Fietsend, wandelend, of zelfs skiënd solliciteren, we kwamen het de afgelopen jaren allemaal al tegen. Maar ook binnen valt er van een sollicitatiegesprek best een betere ervaring te maken dan je kandidaat te moeten ontvangen in het vergaderzaaltje met tl-licht aan het eind van de gang. Zie Personato, bekend recruitmentbureau uit Limburg, dat deze maand liefst zes ‘droomkamers’ inrichtte om sollicitanten in te mogen verwelkomen. Wat moeten we ons bij zo’n droomkamer voorstellen?
Het gaat om ‘zes verschillende gethematiseerde ruimtes waar onze consultants vanaf nu dagelijks sollicitatiegesprekken voeren met kandidaten’, legt marketingmanager Sigi Scheepers uit. ‘Een interactieve ruimte vol beleving, waar ál jouw zintuigen worden getriggerd. Geur, kleur, licht, geluid, aanraken, visueel/zicht, smaak, het is er allemaal. Zó kun jij gaan ontdekken wat de ideale droombaan is voor jou, durf je uit die droom te stappen én er werkelijkheid van te maken.’
Waardewoorden
Een sollicitatiegesprek in een ‘droomkamer’ moet kandidaten volgens haar een totaal andere beleving bieden vergeleken met een ‘gewone spreekruimte’. Ze noemt het een manier om tegemoet te komen aan de veranderende arbeidsmarkt. ‘Tijd om te dromen, te fantaseren.., over wat jij wil bereiken. Hier gaan we niet alleen met je in gesprek over wat je (onbewust) nastreeft en hoopt te vinden in je carrière, maar laten we jou ook het ultieme gevoel van verbondenheid, balans, erkenning, vrijheid, uitdaging en ontwikkeling ervaren.’
Bij Personato zijn ze sinds 2020 volop bezig met de principes van neuromarketing, mede dankzij inhouse trainer en expert beïnvloedingspsychologie Hein Heijen. Daarbij gaat het onder meer om het achterhalen van de ‘waardewoorden’ van kandidaten: datgene waarmee ze uitdrukken wat ze (on)bewust nastreven en hopen te vinden in een nieuwe baan. Rondom de zes meest voorkomende van die waardewoorden is steeds een aparte droomkamer gebouwd. Scheepers: ‘Vóórdat de kandidaat op gesprek komt, proberen we zijn/haar waardewoord te achterhalen, waardoor we weten in welke droomkamer hij/zij plaats mag nemen.’
Metaforen
‘Sensory (neuro)marketing’ noemen ze het hier. Per waardewoord is in elke droomkamer een metafoor of thema gecreëerd. ‘Zo worden al jouw zintuigen geprikkeld en voel, ervaar en beleef jij dit waardewoord volledig tijdens het sollicitatiegesprek. Deze zes waardewoorden zien wij het meest voorkomen bij onze doelgroep van vooral hoger opgeleide professionals, die wij dagelijks spreken. Iedereen herkent zich wel ergens in.’