Gem. leestijd 3 min  1578x gelezen

De retailers: recruitmentsite als winkeldochter?

De retailers: recruitmentsite als winkeldochter?

Bij veel retailers is de recruitmentsite niet bepaald op orde. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Albert Heijn, stelt Bas van de Haterd.

Digitaal-Werven bekijkt in aanloop naar het event op 7 oktober de corporate recruitmentsites van verschillende grote, bekende organisaties. Vorige keer waren drie banken aan de beurt, nu is het tijd om eens in te zoomen op hoe grote winkelketens aan hun personeel komen. Leuk, te meer omdat Jolande van der Meer van Hunkemöller op het event komt spreken over hun digitale onboardings-ervaring.

werken bij hema

#1. De HEMA: Niet Echt HEMA

Een icoon in het Nederlandse straatbeeld, maar helaas niet als het aankomt op recruitmentsites, aldus Bas van de Haterd, organisator van Digitaal Werven. Je wordt als sollicitant niet geholpen, het aanbod is onduidelijk, banners zijn niet klikbaar, de site is niet mobiel geoptimaliseerd en totaal niet vernieuwend, zijn enkele van zijn bevindingen. HEMA heeft meer dan 250 vacatures open staan, dus ze zouden er goed aan doen hier meer aandacht aan te besteden en de 3 jaar oude site eens te vernieuwen, aldus Van de Haterd.

De HEMA krijgt het rapportcijfer 5.

Lees hier het volledige oordeel over de recruitmentsite van de HEMA.

werken bij xenos

#2. Xenos: net als de winkel: rommelig en onduidelijk

De site van Xenos is vorig jaar vernieuwd. Desondanks wordt Van de Haterd niet bijzonder blij van het resultaat. ‘Net als de winkels van Xenos: rommelig, vol met vreemde dingen, geen topkwaliteit en een onduidelijke routing’, is zijn oordeel. Een teleurstellende homepage, zegt hij, en bovendien nietszeggende arbeidsvoorwaarden en informatie over de sollicitatieprocedure. Dat kan dus nog beter.

Xenos krijgt het rapportcijfer 5.

Lees hier het volledige oordeel over de recruitmentsite van Xenos.

werkenbijaction

#3. Action: tijd voor actie!

De Action dan, een stevige groeier in retailland, en dus ook een bedrijf dat volop vacatures heeft. Maar ook hier kan de site die het vullen van die vacatures voor elkaar moet krijgen, nog volop verbeteren, aldus Van de Haterd. Geen informatie over arbeidsvoorwaarden, niets over de sollicitatieprocedure. Dat is jammer, zegt hij. ‘Niet dat de site heel slecht is, maar als je 927 vacatures hebt openstaan, moet je zorgen dat je zoekfunctionaliteit goed werkt. Moet je zorgen dat je kernvacatures (namelijk die in de winkel) zo makkelijk mogelijk te vervullen zijn. En voor vulploegmedewerkers, weekendhulpen en vakantiekrachten heb je geen CV nodig! Die moet je dus zo makkelijk en snel mogelijk laten solliciteren.’

Action krijgt als rapportcijfer: aan vervanging toe.

Lees hier het volledige oordeel over de recruitmentsite van Action.

Werken_bij_Albert_Heijn

#4. Albert Heijn: zo kan het ook

De vierde retailer wiens recruitmentsite bekeken is, is Albert Heijn, ‘s lands grootste, en bekendste, kruidenier. Een site waarover Van de Haterd over het algemeen zeer te spreken is. ‘In elk geval veel beter dan in 2013, toen deze site net nieuw was en een dramatische ervaring gaf.’ Misschien speelt AH’s overname van Bol.com, vorig jaar winnaar van de Digitaal Werven-Award, daarin wel een rol.

De homepage is in elk geval erg mooi, met een duidelijke foto en een gewoon zoekmenu, met slechts één link. Lang niet alle informatie staat op de site, en ook is niet altijd duidelijk waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn, maar de zoekresultaten worden wel mooi weergegeven, met goede filters, en ook de sollicitatieprocedure is afgestemd op de functie. En dan werkt de site ook mobiel nog eens uitstekend. Over het algemeen dus zeer goed werk, aldus Van de Haterd.

Albert Heijn krijgt als rapportcijfer: 8-.

Lees hier het volledige oordeel over de recruitmentsite van Albert Heijn

Conclusie

Retailers hebben heel andere recruitmentvragen dan banken: grotere volumes, meestal minder hoogopgeleide functies. Toch zijn lang niet alle wervingssites daar even goed op ingericht. Werk aan de winkel dus!

De auteur van dit artikel, Bas van de Haterd, is professioneel bemoeial en organisator en initiatiefnemer van Digitaal-Werven, het jaarlijkse evenement waarin de digitale sollicitatie-ervaring van kandidaten centraal staat. Volgende keer in deze serie: de sites van de grote accountancyfirma’s.

Lees meer over Digitaal Werven:

Foto boven via Facebook-pagina Werken bij Albert Heijn

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners