Het artikel gaat hieronder verder.
![De podcast die de mens op 1 zet in recruitment en HR (inzending Raaak Personeel)](https://www.werf-en.nl/wp-content/images/2025/02/Andreas-Podcast_1-1024x683.jpg)
Met de podcast Raaak Praaat zetten we Raaak Personeel op een innovatieve wijze in de markt. Het is een nieuwe, verhalende vorm van arbeidsmarktcommunicatie. De mens op 1 in recruitment en HR. Als podcasthost doe ik (Andreas Bouman) de marketing van de podcast Raaak Praaat.
Wat hoor je?
- Echte verhalen.
- Ontroerende anekdotes.
- Waardevolle tips van de beste experts.
Wat leer je?
- Talent vinden.
- Talent behouden.
- Talent fan maken van je organisatie.
Met als gasten:
✅ Bram Bakker
✅ Christ Coolen
✅ ABU-directeur Jurriën Koops
✅ UWV directeur Judith Duveen
✅ LinkedIn-fenomeen Jesse Geul
✅ XXL-Nutrition CEO Rene van der Zel
✅ Raaak Personeel directeur Mark van Oosterhout
Maar ook:
✅ Aisha Tuhumury Global Talent Director JDE Peet’s
✅ Wendy Goudszwaard (omgekeerd solliciteren)
✅ Aaltje Vincent (vrijblijvend kennismaken)
✅ Kirsten de Roo (leiderschap)
✅ Lotte de Man. (personal branding)
✅ Delilah Hoogstad (talent werven)
En vele tientallen andere werkexperts.
Doel van de podcast?
Met Raaak Praaat zetten we Raaak Personeel op innovatieve wijze in de markt. Onze podcast zorgt ervoor dat we door onze klanten, prospects (HR), collega’s en toekomstige collega’s gezien worden als de organisatie die de mens op 1 zet. Raaak Praaat groeit hard en trekt steeds meer bekende gasten aan. Mensen als Wendy Goudzwaard, Jesse Geul en Aaltje Vincent zijn al meerdere keren geweest. Op LinkedIn doen de korte videofragmenten het uitstekend. Gemiddeld worden deze shorts 1 miljoen keer bekeken per maand. De podcast trekt nieuw talent aan; maar werft ook nieuwe klanten. In die zin is het een win-win.
Gemiddeld worden de shorts van de podcast op LinkedIn 1 miljoen keer bekeken per maand.
In 2025 volgen er allerlei spin-offs. Zo gaan we workshops geven over innovatieve podcastmarketing: hoe werf je nu echt goed met een podcast en wat kun je doen met een fanbase? Daarnaast komt er in 2025 een boek uit met bekende gasten uit de podcast. Vernieuwende aspecten zijn:
- De podcast staat centraal in de marketingmix.
- De podcast is een apart label/merk.
- We kiezen bewust voor een duurzame, organische groei.
Wat was de impact van de case?
Vooral hadden we kwantitatieve doelen opgesteld, met een groei naar 1.000 vaste luisteraars. Dit aantal wordt alleen op Spotify nu al overtroffen (na 1,5 jaar op 2.500 duizend luisteraars). De naamsbekendheid neemt enorm toe bij prospects. Mensen kennen nu Raaak Personeel van de podcast. Contacten met bekende mensen maken is makkelijk. Denk aan HR-managers van grote MKB-bedrijven of zelfs corporates; die contacten waren zonder de podcast niet gelegd. Het is een duurzame en intieme manier van marketing. Waar kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit.
Mensen luisteren ongeveer 45 minuten per aflevering. Ze voelen zich verbonden en dat blijkt bijvoorbeeld uit een event dat we vorig jaar hebben georganiseerd. Mensen komen graag langs om bekende sprekers en gasten uit de show te ontmoeten. Zo spraken tijdens het event Jesse Geul (100.000 volgers LinkedIn) en René van der Zel (CEO van XXL Nutrition). Tientallen gasten en luisteraars kwamen naar dit event, puur omdat het hier gepromoot werd.
Tientallen gasten en luisteraars kwamen naar dit event, puur omdat het hier gepromoot werd.
Voor ons zit de podcast bovenin de funnel. De waarde zit in de diepgaande en persoonlijke gesprekken, de contacten die we opdoen en de autoriteit die we opbouwen. Hierdoor kunnen we; op ieder moment, makkelijker onze bedrijfsdoelen behalen. In 2025 geven we extra aandacht aan onze talentroute (het verder helpen van kandidaten). De podcast helpt ons neer te zetten als een mensgerichte organisatie. Klanten, kandidaten, en collega’s weten wat we doen, waarom we het doen en zo helpt het ons te focussen op dat ene doel dit jaar.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Raaak Praaat is een uniek concept. Het past perfect bij de kernwaarden van Raaak Personeel: eerlijk, dichtbij en eigenzinnig. Het past ook naadloos bij een moderne arbeidsmarkt. De kandidaat niet overhalen, maar nieuwsgierig maken. Mensen niet overhalen; maar beter maken. Het laat de toegevoegde waarde zien van arbeidsbemiddelaars in moeilijke tijden. Mensen willen nu meer dan ooit echte verbinding. Menselijk contact. En dat doen we met gebruikmaking van Raaak Praaat.
Het past naadloos bij een moderne arbeidsmarkt: de kandidaat niet overhalen, maar nieuwsgierig maken.
In een eersteklas studio met een professionele cameraman, maar wel altijd met de mens op 1. Dat zien mensen niet alleen, ze voelen het ook. Daardoor is er vertrouwen en daarmee bouwen we aan duurzame reraties. Wij vinden dat we een kans op de winst maken, omdat dit een inspirerend voorbeeld voor andere organisaties kunnen zijn. Als je de podcast centraal stelt in je marketingmix, gaat voor de lange termijn, dan is het een winnende strategie.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Andreas Bouman is de bedenker, podcastmaker en creatief strateeg.
- Bas Kakes is de filmmaker.
- Suzan Blaakenburg de directeur.
Extern hebben we al ruim 100 werkexperts te gast gehad. Een overzicht vind je onder andere op Spotify:
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Ook kans maken op een Werf& Award 2025?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 13 maart 2025 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Inzenden Werf& Awards