Ondanks alle aandacht voor actieve sourcing, hebben veruit de meeste nieuwe werknemers zelf nog wel moeite gedaan om aan hun nieuwe baan te komen.
Liefst 90 procent van alle mensen die in Amerika recent een nieuwe baan hebben gevonden, hebben de 6 maanden daarvoor ook naar een nieuwe baan gezocht. Slechts 10 procent kreeg dus een baan aangeboden zonder daarvoor zelf rondgekeken te hebben.
Nieuwe baan? Snel weer op zoek!
Zo’n 65 procent van de mensen gaat zelfs binnen 91 dagen alweer op zoek naar een nieuwe uitdaging, zo blijkt uit onderzoek van Harris Poll voor Indeed. Het leidt volgens de onderzoekers tot de conclusie ‘dat niemand meer passief is’ in de arbeidsmarkt van 2015.
Referrals en jobboards
Veel kandidaten keken op jobboards en werkenbij-sites voordat ze een nieuwe functie kregen, of ze vroegen vrienden, familie of huidige collega’s om een referral. Van de ruim 2.000 ondervraagde werknemers zegt 71 procent ‘actief’ op zoek te zijn naar (of open te zijn voor) een andere baan. Van de ondervraagden kijkt 58 procent minstens 1 keer per maand naar een nieuwe uitdaging.
Volgens Indeed zijn de actieve werkzoekenden gemiddeld ook jonger en beter opgeleid.
Actief benaderd
Opvallend: mensen die actief benaderd worden voor een baan, hetzij door een recruiter, hetzij door een kennis, zeggen in overgrote meerderheid (78%) in zo’n geval ook andere functies te gaan overwegen. Benaderd worden werkt dus min of meer als trigger om de banenzoektocht te activeren.
Het salaris is een belangrijke pullfactor om mensen aan te trekken, zo blijkt, maar zeker niet de enige. Ook de locatie van het aanbod en werktijden spelen sterk mee in de keus van een kandidaat:
Passief is duurder
Het onderzoek verwijst ook naar een enquête onder zo’n 1.000 werkgevers en recruiters, uitgevoerd in april. Van de ondervraagden verwacht het grootste deel dat passieve kandidaten duurder zijn om te recruiten, of in elk geval even duur. Werkgevers beseffen ook dat kandidaten én hun eigen werknemers de arbeidsmarkt goed in de gaten houden. 85% van hen zegt zelfs zich ervan bewust te zijn dat de best gekwalificeerde kandidaten dat nog het meest doen.
Doe mij maar een actief zoekende
Opvallend: in het onderzoek zeggen liefst 9 van de 10 recruiters dat ze liever een actieve dan een passieve werkzoekende zouden aannemen. Er zijn namelijk allerlei redenen waarom passieve kandidaten zouden kunnen falen, gebrek aan betrokkenheid als voornaamste daarvan.
Actief, dus meer gemotiveerd?
Van de recruiters denkt 51 procent dat actieve kandidaten beter gemotiveerd zijn om te slagen, 41 procent denkt dat het niet uitmaakt, en slechts 8 procent denkt dat passieve kandidaten meer motivatie en betrokkenheid aan de dag zullen leggen.
Lees ook