Gem. leestijd 3 min  1483x gelezen

De quality-of-hire? Die meten we maar heel matig, vinden we zelf

De quality-of-hire? Die meten we maar heel matig, vinden we zelf

Nederlandse recruiters vinden van zichzelf dat ze niet erg goed zijn in het meten van de kwaliteit van de nieuwe medewerkers, voor wiens aanname ze zelf verantwoordelijk zijn.

De recruiters in de Benelux lopen op dit punt een stuk achter op het wereldwijde gemiddelde, en ‘we’ scoren bijvoorbeeld ook veel lager dan de wervingsverantwoordelijken in Duitsland, die bovengemiddeld veel vertrouwen hebben in hun eigen kwaliteitsmetingen.

linkedin trends 6 de belangrijkste

(De vraag: Hoe succesvol is jouw organisatie in het meten van de kwaliteit van nieuwe medewerkers? De antwoorden: hoog = We lopen voorop/heel goed, laag = Matig/niet al te goed/slecht)

4.000 recruiters can’t be wrong

Een en ander blijkt uit het Recruiting Trends-onderzoek van LinkedIn, waarvoor zo’n 4.000 mensen in de Benelux zijn ondervraagd, die verantwoordelijk zijn voor recruitmentbeslissingen in organisaties (en nog vele recruiters buiten de Benelux natuurlijk…).

linkedin trends 2

Meer te werven, maar minder budget

Opvallend is verder dat de respondenten zeggen dat ze meer mensen moeten werven, maar dat minder mensen zeggen dat ze dat mogen doen met een groter budget. Dit duidt op grotere druk op recruitmentafdelingen, of op grotere efficiëntie. Of gewoon op meer recruiters die dit jaar klagen, dat kan natuurlijk ook…

linkedin trends 4

De time-to-hire, die telt

Gevraagd naar wat de organisatie momenteel ziet als de meest waardevolle graadmeter om de prestaties van het wervingsteam te beoordelen, antwoorden de recruiters het vaakst: ‘de kwaliteit van de nieuwe medewerkers’. Ze doen dit echter wel minder vaak dan de ondervraagde recruiters van 2014, die bovendien de tevredenheid van de wervingsmanager en de time-to-hire opvallend veel minder als belangrijke KPI zagen om hun eigen prestaties aan af te meten.

linkedin trends 3

Obstakels zijn er ook

Gevraagd naar de grootste drempels om toptalent aan te trekken, is die dekselse concurrent veruit nummer 1, volgens de meeste ondervraagden. Kandidaten vinden in talentpools met een hoge vraag, dat valt eigenlijk in dezelfde categorie. En het geboden ‘salaris’, tja, dat is voor ruim 1 op de 3 recruiters ook nog wel een te nemen hindernis, zo blijkt.

linkedin trends 7

Oeps, daar gaat de carrièresite

Als laatste grafiek die we er hier uitlichten, nog een opmerkelijke: het belang van de eigen recruitmentsite wordt ineens lager ingeschat dan een jaar geleden. Best gek, want de eigen werkenbij-site is nog steeds het visitekaartje van het employer brand, maar als directe bron van talent wordt de site dus blijkbaar niet meer zo belangrijk gevonden als voorheen.

Foto via Flickr.com

Lees meer:

 

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners