet leuker, sneller én efficiënter worden, zo vat hij het samen.
Solliciteren moet leuker, sneller én efficiënter worden.
Gelukkig is er tegenwoordig veel technologie die daarbij kan helpen. Bij psychologisch adviesbureau LTP zijn ze hiervoor zelfs bezig om te experimenteren met een robot, Sigmund genaamd. Deze robot neemt interviews bij kandidaten af, en doet vervolgens op basis van spraak, tekst en gezichtsexpressies een voorspelling van hun prestaties in een bepaalde functie. En dat zónder menselijke tussenkomst, en dus ook: zónder discriminatie of vooroordelen.
Meer weten?
Ivo Winkes en Sven Prevoo verzorgen op 28 januari tijdens het Werf& Jaarcongres voor Bureaurecruiters een breakoutsessie onder de titel ‘De Toekomst van Recruitment en Selectie: AI, Data en de belangrijke rol van de Recruiter’. Op dit evenement leer je hoe je als bureau(recruiter) succesvol blijft en in staat bent mee te bewegen in deze tijden van verandering. Schrijf je dus snel in.