Gem. leestijd 4 min  742x gelezen

De privacymeldingen vliegen je om de oren: welke smaken zijn erin?

De privacymeldingen vliegen je om de oren: welke smaken zijn erin?

Bijna elke mailbox stroomt in deze dagen vol met privacymeldingen. Maar ook blijkt bijna iedereen er anders mee om te gaan. Welke varianten zien we allemaal voorbijkomen?

De privacymeldingen vliegen je om de oren. En toch ben ik verbaasd dat ik niet meer berichten binnenkrijg. Ik heb netjes een ordner met daarin alle platforms waar ik een account heb, en mis dus nog wel het een en ander…

Grip krijgen is onmogelijk

Moeiteloos grip krijgen op hoe organisaties met jouw persoonsgegevens omgaan is niet mogelijk. Al in de tijd voor het internet stonden de meeste volwassenen in meerdere databestanden. Door de jaren heen is het niet altijd duidelijk gebleken wat er met jouw persoonsgegevens bij de eigenaren van die bestanden gebeurt. En die duidelijkheid zullen we ook na invoering van de AVG niet (volledig) krijgen.

4 vormen van communicatie

Toch is het wel erg positief om te constateren dat veel bedrijven kiezen voor een transparante manier van werken, waarbij ze ook vertellen hoe ze met jou en met jouw gegevens willen omgaan. Het viel mij op dat ik daarbij ruwweg vier verschillende vormen van communicatie zie:

  1. Saaie rechttoe-rechtaan-mededelingen.
  2. Leuke mededelingen.
  3. Mailtjes met een opt-out-mogelijkheid (zoals we die al jaren kennen).
  4. Mailtjes met een opt-in-variant.

Ad 1: De rechttoe rechtaan mededeling

Je herkent bij jezelf vast de volle mailbox en zult die berichten echt niet allemaal tot op de komma nauwkeurig lezen. Ik kan meestal niet veel met die mededelingen, eerlijk gezegd. Volgens mij schiet in die gevallen de juridische afdeling door en heb ik nog steeds geen idee wat er met mijn persoonsgegevens gebeurt. Zeg nou zelf: wat moet je met een mededeling als deze hieronder?

gdpr

Ad 2: De leuke mededeling

Een leukere mededeling ontving ik van Mimo, een app voor developers (die het nog moeten leren, zoals ik)  Het gaat om een korte mededeling die mij een idee geeft dat er iets veranderd is. En daarna mocht ik door naar de juridische teksten. Die dan wel weer rechttoe rechtaan waren…

gdpr 2

Ad 3: De opt-out-variant

Zelf had ik begrepen dat de AVG je juist vraagt om expliciet toestemming te geven voor het gebruik van je persoonsgegevens. Een ‘opt-out’ lijkt daarbij meer een versie van: “Als je niets doet gaan wij gewoon door met het verwerken van je gegevens”. Ik denk niet dat het de bedoeling van de AVG is, maar ik kom het desondanks nog wel veel tegen.

Ad 4: De opt-in-variant

De vierde optie vind ik persoonlijk geweldig. Twee partijen benoem ik daarbij graag met name, omdat ze mij positief verrasten. De eerste was samenwerkingsplatform Part-up, dat gewoon een duidelijke mail stuurde.

De tweede die ik graag benoem is Knab, dat heel volledig, uitgebreid en overzichtelijk in vragen weergeeft waar het om gaat. Dat nodigt uit om door te klikken!

gdpr knab

Praktisch ingestoken

Nu ben ik geen jurist, maar ik kan mij zo voorstellen dat de eerste drie mogelijkheden vooral ook praktisch ingestoken zijn. Je wilt immers niet al je klanten zomaar uit je database gooien. Zelf heb ik er ook niet echt problemen mee dat verschillende bedrijven mijn persoonsgegevens verwerken, zolang ze daar op een nette en transparante manier mee omgaan. Dan dus het liefst maar de vierde variant, wat mij betreft.

Nog meer leuke voorbeelden? Stuur ze gerust op!

Komende week zal ik veel lidmaatschappen en abonnementen opzeggen en zal het leven een stuk overzichtelijker zijn. Of neem ik daar de tijd niet voor? Ik ben benieuwd. Heb jij in de tussentijd nog leuke voorbeelden? Stuur ze mij gerust toe. Maar besef wel dat ik dan je gegevens natuurlijk wel verwerk voor toekomstige reclame-, sales-, inkoop- of wervingsdoeleinden…

sandor sourcingOver de auteur

Sandor Lokenberg is trainer op het gebied van internetgedreven toepassingen, boolean en google search en hij werkt daarnaast als talentscout en recruiter. Eind mei doet hij ook mee als trainer aan een nieuwe Leergang Recruitment.

Meer over de AVG

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners