Omschrijving van de case
Nieuwe medewerkers met de juiste (taal)vaardigheden vinden, matchen en ze lokaal verlonen. Dat is waar de nieuwe online marktplaats Cocoroco bedrijven bij kan helpen. Ze richten zich op een niche waarbinnen het moederbedrijf en internationaal actieve 5CA al meer dan 15 jaar opereert: remote werk en customer support. ‘Organisaties kijken vaak alleen naar het lokale aanbod van potentiële werknemers, terwijl er wereldwijd nog zoveel onbenut maar eager arbeidspotentieel beschikbaar is’, aldus Cocoroco-leader Floor van Haaren.
‘Er is wereldwijd nog zoveel onbenut maar eager arbeidspotentieel beschikbaar.’
Cocoroco.com springt in dit gat en lost voor inhouse customer service teams de hoge nood aan gekwalificeerd personeel op. Samen met digital service agency Freshheads bouwde Cocoroco een platform dat organisaties toegang geeft tot meer dan 10.000 zorgvuldig gescreende, meertalige customer service medewerkers over de hele wereld. Met een handig vraag- en aanbodsysteem faciliteert Cocoroco in het maken van de beste match.
Alleen nog motivatie
Als kandidaten zich aanmelden op het platform maken ze eerst hun profiel compleet door onder andere vaardigheidstesten, taaltesten en hun cv in te vullen. Met een volledig profiel is solliciteren vervolgens nog een kwestie van minuten. Zodra ze een interessante baan zien hoeven ze alleen nog een motivatie te schrijven. Wervingsmanagers zien die motivatie, het cv en de scores van de afgenomen testen terug in een handig overzicht en kiezen wie ze uitnodigen voor een gesprek. Zij weten zelf het best wat voor werknemers ze zoeken, dus waarom zou je de intercedent dan niet ertussenuit halen?
Met een volledig profiel is solliciteren een kwestie van minuten.
De recordtijd tussen het plaatsen van een opdracht en het aannemen van een werknemer staat nu op 1,5 dag! En daar blijft het niet bij. Cocoroco neemt ook het hele, vaak ingewikkelde, proces rondom het verlonen van de nieuwe werknemers uit handen. Dat doen ze volledig volgens de marktconforme arbeidsvoorwaarden die in het vestigingsland van de werknemer gelden.
Wat was de impact van de case?
Cocoroco brengt het matchingsproces tussen customer support-talenten en bedrijven in een stroomversnelling. Doordat het plaatsen van opdrachten zo makkelijk gaat en mensen van over de hele wereld supersnel kunnen reageren, is de juiste kandidaat in no time gevonden. De reacties op de presentatie van de online marktplaats tijdens een conferentie, nog geen maand na de livegang, waren dan ook positief. De snelheid, efficiëntie en onafhankelijkheid is precies wat opdrachtgevers zoeken. En hoe meer opdrachtgevers, hoe meer kansen voor de kandidaten.
Naast 5CA hebben bedrijven als Bugaboo, Naduvi en Dott zich inmiddels bij Cocoroco aangesloten. Het platform speelt in op de door corona versnelde trend van remote werken. ‘Je ziet dat steeds meer werknemers vanuit hun eigen omgeving werkzaam zijn voor Nederlandse organisaties’, zegt Van Haaren. ‘Door die online mogelijkheden is de locatie van een bedrijf of werknemer veel minder relevant. Je kunt makkelijk over grenzen heen kijken, waardoor het gebrek aan meertalige werknemers op klantenservice afdelingen in Nederland ook geen probleem meer hoeft te zijn.’
‘Kandidaten in landen als Servië, Honduras of Zuid-Afrika staan te springen om een echte baan.’
Internationale kandidaten in landen als Servië, Honduras of Zuid-Afrika staan te springen om een echte baan, zegt ze. ‘Zij zijn supergemotiveerd om zichzelf internationaal te ontplooien. En het mooie is: online is iedereen gelijk! Voor hen is Cocoroco een springplank naar een kansrijke carrière, terwijl zij zelf de oplossing zijn voor het enorme tekort aan personeel met specifieke taalvaardigheden.’
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het ‘Cocoroco-mes’ snijdt aan twee kanten: zowel bedrijven als de medewerkers krijgen een unieke kans om te groeien. Hoewel Cocoroco zich in Utrecht vestigt, reikt hun impact tot ver over de Nederlandse grenzen. De internationale arbeidsmarkt komt nu binnen handbereik voor mensen die hier voorheen, door hun locatie of achtergrond, nauwelijks toegang tot hadden. Deze kans is an sich al een Award waard, maar dit was niet mogelijk geweest als Cocoroco de huivering rondom het aannemen van internationale werknemers niet had weggenomen.
Een customer support-medewerker die verstand heeft van gaming en Spaans spreekt vind je niet op elke hoek van de straat.
Door de verantwoordelijkheid te nemen over het ingewikkelde verloningsproces staan er steeds meer bedrijven open voor internationaal talent. Een customer support-medewerker die verstand heeft van gaming, Spaans spreekt en beschikbaar is op tijdstippen buiten de reguliere Nederlandse werktijden vind je niet op iedere hoek van de straat. Cocoroco is dé manier om het groeiende tekort aan medewerkers met specifieke (taal)vaardigheden in Nederland aan te pakken.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Cocoroco:
- Floor van Haaren, Cocoroco leader
- Pippa Walluschnig, head of product
- Wouter Fluitman, head of marketing
Freshheads:
- Wout Withagen, directeur
- Wilson Mosies, designer
- Wendy Lafarre, designer
- Aida Ros, frontend developer
- Joost van Doremalen, frontend developer
- Jeffrey Moelands, backend developer
- Mike Rovers, backend developer
- Nienke Vonk, data analist
- Lisa Raaijmakers, communicatiespecialist & auteur van deze case
Meer weten?
Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.