De mariniers hoefden uiteindelijk toch niet helemaal naar Zeeland te verkassen, en de boeren bleken een heel nieuwe manier van wiskunde te hebben uitgevonden, die zowaar altijd gunstig voor henzelf uitpakte. En met Marco en Leontien die het uiteindelijk toch nog véél langer met elkaar bleken te hebben uitgehouden dan André en Bridget, bood ook februari 2020 weer genoeg nieuws om je al dan niet over op te winden. Maar wat gebeurde er allemaal dat voor recruiters relevant was?
#1. Krapte blijft enorm; alle seinen weer op groen
Het leek even of de arbeidsmarkt eind vorig jaar op een kantelpunt was beland. Maar inmiddels staan vrijwel alle seinen weer op groen. Méér vacatures, méér (vaste) banen, méér gewerkte uren, mínder (langdurig) werklozen, en méér spanning en krapte op de arbeidsmarkt, zo meldde het CBS deze maand.
Het aantal werklozen daalde eind 2019 met 3.000 (na een stijging van 14.000 in het derde kwartaal). Het aantal openstaande vacatures steeg met 3.000, tot 291.000. De spanning op de arbeidsmarkt is daardoor weer (iets) opgelopen tot gemiddeld 92 vacatures per 100 werklozen.
Al bijna 6 jaar achtereen groeit het aantal banen elk kwartaal. Vanaf halverwege 2014 zijn er zo al meer dan een miljoen (!) banen bijgekomen. Vooral in de zorg gaat de banengroei hard, net als in de handel, vervoer en horeca. Daardoor neemt ook het aantal openstaande vacatures al 6 jaar lang toe.
Vanaf halverwege 2014 zijn er al meer dan een miljoen (!) banen bijgekomen.
Bij 3 van de 14 door het CBS gemeten bedrijfstakken bereikte het aantal openstaande vacatures eind vorig jaar zelfs een nieuw hoogtepunt: de handel, de zorg en het onderwijs. De laatstgenoemde sector heeft opvallend genoeg nog wel steeds het minste aantal vacatures per 1.000 banen.
- Meer over werven in de zorg? Volg het seminar.
#2. Miljoen investering voor Equalture
De Rotterdamse startup Equalture heeft 1 miljoen euro aan investeringen ontvangen. De winnaar van de Demo_Day Startup Pitch van 2018 (Dit jaar zelf meedoen? Dat kan nog tot 11 maart…) is opgericht door de 23-jarige tweelingzussen Charlotte en Fleur Melkert (zie foto boven).
Met de investering die het in februari kreeg gaat Equalture het team uitbreiden en de klantenbasis opschalen. De investering werd deze maand bekend gemaakt door Prins Constantijn van Oranje, start-upambassadeur van Techleap, het overheidsinitiatief ter ondersteuning van start-ups en scale-ups.
Equalture begon 2019 met 3 bedrijven als klant. Aan het einde van het jaar waren dat er 100.
De software van Equalture is erop gericht om onder meer met neuro-assessmentgames de beste kandidaten te selecteren, zonder bias en ‘onderbuikgevoel’. Techinvesteerders InnovationQuarter Zuid-Holland en 4impact waren hiervan zodanig onder de indruk, dat ze besloten er 1 miljoen euro in te investeren. Equalture begon 2019 met 3 bedrijven als klant. Aan het einde van het jaar waren dat er 100.
#3. Extra impuls voor mensen met een beperking
Van de mensen met een beperking heeft ongeveer de helft werk. De andere helft niet. En de meesten van hen willen juist wel graag werken. Reden waarom het kabinet een reeks nieuwe maatregelen heeft bedacht om hen toch aan het werk te krijgen, het zogenoemde ‘Breed Offensief’. Het is de bedoeling dat dit wetsvoorstel 1 januari 2021 in werking treedt.
Veel werkgevers vinden het complex om loonkostensubsidie voor mensen met een beperking aan te vragen.
In het wetsvoorstel staan onder meer maatregelen die het eenvoudiger en aantrekkelijker voor werkgevers moeten maken om mensen die onder de Participatiewet vallen in dienst te nemen en te houden. Nu vinden veel werkgevers het nog heel complex om loonkostensubsidie voor deze groep aan te vragen en te gebruiken. Er is 53 miljoen euro gereserveerd voor de uitvoering van de maatregelen uit het wetsvoorstel, verspreid over 2020 en 2021. Om werken lonend te maken is er structureel 40 miljoen extra vrijgemaakt.
#4. Radar checkt: alleen mannen in Spaghetteria
Veel recruitment op de reguliere tv deze maand. Terwijl SBS6 startte met De Sollicitatie, waarbij over de schouder met sollicitanten wordt meegekeken, dook Radar in februari in een al langer rondzingend gerucht dat het hippe Italiaanse restaurant Spaghetteria enkel (knappe) mannen zou aannemen om in de bediening te werken. En wat denk je? Het gerucht blijkt te kloppen.
‘Ook al is het een marketingconcept, mensen weren vanwege hun geslacht mag niet in Nederland.’
