Hoe krijg je IT’ers nog zover om kennis te maken met jouw organisatie in deze extreem krappe markt? Wij deden bij de Rijksoverheid samen met Tweakers een poging door middel van een old-school game met een knipoog. ‘De Queeste der Lage Landen‘ is een 8-bit point and click-game waarin je als speler langsgaat bij diverse rijksorganisaties die met IT-problemen kampen en jouw hulp nodig hebben. In de game los jij als IT-held bij elk organisatie een IT-probleem op dat representatief is voor hun werk. Spelenderwijs krijg je zo inzicht in het echte IT-werk dat de verschillende rijksorganisaties dagelijks doen. En na afloop van elke mini-game krijgt de speler de mogelijkheid om meer te lezen over de organisatie en hun IT-vacatures, of om in contact te komen met de organisatie.
De Queeste der Lage Landen is een primeur in zijn soort binnen de Rijksoverheid. De game sluit als instrument heel goed aan bij twee van de doelstellingen van de rijksbrede arbeidsmarktcampagne gericht op IT’ers:
1. Versterken van het beeld van de Rijksoverheid als (één) aantrekkelijke IT-werkgever
2. Inhoud geven aan het diverse werk dat je als IT’er bij de Rijksoverheid kunt doen
Een game inzetten als onderdeel van je arbeidsmarktcommunicatie-strategie is niet nieuw. Wat de Queeste onderscheidend maakt, is dat wij binnen één game het brede landschap aan rijksorganisaties en IT-opgaves op de kaart zetten. Dat sluit mooi aan bij onze strategie om samen op te trekken om te laten zien wat er voor mooi werk te doen is onder de grote paraplu van de Rijksoverheid en elkaar niet te beconcurreren. Daarnaast hebben wij gekeken naar wat onze doelgroep aanspreekt (puzzelen, gamen) en hebben wij beide aspecten samengebracht in De Queeste.
We zijn zo tevreden met de resultaten qua bezoekers (zichtbaarheid), spelers (engagement) en zelfs toegenomen sollicitaties, dat er in 2023 een nieuwe lichting van de game uitkomt met vier extra rijksorganisaties met ieder weer unieke mini-games.
Wat was de impact van de case?
We beoogden om in ieder geval 10.000 serieuze spelers te bereiken die een paar minuten met het spel aan de gang zouden gaan. Die voorzichtige verwachting werd gauw overtroffen: na twee weken waren er al 104.000 landingen op de website en 11.000 spelers van de game. Na twee maanden campagne (display en advertorials op Tweakers en diverse mediakanalen) waren dat ruim 211.000 landingen en 23.000 spelers. Gemiddeld blijft men de game ruim 2,5 minuut spelen, wat betekent dat spelers echt even de tijd nemen om zich in de game te verdiepen en rond te neuzen.
In de campagneperiode is er 55% meer op IT-vacatures gesolliciteerd dan in dezelfde periode van het jaar ervoor.
Sommige spelers waren zo toegewijd dat ze het hele spel hebben uitgeplozen: 180 spelers hebben alle easter eggs gevonden. Onder hen hebben we een aantal retro-gameconsoles verloot. En last but not least: in de campagneperiode is er 55% meer op IT-vacatures gesolliciteerd dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar.
Ter promotie van de game zijn er 3 advertorial-artikelen gepubliceerd op tweakers.net . Elk artikel is ruim boven verwachting gelezen (benchmark 4.000-8.000, resultaten tussen 10.979 en 21.840) en er is veel discussie ontstaan onder de artikelen (benchmark 10-20, resultaten tussen 65 en 143 reacties). Daarnaast is een van de artikelen op nu.nl/tech geplaatst en deze behaalde een CTR met een recordhoogte van 13,7%.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De IT-arbeidsmarkt vereist creativiteit. Een simpele banner op een IT-website is niet meer voldoende. Hoe kan ‘De Rijksoverheid’, een enigszins ongrijpbare entiteit voor veel werkzoekenden, toch op een leuke laagdrempelige manier de interactie met de IT-doelgroep aangaan? Dat was de uitdaging waardoor wij besloten om met Tweakers een lichtvoetige game te ontwikkelen: vermakelijk én informatief. Vermakelijk omdat het een nostalgische 8-bitwereld is waarin de speler de held mag uithangen door allerlei games op te lossen. En informatief omdat de speler bij elke rijksorganisatie in de game te weten komt wat desbetreffende organisaties doen, maar ook met welke IT-vraagstukken zij dagelijks te maken krijgen.
De Queeste der Lage Landen heeft al onze verwachtingen overtroffen.
De Queeste der Lage Landen heeft al onze verwachtingen overtroffen. Zeker voor de Rijksoverheid was dit best een gewaagde aanpak, die vermoedelijk slaagde omdat we dicht bij de doelgroep bleven. Geen gelikte boodschap vanuit de ivoren toren, maar een werkvloer-inkijkje met een knipoog.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern:
- Projectteam I-AMC van programma I-Vakmanschap, onderdeel van Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (ODI).
- Diverse enthousiaste collega’s (AMC, recruitment & IT) van vier rijksorganisaties: Justid, Logius, KNMI en AIVD
Extern:
- DPG Media/ Tweakers
- gamebouwers OneTribe
Ook kans maken op een Werf& Award 2023?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Lees ook