Nederlandse recruiters vinden van zichzelf dat ze niet erg goed zijn in het meten van de kwaliteit van de nieuwe medewerkers, voor wiens aanname ze zelf verantwoordelijk zijn.
De recruiters in de Benelux lopen op dit punt een stuk achter op het wereldwijde gemiddelde, en ‘we’ scoren bijvoorbeeld ook veel lager dan de wervingsverantwoordelijken in Duitsland, die bovengemiddeld veel vertrouwen hebben in hun eigen kwaliteitsmetingen.
(De vraag: Hoe succesvol is jouw organisatie in het meten van de kwaliteit van nieuwe medewerkers? De antwoorden: hoog = We lopen voorop/heel goed, laag = Matig/niet al te goed/slecht)
4.000 recruiters can’t be wrong
Een en ander blijkt uit het Recruiting Trends-onderzoek van LinkedIn, waarvoor zo’n 4.000 mensen in de Benelux zijn ondervraagd, die verantwoordelijk zijn voor recruitmentbeslissingen in organisaties (en nog vele recruiters buiten de Benelux natuurlijk…).
Meer te werven, maar minder budget
Opvallend is verder dat de respondenten zeggen dat ze meer mensen moeten werven, maar dat minder mensen zeggen dat ze dat mogen doen met een groter budget. Dit duidt op grotere druk op recruitmentafdelingen, of op grotere efficiëntie. Of gewoon op meer recruiters die dit jaar klagen, dat kan natuurlijk ook…
De time-to-hire, die telt
Gevraagd naar wat de organisatie momenteel ziet als de meest waardevolle graadmeter om de prestaties van het wervingsteam te beoordelen, antwoorden de recruiters het vaakst: ‘de kwaliteit van de nieuwe medewerkers’. Ze doen dit echter wel minder vaak dan de ondervraagde recruiters van 2014, die bovendien de tevredenheid van de wervingsmanager en de time-to-hire opvallend veel minder als belangrijke KPI zagen om hun eigen prestaties aan af te meten.
Obstakels zijn er ook
Gevraagd naar de grootste drempels om toptalent aan te trekken, is die dekselse concurrent veruit nummer 1, volgens de meeste ondervraagden. Kandidaten vinden in talentpools met een hoge vraag, dat valt eigenlijk in dezelfde categorie. En het geboden ‘salaris’, tja, dat is voor ruim 1 op de 3 recruiters ook nog wel een te nemen hindernis, zo blijkt.
Oeps, daar gaat de carrièresite
Als laatste grafiek die we er hier uitlichten, nog een opmerkelijke: het belang van de eigen recruitmentsite wordt ineens lager ingeschat dan een jaar geleden. Best gek, want de eigen werkenbij-site is nog steeds het visitekaartje van het employer brand, maar als directe bron van talent wordt de site dus blijkbaar niet meer zo belangrijk gevonden als voorheen.
Foto via Flickr.com
Lees meer:
- Alles over Digitaal Werven
- Koning, keizer, admiraal, LinkedIn gebruiken ze allemaal
- Vooral techsector trekt talent van over de grens aan
- Vergeet de cost-per-hire, het is de quality-of-hire die telt