Adriana van Dooijeweert, voorzitter van College voor de Rechten van de mens, bleek er niet over te spreken. ‘We hebben het over directe discriminatie als vrouwen uitgesloten worden tijdens het sollicitatieproces. Ook al is het een marketingconcept, mensen weren vanwege hun geslacht mag niet in Nederland.’
Ze vervolgt: ‘Als een vrouw een klacht bij ons indient, omdat ze niet is aangenomen vanwege haar geslacht, dan zullen wij het restaurant daarop aanspreken. En ik denk niet dat een bedrijf bekend wil staan als een discriminerende partij.’
#5. Vrachtwagenchauffeur blijft mega-schaars
Je hebt schaars, en je hebt mega-schaars. En ondanks de voorspelde opkomst van de zelfrijdende vrachtwagen, behoort de vrachtwagenchauffeur nog steeds tot de laatste categorie. Vergeleken met 2017 steeg het aantal vacatures voor deze functie maar liefst 170% (!), aldus onderzoek van Intelligence Group. Niet verwonderlijk dus dat de sector (TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek en CNV Vakmensen) in februari besloten heeft om ook voor 2020 subsidie beschikbaar te stellen om nog eens 2.000 extra chauffeurs op te leiden, bovenop de 2.000 die in 2019 al op deze manier werden opgeleid.
De extra truckers stromen in via de campagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl. Toch zegt nog steeds 1 op de 3 ondernemers in het goederenvervoer over de weg last te hebben van een tekort aan personeel, al dalen die verwachtingen iets en blijken ook steeds meer vrouwen best vrachtwagenchauffeur te willen worden.
#6. Staphorst ineens razend populair
Staphorst had van oudsher het nogal karikaturale imago ‘dom en streng-christelijk’. Enkele dorpsbewoners gingen tegen dat beeld al in 2012 ten aanval. En 8 jaar later lijken ze er zowaar in geslaagd. Althans: de gemeente blijkt zich nu in een behoorlijke populariteit te mogen verheugen. Op een wervingscampagne voor 13 openstaande vacatures kwamen namelijk maar liefst 230 reacties. En dat is behoorlijk veel, in deze ook voor ambtenaren krappe arbeidsmarkt.
Op een wervingscampagne voor 13 openstaande vacatures kwamen in Staphorst maar liefst 230 reacties.
Oud-burgemeester Theo Segers reageert in Binnenlands Bestuur ook best verrast over het grote animo. ‘Veel kleine gemeenten hebben moeite om mensen te vinden. In een grotere gemeente krijg je voor hetzelfde werk meer salaris, dus die trekken sneller mensen. Ik vind het mooi dat dit in Staphorst is veranderd en zo veel mensen hebben gesolliciteerd.’
#7. Ene na andere jobboard komt met campagne
Opvallend: het ene na het andere (ooit) grote jobboard komt met een tv-campagne. Zowel Jobbird, Monsterboard en Indeed hebben de afgelopen maand(en) een initiatief gelanceerd om zichzelf onder de aandacht te brengen. Zo lanceerde Indeed in februari een campagne die onder de noemer ‘Great Moments’ het verhaal van culturele mijlpalen vertelt aan de hand van mensen die een aandeel erin hadden. De campagne wordt wereldwijd ingezet en is geproduceerd door Pulse Films onder leiding van James Marsh, en ontwikkeld door het inhouse agency van Indeed. Moon Landing, hieronder te bekijken, trapte de campagne half februari af.
Iets daarvoor was het vacaturesite Jobbird.com die een internationale campagne lanceerde, genaamd ‘100.000 fantastic normal jobs‘. Reclamebureau Herc tekende voor de ontwikkeling en productie van deze campagne, die tevens een doorstart van het merk moet betekenen, dat tegenwoordig onder de vleugels van recruitmentbureau YoungCapital valt. Het Amsterdamse reclamebureau mocht het nieuwe merk Jobbird.com ‘from scratch’ opbouwen: van merkstrategie en visual identity tot deze campagne.
En dan hadden we in januari óók al een nieuwe commercial-reeks van recruitmentplatform Monsterboard te verwerken gehad, inclusief een man in een korte broek, en iemand die te veel in de personal space van een collega terecht kwam.
Typisch voorbeeld van slechte matches, aldus Monsterboard, dat vervolgens helaas niet zo helder uitlegt waarom zij die goede matches wél tot stand zouden brengen. Maar goed, grappig was het natuurlijk wel. De commercials zijn onderdeel van een internationale merkcampagne van het jobboard. Het concept en de creatie van de campagne zijn verzorgd door MullenLowe Alfred. De campagne richt zich op werkzoekenden tussen de 18 en 35 en is ook online te zien (geweest) via Instagram, YouTube en Snapchat.
#8. Cartoon van de maand februari
Bron: van9tot5
Meer trends?
In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we belangrijke trends en ontwikkelingen die voor iedereen actief in de wereld van werving en selectie van belang zijn. Iets gemist? Meld het ons!